han blev så sur..

B

brunette

Hej!
Min foderponny brukar alltid vara jätte glad när man rider, öronen framåt hela tiden. I stallet är han oxå jätte go.

Men idag när jag skulle rida ut( det var en annan häst från stallet med oxå, som vi inte ridit med förut, men han är inte sur mot henne i hagen el i stallet) så blev han plötsligt jätte sur. Först va han inte det, men han blev det när vi ridit en liten bit. Han gick hela tiden med öronen helt slickade bakåt. :confused:

Sen vägrade han gå och jag hoppade till slut av för att leda honom, och då blev han jätte arg på mej och försökte nästan bita mej . :(

Jag undrar bara om det är någon som har en idé varför han betedde sig såhär.

Vi red till slut en annan väg och sen blev han som vanligt igen. I stallet sen va han oxå jätte go.

mvh brunette

Sv: han blev så sur..

kanske något med utrustningen som satt fel, eller kanske någon smuts i klämm med sadeln,tränset,benskydden?

det känns ju lite långsökt att han skulle testa dig, för det låter som om du har haft honom ett tag.

han kanske kände något "hot" från den andra hästen?

men ibland får dom bara för sig något, som "- nej, jag ska absolut inte gå i på den stigen" el. "- idag är allt farligt och jag ska inte sammarbeta om du tror det". ;)

Det konstiga va att han inte va sur sen, tänkte oxå att det kanske va nåt som satt fel, men då borde han varit det hela tiden :confused:

Jag har iofs bara haft honom två månader så kan ju va att han testar, det var iaf konstigt, kändes som en helt annan häst.

Att han typ attackerade mig, han har aldrig gjort något sånt me mig förut.

Men va kanske bara att han hade en dålig dag :crazy:

tack för svaret wippos :bow:

jo precis :) bara det inte bli så att du visar rädsla för honom när han är sur mot dig, för då kan han dra nytta av det och ledarskapet förändras, vilket inte är så skojj.

lycka till med din foderpolle :)

Hästar kan bete sig olika beroende på om man rider själv eller tillsammans med någon annan. Jag har ett halvblodssto som är supertuff när man rider ut på henne själv - går fram överallt och är pigg och framåt. När vi rider ut tillsammans med någon annan så spelar hon feg och vägrar gå först. Visst, man får ju sparka på henne lite.. men extremt tjurig är hon. Hon blir dessutom seg och kan ibland stanna och krångla. Fjålla! ;)

Din häst är kanske av samma sort som min. De kan reagera lite olika om man rider själv och med andra, helt naturligt och inget farligt. :idea:

Sen tänkte jag på en annan sak....

Ibland när jag ska rida ut, så vägrar han plötsligt gå framåt. :(

Ibland kommer jag bara 300 m på 40min. Jag ser till så att det är jag som bestämmer när vi ska vända, att jag får honom o gå innan vi vänder.

Kan nog vara att han testar mig. Han är bara 4,5 år så han har inte blivit riden så mkt heller.

Men vet inte riktigt hur jag ska få honom framåt, när jag driver på honom så stegrar han sig. Jag brukar rygga förbi honom ibland, eller göra små volter och försöka igen att gå och det funkar ibland. :confused:

Går oftast bättre när vi har sällskap, för undantag igår.

Är det någon som har något tips ;)

hehe känner igen det där. mammas förra häst testade hela tiden, han kunde helt plötlsigt stanna och om man skänklade backade han i full speed. så tillslut fick vi tipset om att backa backa backa tills hästen inte ville backa mer, då backade vi ännu mer. och det funkade prima :) han gav sig ;) fast det kom ju nya ryttare hem och då va han igång igen :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 606
Senast: Acto
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar