Han börjar se bra ut!

Mysaan

Trådstartare
Vill bara tacka för alla råd jag fick när jag skrev om min magra häst för någon vecka sedan. Jag nappade på tipset att köpa Lusern pellets. Och nu har han faktiskt börjat runda på sig igen och är inte så mager längre. Det går alltså på rätt håll. Problemet är nu att han oftast lämnar ca 1 kg hö varje morgon. :(

Kan förmodligen bero på att vi öppnat upp till en hage med gammalt gräst som torkat och är lite höigt plus att det börjar växa nytt gräs. Ska jag dra ner på höet eller fortsätta ge som vanligt med hopp om att han äter upp? Har dragit ner från 10-11 kg per dygn till 9 kg ungefär och han äter ändå inte alltid upp.

Så här ser han foderstat ut i dag:

9 kg hö
4 dl betfor (pellets)
4 dl Lucern (pellets)
1 kg havre

Är lite rädd att han kommer tappa igen nu när jag precis börjat få bukt på honom.
 
Sv: Han börjar se bra ut!

Om du tar bort ytterligare kilon så finns ju risken att han ändå lämnar kvar... det kan ju vara så att han inte vill äta det lilla som blitt utblandat men det underlag han står på. Äter han inte upp höt under dagen/natten.


Lusern tillhör grovfoder gruppen så Öka på lucernen...så är du ju säker på att han får i sej
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han börjar se bra ut!

Vad kul att höra! Om han lämnar hö varje dag så skulle jag inte lägga in lika mycket, onödigt att slänga bort. så snart du ser att det är tomt i boxen kan du lägga in lite mer och sen är det bara att hålla på så från dag till dag. Det är ungefär så jag gör med min kille :)
 
Sv: Han börjar se bra ut!

Han går i hage hela dagen så naturligvis kan det bli svårt för honom att äta upp det han lämnat i boxen då.

Höet blir ytterst sällan blandat med spånet efetrsom jag har en hörna av boxen som är spånfri just för att höet ligger där. Jag ska testa att dra ner lite till kanske ½ kg och öka på med lucern istället. Hur mycket kan jga öka lucernet ungefär? Han har precis blivit tillvänjd och det är bara 4 dagar sedan jag ökade till 4 dl från 3.
 
Sv: Han börjar se bra ut!

Ska testa att sänka höet lite grann så får jag se hur det går. Problemet är ju om jag ska sänka natthöet så han är hungrigare på morgonen eller om jag ska sänka morgonhöet.

Funderar på om det är bäst att sänka morgonhöet eftersom han ändå kommer ut och får beta sedan.
 
Sv: Han börjar se bra ut!

4 dar är tillräckligt....jag började ge min lusern i början av veckan och hon äter redan 6 dl..det är ju värre om du bara slänger på en massa havre direkt. Lusern är ju grovfoder så du kan ge ganska mycket av det
 
Sv: Han börjar se bra ut!

Jag skulle sänka morgonhöet eftersom han då, precis som du skriver, då får komma ut och aktivera sig i hagen med att beta och pyssla med annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 953
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 343
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp