Han börjar att bli smal!

caradan

Trådstartare
Hämtade min nya häst i tisdags och han är på väg ner i vikt märker jag redan nu.
Det kan ju iofs vara pga att han åkte 5 timmar i transporten hit (= ansträngande) och att han flyttat men jag vill hjälpa honom på traven att få upp hullet ordentligt.

De har ganska gott om bete (inte överdrivet mycket men dt finns så att det räcker)
Vad ska jag stöd fodra med???
 
Krafft Groov? Men även Betfor och Vetekli är super när man vill ha upp dem.
 
Förutom en väl balanserad foderstat kan du ju komplettera med Kraffts MagTarm som är bra att använda vid stressiga situationer som långa transporter samt foderbyten etc.
 
nya krafft groov har jag fått som tips åt min häst i vikt.

dom förlorar ju även vikt när dom flyttar då det är stressigt,
det kommer sig nog snart igjen när han har boat in sig.
 
Om du vill tillföra energi för att få upp honom i vikt skulle jag stödfodra med några kg havre och majsolja. Även lägga till soja om det behövs protein...

Hämtade hem en häst i helgen som jag håller på att göda upp. Lite knepigt när dom går ute dygnet runt...
 
Nu får han 1 kg groov (gamla änså länge för det var det jag hade hemma) samt strax under 1 kg betfor uppdelat på två gånger/dag.
Får hoppas att han börjar att lägga på sig.
 
Det kan ju vara om du har ändrat mkt på foderstaten eller så? En del hästar blir ju också stressade av transport, precis som du säger.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 377
Relationer Jag är i en lite knepig situation angående en vän som vill komma och hälsa på.... Kort intro: vi var jobbkollegor när jag först kom...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
13 091
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp