P
Paxido
Jag har nyligen fått två underbara roborovskihamstrar. Dom är båda honor och syskon, ca 7-8 veckor gamla, men till min förskräckelse har dom börjat tjafsa. Första gångerna jag såg det attackerade dom verkligen varann och snurrade runt i spånet på varann. Nu senare gångerna är det mest så att dom ställer sig på bakbenen mot varann och viftar lite med framtassarna, allt går mycket lugnare. Ibland verkar det som att den ena tar bett över den andras nacke men verkar inte vara så hårt för ingen av dom har sår eller liknande. Det är oftast den lite större som trakasserar den något mindre (handlar om mm-skillnader...).
Är det något man kan göra, eller ska man bara vänta ut dom? Vill ju inte att dom ska bli mer osams, och även om det ser ut som att dom lugnat ner sig så är jag så himla orolig för dom... Kan det ha med miljöbyte att göra? Att dom flyttade från uppfödaren till en helt ny plats? Dom bor i en stor bur och har en del leksaker men ändå utrymme att springa runt på. Buren står lugnt i en hörna och dom sover ostört. Så det känns inte som att det är buren det är fel på.
Någon som har någon idé?
Är det något man kan göra, eller ska man bara vänta ut dom? Vill ju inte att dom ska bli mer osams, och även om det ser ut som att dom lugnat ner sig så är jag så himla orolig för dom... Kan det ha med miljöbyte att göra? Att dom flyttade från uppfödaren till en helt ny plats? Dom bor i en stor bur och har en del leksaker men ändå utrymme att springa runt på. Buren står lugnt i en hörna och dom sover ostört. Så det känns inte som att det är buren det är fel på.
Någon som har någon idé?