Han sparka mot mig

G

Gullregn

Idag så tränade jag min nordis på att stå still i hagen då det är där hon har det som svårast med.
Så jag klickertränade henne med att stå still, då kom givetvis pappas travare Axel och också ville ha godis. Så först igorerade jag honom bara, men sen tyckte jag att han gick alldeles för nära inpå, så jag började vifta med armarna och säga att honom att låta mig vara ifred. Först gick han undan men alldeles för snart så kom han tillbaka, då fortsatte jag med det (jag viftade inte i närheten av honom direkt utan stod kanske en/två meter ifrån), då genast så vände han ärslet mot mig. Jag tvekade givetvis då och det tog han som fördel, så han fortsatte att komma, när jag viftade då vände han ärslet och då tvekade jag. Vill ju inte direkt bli sparkad (han är ju trots allt 156 i mankhöjd). Problemet är väl att han aldrig har gjort såhär förut! Visserligen har vi kanske inte varit i just den här situationen förut, men jag har alltid sett honom som underbart snäll och undergiven (han har alltid varit undergiven mig tidigare).
Tillslut fick jag nog med honom så jag tog repet och vifta efter honom (träffade honom aldrig) och då höll han sig en bit ifrån, fattade riktigt vad jag ville.
Men nu vill ja fråga, varför gjorde han så egentligen? Och vad kan jag göra för att han inte ska göra så någe mer? Jag menar, jag vill inte behöva ha pisk eller rep i handen för att han ska låta mig vara (fast de nuddar aldrig honom, men i alla fall).
Och sen undrar jag väl också, gjorde jag rätt? Eller gjordde jag helt fel? För jag tycker ju att han borde ge mig plats om jag ber om det. Jag visade ju trots allt tydligt på flera olika sätt att han skulle hålla sig borta. Började ju med att putta bort honom och så..
Några tips och kommentarer?

Sv: Han sparka mot mig

Jag skulle aldrig träna i en hage på nånting om det fanns en annan häst där, just för att det kan bli som du beskriver.

Men problemet är jue att hon är som dominantast över mig just i hagen. Så jag tänkte att jag skulle träna henne där satt hon lär sig att följa mig var som helst ...

Fast jag antar att du har rätt... Det var ganska korkat av mig att träna när han också var där... Blev bara så förvånad för han har aldrig, aldrig gjort så förr...

Min lilla erfarenhet säger mej att det inte spelar någon roll vart någonstans man är, har man ett ledarskap så gäller det även i hagen och i alla situationer. Bara för att hästen är snäll eller lydig på andra ställen betyder inte att man har ett ledarskap, ett ledarskap försvinner inte pga att man byter plats.
Sen att jobba i hagen eller inte tycker jag inte spelar så stor roll egentigen.

Sen tycker inte jag du gjorde något direkt fel, hästar får inte tränga sej på på det sättet.

Hans beteeden är ju till viss del godtagbart med tanke på att du inkräktade på hans revir och "hans plats"... nämligen hagen. Hästar är flockdjur och har som instinkt att hålla ihop flocken. Jag tycker personligen att alldeles för många håller på och härjar med sina hästar både i hagen och i boxen, det är ju deras fristad. Givetvis ska man kunna hantera demi båda situationerna men vi får inte glömma bort att låta dem vara i fred ibland... det behöver de.

Vi brukar låta hästarna vara väldigt mycket. Eftersom de går på lösdrift är de ute hela tiden. Jag har som en "policy" att inte hålla på med hästen mer än en gång om dagen. Detta gäller givetvis inte mat eller ta in i box eller liknande.
Men jag brukar inte gå i hagen och störa, i så fall bara för att hämta en av hästarna för att ta en ridtur, en gång om dagen...

Men han kanske nu märkte att min ackilleshäl var att vända rumpan mot mig, hur ska jag förhindra det satt det inte händer någon annanstans någon gång?
Är det bara att jag ska hantera honom mer, alltså bara han och jag?
För jag går i skolan nu satt jag försöker att hålla på med min nordis så mycket av tiden jag har över, så får pappa hålla på med Axel, men det kanske är lika viktigt att hålla på med alla hästar för att hålla ledarskapet över alla hästarna i hagen?
Några tips?

Det var inte bästa stället att träna på, klart den andra hästen ville ha godis då med. Sen ska han absolut inte vara påträngande (vilket de ju ofta blir när det finns mat inblandat och dåligt ledarskap), men då får du vara så bestämd som det är tvynget att vara. Det är inte okej att gå över människan eller sparka mot den, det ska vara tydligt att det är människan som är den högsta i rangordningen.

Sen undrar jag vad det är din häst gör i hagen när du hämtar henne. Vill han inte stå still i den bemärkelsen att hon inte vill bli infångad?

Det är ju inte konstigt att han blev nyfiken på vad ni pysslade med men självklart ska han flytta på sig när du ber om det. Jag tror att han helt enkelt märkte på ditt kroppspråk att du blev osäker, och det tog han som att det är ok att han ber dig flytta på dig istället för tvärtom. Var mer bestämd nästa gång (tänk på hur hästar beter sig mot varandra i hagen, ingen tvekan där inte!) men självklart ska du också tänka på din säkerhet! Det är inte värt en spark i huvudet att få sin vilja igenom liksom. Det kanske är det vettigt att ta ett längre rep alternativt ett långt spö att förlänga din arm med så att du slipper gå så nära. Kom ihåg att aldrig pressa hästen hårt, be den helt vänligt att flytta på sig en liten bit och sluta genast driva när den gör det.

Att träna i hagen med andra hästar ställer oerhört höga krav på dig som stabil ledare för flocken. Har man den minsta tveksamhet över det så ska man INTE arbeta flera hästar på en gång.

Sen är det för mig självklart att jag ska kunna göra vad jag vill med vilken av hästarna som helst, vart som helst. Men det kräver som sagt ett väl etablerat förhållande och att hästarna vet vad som gäller (man tränger sig aldrig på matte, bråkar aldrig med andra hästar när matte är med osv osv.)

/Migo

Senast ändrad:

Herregud låt häst stackarn vara häst någon stans.:confused:
Jag hatar när folk försöker få sina hästar att "lyda blint" som en hund i alla lägen. Hagen och boxen=tabu för all ahntering för mig. Box+hage hämta och lämna mat och sova inget mera.:cool:

Jag hatar när folk försöker få sina hästar att "lyda blint" som en hund i alla lägen. Hagen och boxen=tabu för all ahntering för mig. Box+hage hämta och lämna mat och sova inget mera.:cool:

*DKL*
Visst ska hästarna få vara ifred någonstans men samtidigt så ska man kunna hantera hästen överallt och hästen ska acceptera det, ibland måste man tex göra iordning hästen i boxen, då får inte hästen köra ut än eller liknande bara för att den bor där. Sen att man kanske kan undvika det så mycket det går visst men det är en annan sak.

Men träna ledarskap och sånt skulle jag iallafall inte göra i hagen, har man ett bra ledarskap följer det med oavsett vart man är.

Sen så tycker jag det är tråkigt att många får det till att hästarna inte vill ha än i hagen, min häst och jag umgås väldigt mycket i både hagen och boxen och han verkar gilla mitt sällskap, han kan gå ifrån mej om han vill. Jag älskar att bara vara med min häst.

Kul förhållande du verkar ha till din häst, eftersom du tror att hästen ser dig som en irriterande fluga, ett nödvändigt ont som den gärna slipper?

Mina hästar är hästar 99% av sin tid, på lösdrift med polarna. De är hästar när jag är med också, fast då väljer de att vara hästar tillsammans med mig:idea: Det gnäggas redan när min bil rullar in på gårdsplan - dagens höjdpunkt är när matte kommer ut i hagen och leker/släpper in i paddocken för arbete.
VARFÖR skulle en häst som trivs med livet och sin människa inte vilja ha densamme i boxen eller hagen:confused:

/Migo
(mina kusar när min bil rullat in på gårdsplanen. Trots betessäsong, 7 hektar stor hage med bete, så kommer de i full kareta och ställer sig på kö vid grinden)

Kul förhållande du verkar ha till din häst, eftersom du tror att hästen ser dig som en irriterande fluga, ett nödvändigt ont som den gärna slipper?

Jag har tävlingshästar så jag brukar lämna dem ifred så mycket som möjligt när det är deras tid (hage och box tex)
Mina hästar brukar förknippa mig med träning/tävling eller massage så en bra relation tycker jag nog att jag har.
Mina hästar säger inget och gör inget konstigt när jag är i hagen eller boxen. Men jag gör inget konstigt med dom där heller. Jag anser att man skall "träna ledarskap" där hästen inte bor dvs i box+hage jag använder gårdsplan longerings volt eller något liknande om jag vill träna min häst på något.

VARFÖR skulle en häst som trivs med livet och sin människa inte vilja ha densamme i boxen eller hagen:confused

Vill och vill, jag tycker att man ska lämna dem ifred där bara. man kan låta hästarna vara hästar någon stans och inte tvinga sig på dom. Sen att jag gärna går ut och klappar på dom och så men jag begär inget av dom.

Jag har tävlingshästar så jag brukar lämna dem ifred så mycket som möjligt när det är deras tid (hage och box tex)
Mina hästar brukar förknippa mig med träning/tävling eller massage så en bra relation tycker jag nog att jag har.
Mina hästar säger inget och gör inget konstigt när jag är i hagen eller boxen. Men jag gör inget konstigt med dom där heller. Jag anser att man skall "träna ledarskap" där hästen inte bor dvs i box+hage jag använder gårdsplan longerings volt eller något liknande om jag vill träna min häst på något.

Mina hästar är hästar, vilket jag skulle vilja säga att alla är. Eller iaf borde få vara. Sen vad de används till känns sekundärt, eftersom de i grund och botten fortfarande är hästar.

Jag tvingar mig aldrig på en häst, men jag ser till att vara så pass trevlig att hästarna gärna vill vara med mig!

Ledarskap är inget man tränar, det är något man etablerar och underhåller i ALL hantering och allt umgänge med hästarna. För mina kusar är "träning" bara en del av umgänget och kommunikationen. Det är lika trevligt att träna på piruetter som att bli kliad i hagen.

Men alla vill vi ha det på olika vis...

/Migo

jag brukar träna min häst i hagen då jag inte har någon paddock.
men då flyttar jag henne till en hage som inte används så att ingen annan häst stör. men om hon visar att hon inte vill träna den dagen så låter jag henne vara. tycker inte om att tvinga mig på hästarna när de inte vill.

de ska ju ha sin egen tid där de får vara häst. men de ska ändå lyda i hage och box då de lätt kan skada en om de inte lyssnar. blev sparkad av min häst i förra veckan då hon blev sur på grannen och glömde att jag var där, vilket man kan förstå då jag var i vägen och det är trångt. men om hon hade vänt baken mot mig i hagen så hade jag inte tolererat det då det tyder på brist på respekt. du kanske ska träna båda dina hästar i hagen en tid framöver. räcker ju med en 10 min om dagen till varje häst, för att det ska ge resultat.

Jag tvingar mig aldrig på en häst, men jag ser till att vara så pass trevlig att hästarna gärna vill vara med mig!

Så är det för mig med därför vill jag inte hålla på med dom i hagen eller boxen. Sen att hästen skall ha respekt för människan i alla lägen är ju en annan sak.

Ledarskap är inget man tränar, det är något man etablerar och underhåller i ALL hantering och allt umgänge med hästarna.
Men alla vill vi ha det på olika vis...

/Migo

Jag tycker det där med ledarskap som alla pratar om är lite överreklamerat. I mina ögon handlar det om att ta kommandot. Man kan inte få hem en häst och tro att man ska "bygga upp ledarskap" med den man får ta kommandot över hästen direkt och inte släppa det. Sen om någon vill kalla det ledarskap vet jag inte.

Jag tränar henne inte satt hon ska stå still när jag kommer in i hagen, utan mer att hon ska stå still på kommando. Jag kom på iden att träna i hagen då jag tidigare tränade henne mycket på att stå still, hon lärde sig och stod still i flera minuter medan jag var utom synhåll och var duktig, men sedan testade jag bara på skojj att be henne stå still i hagen och då löd hon genast inte, hon gick genast iväg och ignorerade.

Efter det (inte tack vare det, men efter ett tag att jag tränat henne, utanför hagen) så slutade jag och höll på med annat. Jag slutade alltså helt. (vet inte riktigt varför... Det kom inte riktigt till någon användning då tror jag) men nu, ett halvår (typ) senare har jag tagit upp det igen. Och då kom jag att tänka på att hon inte löd sist i hagen, så jag tänkte att jag skulle träna henne i hagen från början och sedan ta det till olika ställen (som skogen, stallplanen etc).

Men hon brukar faktiskt vara lite jobbig att ta in, eller ja. När jag kommer så brukar hon gå iväg några steg, sedan stanna och vara nyfiken på mig. Vet inte riktigt vad det betyder...
Ifall hon är riktig pigg brukar de andra hästarna få i gång henne satt de galopperar iväg när jag ska hämta henne, men det händer väldigt sällan.
Jag håller nu på att träna upp förtroendet mellan henne och mig. Jag har gått på promenad två dagar (inte i rad) där hon har gått löst efter mig. Hon är jätte duktig att följa mig, och då är det inte bara på gården utan mer i skogen som jag tränar henne :)
Har även tänkt att jag ska försöka få henne nyfiken på mig, satt hon kommer till mig i hagen än att jag kommer till henne...

Jag tycker det där med ledarskap som alla pratar om är lite överreklamerat. I mina ögon handlar det om att ta kommandot. Man kan inte få hem en häst och tro att man ska "bygga upp ledarskap" med den man får ta kommandot över hästen direkt och inte släppa det. Sen om någon vill kalla det ledarskap vet jag inte.

Det är skillnad på allmän lydnad och själva ledarskapet. Ledarskapet bygger på förtroende och att hästen ska lita på än. Min häst kan alla hantera utan problem för han är lydig på så sätt att han går inte på människor osv, stressar inte iväg och lyssnar bra.

Däremot så kan inte alla ta honom förbi farliga läskiga saker utan att han reagerar. Han gör allt för mej, kan möta precis vad som helst när vi är ute och rider utan att han reagerar men det kan inte andra. Det är skillnaden tycker jag på ledarskap och att hästen bara är lydig.

Ledarskap handlar iallafall för mej om förtroende och att hästen ska känna sej helt 110% trygg i min närvaro.

Senast ändrad av en moderator:

Det tycker jag också.
Min häst är orädd när jag är med henne (för det mesta, kanske inte alltid) men däremot är hon inte så lydig på att stå still när jag ber henne, men det ser jag inte direkt som brist på respekt, utan hon har bara inte blivit lärd att stå still när jag gör ett kommando till henne. Nu dock har hon lärt sig både stå still och "kom hit" som är väldigt använbart när jag går på promenad med henne i skogen :) (hon är lös då)

Jag fodrar kraft i hink till 9 hästar på lösdrift varje dag o skulle bli vansinnig om nån sparkade mot mej eller hotade !
<Så gör man inte mot sina människor .
Bli rasande nästa gång o skräm bort han rejält .
Testa at ha kvast med dej .

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar