Milosari
Trådstartare
hunden är 10 år, har behandlats mot rävskabb de senaste tre åren och nu trodde jag att det var fjärde året i rad. han fick stronghold för ca 2 v sedan och har även schamponerats vid två tillfällen med antibakterie- och antisvampschampo för att påskynda läkningen av huden. allt på vets inrådan givetvis. vid första schamponeringen upptäckte jag att han hade sår på undersidan av svansen, osäker på om de är självförvållade eller någon typ av exem. dessa har jag behandlat hemma genom att klippa bort päls och badda med klorhexidin och de har läkt fint. andra hunden kliar sig inte, men det har hon inte gjort de senaste tre åren heller. hon är dock behandlad för säkerhets skull.
men han kliar sig fortfarande... pälsen börjar bli rejält tunn på sina ställen och huden är röd och irriterad av allt slickande och kliande. vid tidigare behandlingar har det tagit någon vecka eller max två, men sedan har man kunnat märka att kliandet avtar. nu ser jag inte riktigt några sådana tendenser. han hade en "kli-topp" första veckan men sedan har det hållit sig konstant.
så då är frågan, är det normalt att det tar lite längre tid innan kliandet avtar? om inte, vad kan det då vara som är fel? allergi? mot vad i så fall? det finns ju inget nytt i hans omgivning som han borde kunna reagera på.
men han kliar sig fortfarande... pälsen börjar bli rejält tunn på sina ställen och huden är röd och irriterad av allt slickande och kliande. vid tidigare behandlingar har det tagit någon vecka eller max två, men sedan har man kunnat märka att kliandet avtar. nu ser jag inte riktigt några sådana tendenser. han hade en "kli-topp" första veckan men sedan har det hållit sig konstant.
så då är frågan, är det normalt att det tar lite längre tid innan kliandet avtar? om inte, vad kan det då vara som är fel? allergi? mot vad i så fall? det finns ju inget nytt i hans omgivning som han borde kunna reagera på.