Han biter henne??

lisa412

Trådstartare
Jag har en hankatt på ca 6 år och en honkatt som blir 1 år nu i september.

De är oftast vänner och brukar busa, tvätta och sova med varann. Men ibland så blir den äldre katten helt galen. Han biter tag i henne i nacken och vägrar släppa. Ibland brukar han också lägga sig över henne medans han biter. Det som är så konstigt är att han gör så utan att hon har gjort nått mot han. Oftast så ligger hon bara och sover brevid han när han får för sig att bita tag i hennes nacke.

Vad kan det här bero på??

Sv: Han biter henne??

Allmän ondhet? ;) Skämt åsido, sådär kan min hane göra mot honan med. Oprovocerade attacker där han biter henne, gärna slänger sig över henne och trycker ner henne med. Hon brukar inte bry sig nämnvärt, men ibland blir hon skitsur på honom, talar om att han kan gå och dö, och sen är det bra. De har aldrig slagits eller rykt ihop, utan han mer får 'mobbningsattacker'.

99% av tiden är de tvärkära, sover ovanpå varandra, de äter ihop och där den ena är är oftast den andra. Men ibland får hanen något oemotståndligt behov av att vara elak och bevisa att han är 'stört, bäst och vackrast'. Alla gånger så är det när de helt lugnt ligger och så pang.

Den andra honan har han försökt med ett par gånger, men hon ger igen och han som eg är en fegis sjappar och låter bli sen. TYpisk mobbare, sikta på de svaga. Han är dock längst ner på rangskalan eg, även om mina inte bryr sig så mkt om det utan samlever på ganska lika villkor, men när det gäller är han längst ner.

Hanen är 6 år, honan han inte törs bråka med är 6 år, och honan han ibland mobbar är 10 år.

Glömde btw säga ang mina att samtliga är kastrerade. Innan de ens fattade skillnaden på 'pojkar och flickor'. Är TS inte kastrerade tror även jag svaret är där.

Min kastrerade(blev kastrerad vid sex månaders ålder.) hankatt har också det där bitbeteendet. Det har säkert med parning att göra men är mer en instinkt än en drift?

Nja, jag är inte så säker just när gäller min, han verkar faktiskt mer ute efter att bråka/mobba. Nu ska jag naturligtvis inte svära på det, men nöjdast är han när han först lyckas bita henne så hon 'skriker' och sen jaga iväg henne och lägga sig på hennes plats och ligga och se överlägsen ut.

Men kan ju vara instinkt i botten som 'slår lite fel' eller hur man ska säga. Minns inte hur gammal han var, 8 månader har jag för mig. Han gjorde misstaget att titta på ytterdörren en dag, nästa dag hade han inga kulor kvar :devil:

Hade ju varit en sak om han bara hade bitit henne men nu lägger han sig även på henne vilket är parningsbeteende.Kastrerade?

Det är dominansgrej. Rätt typiskt. Även om det är säkert influerat av fd hane-beteende. Han kanske blev kastrerad ganska sent och minns hyfsat bra hur man gjorde?? :)

Alexandra berättar att han är egentligen längst ner på skalan. Tydligen räcker det inte... Vår äldste hane håller sin kompis och son (=Vagis) i tukt och herrans förmaning ungefär på det viset...

De är båda kastrerade. Jag kommer inte ihåg hur gammal han var när han kastrerades men han har ju alltid varit innekatt så han har ju aldrig direkt kommit till skott, om man säger så. :)

Det är ju i grund och botten ett parningsbeteende men som utvecklats till ett dominansbeteende, ungefär som när hundar ibland juckar på vissa människor och andra hundar i ett icke sexuellt syfte för att visa dominans.

Vad gör man åt det då? När hon börjar pipa så brukar jag skrämma bort han från henne. Men det här har hållt på så länge nu, går det nånsin över??

Jag tror tyvärr inte det, vår ena katt hoppar ibland på vår andra katt och vi säger så klart åt honom direkt och då backar han på en gång men ibland så ligger det hårtussar av den andra katten på golvet när vi kommer hem så han fortsätter när vi inte ser. Hans beteende beror dock på tillfällig uttråkning, det är då han försöker brottas med den andra katten men det blir ganska ofta lite för hårdhänt. Så nej, jag tror det är svårt att få bukt med beteendet när du inte hela tiden kan säga till men du kan ju pröva med vattenspruta ifall att.

Ja att han biter henne men det andra att han lägger sig på henne kan tyda på parningssignaler med men i för sig..det är höst nu..

Så där gör min 14 åriga hankatt med. Han har vart kastrerad sedan 1 års ålder. Titt som tätt dänger han upp min 7 åriga hona så hon skriker i högan sky, även hon kastrerad, emellanåt hoppar han på henne, biter tag i nackskinnet och sätter sig över henne. Det handlar om rangordningen i alla fall. Jag har även en 4 årig kastrerad hona som är högst i rang. Henne har han aldrig vågat bråka med.

Så gör min 7-åriga hane på 6-åriga honan (båda kastrerade) också.
Då ryter jag på honom så han lommar iväg varpå hon hoppar på honom och fortsätter fighten! :eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka