Hämta hö i omgångar?

bettysmatte

Trådstartare
Ni som inte tar eget hö, köper ni allt på en gång eller hämtar ni undan för undan? Om ni hämtar lite i taget, betalar ni isåfall allt i förskott eller betalar ni för varje lass ni hämtar? Skriver ni något kontrakt?

Sv: Hämta hö i omgångar?

Vi tar inget eget hö och har haft en gård som vi har köpt från de senaste åren. Då har vi hämtat hö i omgångar och har betalt när vi hämtat det. Vi har inte heller behövt säga till i förväg hur mycket vi skulle ha så det var inga problem ifall det visade sig att vi behövde med någon gång. Detta har varit mycket bra då vi inte har möjlighet att ha stora mängder hö hemma.

När jag stod i eget stall tog vi hem 2 ggr/år. Fick det hemkört från Örebro (bor i sthlm). Betalade per tillfälle för höt (inkl. analys) och frakt.

Jag har inte så stora förvaringsmöjligheter så jag köper allt eftersom, betalar varje gång jag hämtar. Har köpt av samma bonde i flera år.

vi hämtar lite i taget, men beställar en viss totalmängd så att bonden vet hur mkt vi ska ha. betalar per gång.

Vi har så pass lite plats uppe på loftet att dela på i vårt stall så jag måste köpa varje månad.

Jag betalar inte i förväg och inget kontrakt men köper samma mängd varje månad dvs 25 balar. Men jag har haft samma bonde nu i ca 4 år och eftersom han räknar mig som "stammis" så ser han till att jag (och hans andra stammisar) får hö innan han säljer till nya kunder.

Nu har det i och för sig hänt två senvintrar i rad att jag blivit utan hö på slutet men det beror på att höet möglade uppe på bondens loft.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka