Hamstrarna slåss :(

P

Paxido

Jag har nyligen fått två underbara roborovskihamstrar. Dom är båda honor och syskon, ca 7-8 veckor gamla, men till min förskräckelse har dom börjat tjafsa. Första gångerna jag såg det attackerade dom verkligen varann och snurrade runt i spånet på varann. Nu senare gångerna är det mest så att dom ställer sig på bakbenen mot varann och viftar lite med framtassarna, allt går mycket lugnare. Ibland verkar det som att den ena tar bett över den andras nacke men verkar inte vara så hårt för ingen av dom har sår eller liknande. Det är oftast den lite större som trakasserar den något mindre (handlar om mm-skillnader...).
Är det något man kan göra, eller ska man bara vänta ut dom? Vill ju inte att dom ska bli mer osams, och även om det ser ut som att dom lugnat ner sig så är jag så himla orolig för dom... Kan det ha med miljöbyte att göra? Att dom flyttade från uppfödaren till en helt ny plats? Dom bor i en stor bur och har en del leksaker men ändå utrymme att springa runt på. Buren står lugnt i en hörna och dom sover ostört. Så det känns inte som att det är buren det är fel på.
Någon som har någon idé? :confused:

Sv: Hamstrarna slåss :(

Dvärghamstrar bråkar oftast, sära på dom är antagligen det enda sättet, det kan sluta med döden för en av hamstrarna. Jag förstår faktiskt inte varför man inte påpekar detta i tex djuraffärer

Guldhamstrar ska leva ensamma (egna burar), annars slutar det med att du har en död guldhamster.. Guldhamstrar ska säras på när de är i den åldern.. Eller är det guldhamstrar du har ?

Senast ändrad av en moderator:

Såg nu att det var roborovskihamstrar så det borde inte vara några problem.

Dom är inte köpta i djuraffär och uppfödaren får jag inte tag på då hon är på semester. Men nu verkar det som att dom lugnat ner sig, borde jag ändå sära på dom? Dom sover tillsammans och är med varann hela tiden för övrigt.

Jag vet att en del här rekommenderar att de olika dvärgsorterna ska bo tillsammans, men jag har sett SÅ många slå ihjäl varandra när jag jobbade i zooaffär som sålde sådana, så jag skulle aldrig rekommendera det. Kolla igenom dem ordentligt att de inte har sår och liknande redan.

Jag har gjort det, dom har inga sår eller "skrapor". Förut attackerade dom som sagt varann, men nu när dom har lugnat ner sig och mest verkar hota varann kanske dom slutar med det också? Jag funderar bara. Det är lite konstigt också, för efter att dom hotat varann sätter dom sig i princip brevid varann och putsar och tvättar sig. Det har jag förstått att dom gör för att dom trivs?

Kan det vara som så att de nu är i en sådan ålder att det r dags att göra upp om vem som bestämmer över reviret???
En del dvärgar fungerar bra ihop men jag har en gång hittat en av mina hamstrar till hälften uppäten av burkamraten (toaletten nästa och ingen mer mat för mig den dagen) Så jag tycker att du ska sära på dem för att undvika olyckor.

Okej ja då får det kanske bli så då. Synd bara för jag har inte plats för två burar och då måste jag ge bort en. Men hellre det än att någon blir skadad.

Nu är dom särade, men den jag flyttade verkar ganska stressad.. Hoppas att det lugnar ner sig. Flyttade den lite dominantare.

Kan du inte ställa två burar ovanpå varandra??
Hon kommer att lugna ner sig...

Nej det går tyvärr inte, det ena är ett akvarie utan tak.
Ja nu har hon lugnat ner sig men hon verkar sakna den andra :(

Nej det går tyvärr inte, det ena är ett akvarie utan tak.
Ja nu har hon lugnat ner sig men hon verkar sakna den andra :(

Det tar något dygn så har hon accepterat läget och kommer att trivas med att vara herre hrmmm jag menar drottning på täppan.
Lägg en bit skiva över en del av akvariet och ställ en bur ovanpå....

Nej jag får inte plats med två burar helt enkelt. Men ja hon verkar ha lugnat ner sig så det går nog bra det här. :)

Hamstrar är solitära djur och vill leva själva.. Om det inte är en hona och en hane.. Jobbar på en djuraffär och vi har väldiga problem med ungarna när dom bir könsmogna,, Så att dom inte ska ta kål på varandra.

Dvärghamstrar har jag hört från flera att dom kan leva tillsammans, tvärtemot vanliga hamstrar. Och dom har funkat bra tills nyligen, men nu är dom ändå särade på:)

Som Gabbi sa så är det faktiskt ganska sällan det går. Jag har också jobbat i djuraffär och fått plocka bort döda dvärghamstar. Dessutom så vart det så att dom kunde slå ihjäl eller skada en flyttade man då den skadade så började som hacka på nästa. Med mina erfarenheter (alla har säkert inte samma) så är det mer regel än undantag att dom bråkar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka