han bara dog...

misan1984

Trådstartare
hade en nordis på 12 år på prov i några månader som en kompis tog över för ca tre månader sedan.. så han stog nu granne med mig hos mina svärföräldrar...
igår kom min sambo hem o berättade att de hittat honom i hagen, död :cry:
inga som hellst förvarningar, tror att han fick hjärnblödning:confused:
va med i morse när kadverbilen kom och då rann det blod i näsborrarna...
dagen innan hade tjejen varit ute en lång tur och han var som vanligt, pigg alltså.. så konstigt

någon som varit med om detta...

:cry: :(

rip tapper:cry:

Sv: han bara dog...

Ja, men hästen 4 år gammal hittades död i sin box på morgonen, låg ner fint med slutna ögon. Hon hade fått ett brustet blodkärl i hjärnan enligt obduktionen. Hade blivit vac 4 dagar innan och fått vila med utevistelse under dagtid.

9779176.jpg
[/url][/IMG]

usch vad hemskt:cry:..
hoppas att det aldrig händer mig..:(

massa tröst kramar..

mvh Emmelie

tack så jätte mkt... tycker så synd om kompisen som kom upp nästan precis efter att de hittat honom, hon skulle ut och rida...:cry: :cry: :cry: det blev inget rida...:cry:

tack så jätte mkt... tycker så synd om kompisen som kom upp nästan precis efter att de hittat honom, hon skulle ut och rida...:cry: :cry: :cry: det blev inget rida...:cry:

Usch vilken chock:crazy: ,ge din kompis en stor kram och låt henne prata av sig.

Hästar precis som människor kan dö knall och fall,även om det är ovanligt.

Vet en häst som hittades död med blodiga näsborrar i hagen ,den hade troligen halkat omkull när den busade med hagkompisen.
Obduktionen visade bruten nacke.

jasåå..men inga som helst skrapmärken lr nått runt honom....

usch.. va hemskt det är... något annat hade också runnit ur ena näsborren...någe vitt, ganska tjockt...
:confused: :confused: :cry: :cry:

Usch, vad hemskt!!!:cry: Vilken chock....:crazy:

Panaccea här på Buke hade en foderhäst (fjording) som dog bara sådär. De var ute och red och så började han kännas lite ofräsch, så hon skrittade hem. Ställde honom i gången och sen vacklade han bara omkull och dog!!!:eek:

Usch, vad hemskt! :cry: Kanske inte nån tröst direkt, men jag vet hur det känns. Min häst råkade ut för nåt liknande, med undantag för att han fortfarande levde när jag kom ut till hagen för att hämta in honom till ridturen och jag satt hos honom när han dog. Hade också ridit dagen innan, utan några som helst konstigheter. Min häst hade iofs inte näsblod, och veterinären trodde att hjärtat helt enkelt hade stannat. Han hade tidigare i livet haft kronisk bihålsinflammation i fem år innan han lyckades bli frisk, och hjärtat hade då kanske fått ta emot för mycket stryk under den tiden. Han var "bara" en billig travare, så försäkringsbolaget ville inte obducera honom.

En massa tröstkramar till dig och din kompis...

Helt klart den värsta dagen i mitt liv, hittills i alla fall. Men så här i efterhand (det är 3 år sedan i sommar) så var det nog det bästa slutet han kunde fått på sitt liv. Frisk in i det sista, ute på sommarbete med en massa hästkompisar, och så fick han en sista morot av mig innan han dog. Och så har man ju en hel drös med fina minnen från tiden tillsammans, det hjälper en hel del. :love:

jo det är så sant....tack så mkt för omtanken... känns skönt att höra ad som hänt andra så man inte är ensam....:bow: :bow:

9779177.jpg
[/url][/IMG]

nu springer han på de eviga gröna ängarna:cry:

måste också tillägga att hans kompisar va med honom in i det sista... en stod och drog han i örat och de andra försökte sparka upp honom...

Senast ändrad:

9779177.jpg
[/url][/IMG]

nu springer han på de eviga gröna ängarna:cry:

måste också tillägga att hans kompisar va med honom in i det sista... en stod och drog han i örat och de andra försökte sparka upp honom...

stackrs dig o din kompis o alla andraanhöriga ti pållen... massa kramar ! otroligt fin bild på honom... får hoppas han får det bra nr han galopperar i full fart på de evigt gröna ängarna :)

Vi har nästan vart med om samma sak.
Vi hade varit ute och ridit på långritt med en kompis. När vi kom hem till stallet så började hon beté sig konstigt. Då släppte vi in henne i boxen och hon kunde inte stå still och hon hostade upp en massa slem och det kom en massa vitt slemmigt snor ut ur näsborrarna, hon kunde typ inte andas:crazy: två timmar senare var hon avlivad:cry:
Veterinären kunde inte säga exat vad det var, men hon trodde att det var en av hennes tarmar som hade hoppat in i en "ficka" och klämmts så hon fick ingen syre. Det kunde hända så när dom åt att tarmen fasnade i "fickan" och kumnde inte ta sej tillbaka på rätt plats...:crazy:

En massa tröstkramar från oss!

Fy vad hemskt.. alltid jobbigt att förlora någon man håller kär vare sig de är människa eller djur...:(
Ge din kompis massa tröstkramar o givetvis dig själv

Han var verkligen en utav dom snyggaste nordisar ja sett :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 353
Senast: regina11
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 324
Senast: Happimess
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka