Han tuggar sladd!

Blandrastik

Trådstartare
Jo, hittade min nio-månaders under skrivbordet idag, jag har sprayat på sladden till datorn, trots det så var sladden var genombiten, rena turen att jag hörde att datorn pep konstigt.

Min fråga, som kanske inte direkt är hundrelaterad, dör han om han lyckas bita igenom?
Vad är ditt bästa anti-sladd-bitar-tips? Har sprayat på det mesta, drar ut så allt, men missar ju ibland och vissa sladdar har man ju alltid framme.

Sv: Han tuggar sladd!

Det beror på vilken sladd han biter i..

Är det den som det är 220V i så är hunden rökt, precis som vi människor.

Är det däremot en sladd till tex laddare till datorn så får han en stöt som såklart gör ont men borde inte dö.

Jag hade investerat i några kabelsamlare från tex IKEA för att minska risken för otäck olycka.

Senast ändrad:

Dör gör den nog inte (om den inte är väldigt känslig, har hjärtfel eller liknande), men kan bli väldigt skadad. Jag har ett minne av min lillebror som vid 1 års ålder fick tag i en sladd och stoppade i munnen - det gick på ett ögonblick. Sladden var skarvad med en så'n där "sockerbit", men inte tejpad - men andra ord en helt oskyddad sockerbit. När sockerbiten kom in i hans mun, så small det högt och hela insidan av kinden blev en stor brännblåsa :(

Jag har just nu samma problem då jag har en katt som tuggar på allting och alltid gjort men som nu gett sig på sladdar. Galet irriterande och farligt.

Usch, läskigt. Jag har också en sladdbitare. Ingen av mina andra hundar har någonsin bitit i en sladd men den här har många talanger... :eek:

Men jag tänker att det är lite uttråkning och man får ge den alternativ. Mesta sladdarna finns i vårt datorrum så där får de inte vara ensamma.

Dör gör den nog inte (om den inte är väldigt känslig, har hjärtfel eller liknande), men kan bli väldigt skadad. Jag har ett minne av min lillebror som vid 1 års ålder fick tag i en sladd och stoppade i munnen - det gick på ett ögonblick. Sladden var skarvad med en så'n där "sockerbit", men inte tejpad - men andra ord en helt oskyddad sockerbit. När sockerbiten kom in i hans mun, så small det högt och hela insidan av kinden blev en stor brännblåsa :(

Jag har just nu samma problem då jag har en katt som tuggar på allting och alltid gjort men som nu gett sig på sladdar. Galet irriterande och farligt.

Alltså det beror ju helt på vilken sladd, 220V dör vi människor av.
Men alla sladdar har inte 220, tex laddsladden til en dator liggeer på 12-15V och är inte farlig medan en hårfön har betydligt mer = farlig.
Därför som tex Thermobar har 24V till sina eluppvärmda vattenkar för att man inte ska dö om det blir elfel, hade det varit 220v rakt ut hade både häst och människor dött vid ett fel.

Under skrivbordet har vi ställt en kompostgrind. Böjt den så den passar och ingen hund kommer åt några sladdar...

Kände en tax för typ 30 år sedan som bitit i en sladd som valp, han fick en sned snopp:crazy:
Han behövde aldrig lära sig lyfta på benet, han kissade som om han gjort det!

* Jenny *

<snip>

Det stammer inte. Har men en himla otur kan man do av ett batteri ... och har man tur kan man klara starkstrom. Det beror helt pa hur och var strommen gar genom kroppen och hur kanslig man ar.
De allra flesta manniskor dor dock inte av att halla i en stromforande 220 volt kabel. Sjalv hade jag inga men av att halla i kabeln i ena handen och en metall kran i andra, vilket inte ar ett idealiskt satt att fa strommen genom kroppen.:p

Du kan inte koka ihop något riktigt äckligt, starkt och illaluktande att smeta på sladdarna så de inte blir lika trevliga?

Gjorde en egen häxblandning av tabasco, ättika, parfym och en massa annat och smetade på spärren till boxdörren för min första häst.....han slutande öppna boxdörren på natten :devil:

Kände en tax för typ 30 år sedan som bitit i en sladd som valp, han fick en sned snopp:crazy:
Han behövde aldrig lära sig lyfta på benet, han kissade som om han gjort det!

* Jenny *

Mitt ex fastnade i ström en gång........ dock slapp han sned snopp :D

Jag har sprayat med "Piss-off", även provat ättika, men det verkar liksom domna bort, sen har jag nog glömt att fylla på.

Får nog ta en sprayräd. Blir jag bara nervös att jag ska glömma nån sladd.

Men alla sladdar har inte 220, tex laddsladden til en dator liggeer på 12-15V och är inte farlig medan en hårfön har betydligt mer = farlig.
Därför som tex Thermobar har 24V till sina eluppvärmda vattenkar för att man inte ska dö om det blir elfel, hade det varit 220v rakt ut hade både häst och människor dött vid ett fel.

Det är spänningen ( amper) som är mest intressant när man talar om elektricitet och dödlighet. Man kan vå en stöt på många 1000 volt och typ reagera med "aj" det innebär inte att de 230 volt ( numera ligger strömstyrkan här) från våra väggurtag är ofarliga. Om det blir tillräckligt strömstyrka för att döda beror på hur strömmen går genom kroppen och hur stor spänning som genereras, vid någonstans mellan 5 och 10 milliampere genom hjärtat börjar det bli livsfarligt beroende på hur mycket individen tål. Man kan dö av ett 12 -15 volt om man har en extrem otur och bateriet kortsluts och laddas ur men överleva 220 volt med lite tur. Om du får ström genom armen som går in i handen och ut vid armbågen tål du mycket mer utan att riskera livet, men väl smärta och brännskador.

Så många gånger som min far klippte av gamla elsladdar innan har kommit ihåg att dra ur sladden först - jäkla vilka smällar det blev. Han lyckades även peta in en skruvmejsel några gånger i uttaget och överlevt trots smällar när han glömde stänga av strömmen först.

Ja, han va lite tankspridd min gamle far när han levde:nailbiting:

Ja, han va lite tankspridd min gamle far när han levde:nailbiting:

Typ! :D

Men "jag har hört" (jag avskyr själv sånna kommentarer som folk inte har källa till) att hundar tål mindre ström än vi människor. Nån som också hört det?

Har för övrigt sprayat ättika på sladdar, luktar märkligt i huset och trätt slang över de som ligger synligast.

Jag sprejade citronella pa en del grejor for min lilla marodor. Hon gillade det INTE och nar jag holl hok ogon sa jag kunde saga till precis innan hon bet nasta gang sa behovdes det bara ett par tillsagelser sa gav hon upp ... hon som fullstandigt ignorerade min tillsagelse innan jag sprejade.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar