Han har börjat nysa - igen!

Flash5

Trådstartare
Förra året skapade jag denna tråd om min nysande hund och nu är det likadant igen.

För att göra en lång historia kort:

För 2 månader sedan vaknade jag av att hunden nyste hysteriskt ett par gånger, sedan somnade han. Jag avvaktade och märkte inget mer på ca en vecka.
Sedan nös han riktigt rejält flera nätter i rad och jag ringde då veterinären och berättade hur läget var. Fick rådet att storstäda och tvätta alla fällar osv samt hålla koll på ällmäntillståndet. Han är pigg och kry, äter, dricker, kissar och skiter som vanligt.
Nysningarna slutade, sen började dom igen. Denna gång precis som i förra tråden, riktigt panikartat och han drog nosen i backen. Jag bokade då tid hos veterinären och hon trodde benhårt på noskvalster.
Fick Stronghold för noskvalstren (visste inte att det var för noskvalster?) som han ska ha mellan skulderbladen 3 gånger med 2 veckors mellanrum.
Han har nu fått två doser och får den sista imorgon.
Men igår började han nysa igen.

Vad är detta?

Han har inte nyst en enda gång mellan dessa två tillfällen och det är nästan exakt 1 år mellan tillfällena. Någon som har nå förslag?
Varit med om något likanande?

Ska ringa veterinären och disskutera om det fortsätter...

Sv: Han har börjat nysa - igen!

När jag kollade upp Stronghold på fass.se så verkar det som om det bara är mot löss och skabb - inte noskvalster.. (länk!)

När mina damer hade noskvalster fick de interceptor. Inte heller där står det på fass att det är mot just noskvalster, men det var iaf mot kvalster och på mina damer fungerade det bra.

Annars har jag nog inte så mycket att komma med.. Det första jag tänkte när jag läste din text var just "men det är väl klart att hunden har noskvalster?".. :/

Ja, jag har oxå trott på noskvalster..
Men anledningen till att han fick Stronghold istället för pillren du pratade om är kanske för att han är Border Collie, Collieraserna är ju känsliga mot vissa läkemedel. Eller vad tror du?
Ska ringa och fråga imorgon, för jag har hört flera säga att dom fått nå piller mot noskvalster och inte Stronghold..

Stronghold har även effekt mot noskvalster, men indikationen finns inte registrerad. Att man ger flera doser med ett par veckors mellanrum beror på kvalstrens livscykel - äggen påverkas inte. Så att symptomen återkommer strax innan det är dags för ny dos behöver inte vara så konstigt. Hur har han varit under behandlingen fram tills igår?

Collieraserna är överkänsliga mot vissa läkemedel, t ex ivermektinerna, men inte mot Stronghold.

när min fick noskvalster och skulle pröva stronghold skulle dom ha en pipett i veckan inte varannan vecka, tyvärr kan jag inte hitta källa men det fanns på nätet någonstans. Vi prövade nämligen din ordination och då funkade det inte helt, hans symtom minskade men försvann inte helt. nu har jag en annan ras så jag kör nu interceptor med gott resultat(har hundar med noskvalster i grannskapet, inte roligt)

Jag har fått olika behandlingar mot noskvalster. På ett ställe skriver dom ut Stronghold hej vilt till allt känns det som, på ett annat höjde dom ögonbrynen och sa att det va märkligt att jag fått rek att behandla med stronghold då det inte hjälper. MIn gammeltik fick problem med nysningar och drog in luft så jag trodde hon skulle kvävas sen slog hon också nosen i marken rejält. Efter ett flertal olika behandlingar mot noskvalster tog vi ett blodprov för att utesluta allergi. Hon va då allergisk mot min katt och husdamm och mängder av foderrelaterade ämnen. Fick omplacera katten och gå över till Wells belowed foder och allergin försvann.

Stronghold har även effekt mot noskvalster, men indikationen finns inte registrerad. Att man ger flera doser med ett par veckors mellanrum beror på kvalstrens livscykel - äggen påverkas inte. Så att symptomen återkommer strax innan det är dags för ny dos behöver inte vara så konstigt. Hur har han varit under behandlingen fram tills igår?
Collieraserna är överkänsliga mot vissa läkemedel, t ex ivermektinerna, men inte mot Stronghold.

I början av behandlingen (ca 2 första veckorna) så nös han nog inge alls tror jag.. Men nu nyser han friskt igen. Fast bara på nätterna.. (!!!???) Men dock inte varje natt. Han fick sista behandlingen idag.

Liknande trådar

F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 059
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Min tidigare tråd: http://www.bukefalos.com/threads/veka-mellanhander.1303372/ Nu är hunden min halt igen. Förra gången (ca 1 månad och...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 735
Senast: JosseMandy
·
Hundhälsa Då var det tyvärr dags igen. Nike haltar illa på sitt ena framben och vi ska i morgon till SLU i Uppsala för att ortopeden ska kolla +...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Mayalv
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 593
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30