S

Sandrra

Jag ska köpa 2 Roborovski men jag vill veta mera om dom..
Annars hur är sibirisk hamster??

Dom blir aldrig tama och är extremt aktiva. Jag skulle skaffa vintervit om jag var du (sibirisk vintervit dvärghamster). Har haft roborovski, det var inte roligt, för det var alltid svårt att få upp honom, man kunde inte släppa lös i sängen, då var han borta på två sekunder osv. Vintervita är lugna (men pigga :)) och mycket socialare och sötare :love:

Min vintervita är jättegosig, brukar sova i utsvängningen såattsäga på mina byxor eller i nacken under håret :love: Underbar. :)

Men vintervita kan man inte ha i par, dock. (fråga Donalds.. :smirk:)

Jag har haft sibirisk hamster. Han var jättetam och trevlig -trots att jag fick höra av en del att de inte var det. Men jag har träffat flera sådana och de har alla varit tama. Det beror mycket på hur mycket man håller på med dem, de är ju inga djur som marsvin som älskar att gosa direkt, men min hamsterpojke gillade att vara uppe och springa tex. i soffan och i mitt knä.

Att skaffa två hamstrar kan vara svårt. En del säger att syskon går bra (av samma kön såklart) men jag vet att de har börjat bråka ändå.

Man skall aldrig säga aldrig ;)
En jag hade var så tam att stoppade jag ner handen i akvariet så grabbade hon tag i den och vägrade släppa :D
Man skulle kunnat tro att hon var en igel istället för robbe :p
Dom är svårare att få tama men inte omöjligt att lära dom att sitta stilla i handen. Det kräver bara lite mer jobb.

Akvarium och terrarium hade jag till mina (haft några stycken) :)
Musbur är väl något som också skulle kunna hålla dom innen men även ungar från vintervit och campbell är för små för vanliga gallerburar.
Det är först när dom växt färdigt som dom är för små för att klamra sig igenom.
Robbar är ju väldigt snabba men åt andra sidan behöver man inte vara rädd för att dom skall bita en och omöjliga att tämja är dom inte heller men det är mer "nerver" i dom så det tar längre tid.
Åt andra sidan blir man en hejare på att fånga in små saker som springer sin väg :angel:

Just det sibirisk dvärghamster är det inget som heter idag :)
Det är rysk vintervit som brukar kallas för det och ute i affärerna är det inte så ovanligt med hybrider mellan rysk vintervit och rysk campbell tyvärr och dessutom inte ovanligt med lite taskigt temperament.
Har man tur och får tag på två med bra temperament är dom mindre spralliga än robbar.
Själv tycker jag att robbar är roligare att titta på då dom är mer aktiva än dom större hamstervarianterna men smaken är som baken...delad :D
Vilken din favorit blir har jag ingen aning om uatn det får du lista ut själv :)

Det går alldeles utmärkt med en dunabur åt dom :)
Om du köper den variant som har ett galler som väningsplan inne i buren så ta ut det gallret då dom riskerar att fastna i det med sina små tassar.

okej..
För på djuraffären har dom en gallerbur med galler vid maten å dom kan ju knappt gå för dom ramlar genom gallret..
Va ska man ha i doms hem da? för att dom ska må bra?

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Lyan
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka