Han kan ej trava!!!

B

black_famous

jag har en underbar liten halvblodskorsning, har haft honom sen han var ett år och han är nu tre och ett halvt. han har varit mycket sjuk nu till och från i ca 1½ år. problemet nu är att han inte går rent eller rättaresagt han kan inte trava med mig på ryggen kan bara skritta och galoppera. han har haft svårt med traven då han har haft inslag av passgång pga att han är väldigt kort i ryggen, det har blivit bättre och bättre men nu kan han inte trava alls.
vet har kollat honom och han ska vila till nyår, men har ingen aning om vad de är....

finns det någon som känner igen detta???

Sv: Han kan ej trava!!!

hejsan.
när ja läste detta så kände ja igen mig, jag har en halvblodskorsning jag med som är 3,5år. de är nämligen inte varmblod i din?

min är också väldigt kort i ryggen och ca: 160cm hög. han har också svårt för traven, han har haft lite problem med hovömhet och han har fått två hovblölder, han går barfota, men nu så kommer hovslagaren ut nästa vecka och ska sätta på skor och förhoppningsvis så kommer han få lättare för traven när han inte ömmar.
Men tids nog så går de nog bra. min är riden i 3 månader undefär och ibörjan kunde han inte trava, har också inslag av passgång. men jag har ridit mycket ute och efter andra hästar och försökt trava och de har bara blivit bättre och bättre så de kommer. Men ja tror min har lite svårt för traven då han inte vill slappna av rikgtigt då han är extremt hovöm.
går din barfota? eller har han skor? va har han för fel?

han är halvblod/tinker på 160cm. han va inte ömfotad men min hovis rek att jag skulle sko honom fram för att få bort passgången och det fick jag oxå i ca 1mån sen kom det tillbaka och värre än någonsin nu funkar det helt enkelt inte för honom längre. vet inte va ja ska ta mig till:(

Vad det än är så är det inte normalt och tyder förmodligen på en ganska allvarlig rörelsestörning. Sned i bäckenet, ev efter gammal fraktur, är min gissning (som inte är mycket att hänga i granen eftersom jag aldrig sett din häst). Jag tycker att du ska ta honom till klinik för en ordentlig hältutredning. Ingen idé att försöka vila bort ett så pass gravt problem utan att först ha diagnos.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 854
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?