Hamnat i jobbig sits!

Sv: Hamnat i jobbig sits!

alltså, som jag ser det går det inte att lösa utan att du måste ta tjuren vid hornen och ta ett snack med henne om vad som gäller....
tufft utifrån att ni inget har skrivet och med beskrivningen av personen, men det måste vara första utgångsläget. Har ni inget skrivet och du inte addresserar problemet, har du liksom inte ett case att annars på ngt sätt gå vidare med/anmäla osv.

det bästa jag kan råda är om du är helt ensam, ung och ingen som kan stötta dig, är att du kontaktar en advokat för gratis rådgivning några minuter generellt på telefon, de erbjuder sådant utan kostnad.

sen undrar jag lite vem din "vän" är avsedd att betala själva stallhyran till? för det är väl inte dig som jag tolkat det? vart finns denna person i bilden som inte kan träda in och själv understryka situationen som den är?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Varför har hon gett dig klippmaskinen? Var det något du bad om eller ens behövde? Vem har du tränat för och varför har hon betalat tränignarna och inte du?

- Från början var det sagt att jag kunde "få" klippmaskinen till min häst (som behövde klippas om jag betalade ca 850 själv bara) Helt ok för min del tyckte jag. Senare sa hon att hon ville betala hyran med klippmaskin? Vilket inte fungerar, jag kan inte betala foder med en klippmaskin liksom...
-Hon är även min tränare, kör mig till ridhus (med sin transport) och tränar mig (hon är en äldre kvinna och hennes träningar har hjälpt oss mycket.

Den enda som kan hjälpa dig är du själv. Sluta bjuda in folk till att använda dig som dörrmatta. Antingen gör de det för att de inte förstår att det är det de gör eller så utnyttjar de möjligheten. Stå upp för dig själv det är ingen annan som kan göra det. Ju snabbare du lär dig det ju enklare får du det senare i livet. Man behöver inte födas med skinn på näsan man kan tillskansa sig det senare i livet, men det kräver träning ;)
-Jag vet, jag är mycket dålig på detta, är som sagt väldigt mycket för snäll av mig, har alltid varit... Jag har redan börjat "tuffa till mig" mot henne, utan att för den sakens skull vara otrevlig ;)


Säg det till henne. Tala om att din häst kostar så här mycket i månaden och du får betala det eller se dig om efter en annan stallplats. Jag har inte råd att sponsra ditt hästägande. En klippmaskin går inte att betala foder med.
1000:- i helinackordering i 2 månader skulle jag bara skratta åt och säga att det där täcker ju kallhyran till det kommer foder och skötsel på X000:-/månad.
- Har berättat detta för henne, har även skrivit ner ALLA kostnader sedan hästen kom hit, exakt hur många gånger jag släppt ut/in osv. Och vad bra du skriver, du får mig till att bli riktigt pepp på att verkligen säga till den här människan på skarpen! :D


Varför står ponnyn där gratis. Har du den på foder eller har den bara smugits in?
- Den fick jag "låna" som sällskapshäst till min första foderhäst som jag hade här hemma. Numera fyller ponnyn ingen som helst funktion för min del... Så ja, på senare tid har den väl "smugits" in.... :/ Fy fan, nu ser jag detta från en klarare sida, lömska människa..... :rage:
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

alltså, som jag ser det går det inte att lösa utan att du måste ta tjuren vid hornen och ta ett snack med henne om vad som gäller....
tufft utifrån att ni inget har skrivet och med beskrivningen av personen, men det måste vara första utgångsläget. Har ni inget skrivet och du inte addresserar problemet, har du liksom inte ett case att annars på ngt sätt gå vidare med/anmäla osv.

det bästa jag kan råda är om du är helt ensam, ung och ingen som kan stötta dig, är att du kontaktar en advokat för gratis rådgivning några minuter generellt på telefon, de erbjuder sådant utan kostnad.

sen undrar jag lite vem din "vän" är avsedd att betala själva stallhyran till? för det är väl inte dig som jag tolkat det? vart finns denna person i bilden som inte kan träda in och själv understryka situationen som den är?

Ja, jag ska börja med att säga till henne på skarpen, få henne till att lyssna och sluta vända och vrida på det till hennes fördel. Funkar inte det får jag väl dra till något mer drastiskt.
Hyran är till mig, det är (tro det eller ej) mitt stall (eller mina föräldrars, men jag har ansvaret för allt där ute, mina föräldrar är inga hästmänniskor).
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

ok då förstår jag!
som sagt, du kommer inte undan utan du måste konfrontera henne.

jag hade, om det är en jobbig hal ål, velat ha ngn nära med mig som kan vittna om det som sägs, som stöd i bakgrunden. det är alltid bra om det handlar om såna här grejer och dessutom om du känner att du inte riktigt kan stå på dig mot denna person. så ha det i bakhuvudet om det känns som en konfrontation kan bli besvärlig just med denna människa. Lycka till och jag hoppas du uppdaterar hur det hela fortskrider.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Håller med övriga! Dålig vän om hon utnyttjar dig på detta viset... Du har gett henne lillfingret och hon tog hela handen typ :/

Svårt med både släkt och vänner att ha installade. Själv har jag inte haft kontakt med min syster på 3 år nu pga hon kunde inte acceptera de regler JAG satte upp i stallet. Hon tyckte jag var FÖR petig (tja hon är inte så ordningsam av sig..) och att det skulle råda demokrati i stallet. Dessutom fick hon BETALA!? Hon fattade inte att el, vatten, snöröjning, sladda ridbanan m.m. kostade? Ändå är hon över 40 år gammal..
Hon fick dock "bara" betala hälften av hyran mot för vad vi tar av de andra, så tjänsterna fick hon gratis då (in- utsläppi veckorna+ fodringar i veckorna). Det slutade med ett jävla liv rent utsagt och nu har vi ej pratat på 3 år som sagt. (trots att vi bor i samma by). Blev kanske lite off topic.. men lika om en vän skulle vilja stalla upp här, de här reglerna är satta här, såhär vill jag ha det- det får de från början i handen.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

- Den fick jag "låna" som sällskapshäst till min första foderhäst som jag hade här hemma. Numera fyller ponnyn ingen som helst funktion för min del... Så ja, på senare tid har den väl "smugits" in.... :/ Fy fan, nu ser jag detta från en klarare sida, lömska människa..... :rage:

Klart att man inte ska bli utnyttjad, men det är också upp till dig att vara klar och tydlig i din komunikation.

Tex att du hade ponnyn på foder som sällskap till din nuvarande häst och att den nu står kvar kan du inte beskylla någon annan än dig själv för.
Det måste ju vara du som säger att från och med det här datumet så säger jag upp foderponnyn och lämnar tillbaka den.
Du kan ju inte säga att den smugits in?! Skulle det då vara din vän som skulle bestämma åt dig att nu tar jag tillbaka din foderponny, för du har ingen nytta av den, det blir ju helt snurrigt. ;)

Jag tror att du kanske tycker du sagt klart vad du vill ha och vännen inte uppfattat det, jag kan ha fel...

Skriv ett kontrakt med kallhyra, foderkostnad och om du vill ta betalt för sköttselkostad. Skriv ditt kontonummer och vilket datum du vill ha in hyran och vad som gäller om inte hyran betalas kontant.
Sen ringer du upp och säger att "jag har skrivit ett uppstallningsavtal med hyra och lite till som jag skulle vilja att vi kikar på kan du komma över"
Sen diskuterar ni igenom det, kommer överens och skriver på var sitt ex.

Det som har hänt har hänt och det får du se som passerat. Men framtiden kan du bestämma över, tex nu när hon ska bort. Se till att få det du vill ha före hon åker om hon inte skriver på kontraktet innan. Det framgår ju inte när hon åker och rimmligen borde man få lite betänketid (någon v.) att fundera på om hon ska skriva på eller flytta hästarna till annat stall.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Inget avtal (tyvärr, jag har alltid litat på mina nära vänner). Blev så paff när jag fick reda på vad jag skulle få betalt för allt jag gjort, att jag inte fick ur mig ett ord. Hur jag än framför detta för henne så menar hon hela tiden på att hon har redan lagt ut för klippmaskin och träningar. :(
Funderar på att hiva ut henne och hennes hästar ur stallet, det har bara gett mig merkostnader och merjobb
Vad sa du när hon flyttade in o vad sägs vid träningen?
Tror hon att du tar träning istället för hyran? Tror du att hon ger träning gratis?

Det verkar som om ni inte kommunicerar alls.:crazy:
Då blir det så här o om en part sätter sina egna villkor o man inte svarar får man nog stå sitt kast.
PRATA med henne o skriv kontrakt även på ponnyn.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Klart att man inte ska bli utnyttjad, men det är också upp till dig att vara klar och tydlig i din komunikation.

Tex att du hade ponnyn på foder som sällskap till din nuvarande häst och att den nu står kvar kan du inte beskylla någon annan än dig själv för.
Det måste ju vara du som säger att från och med det här datumet så säger jag upp foderponnyn och lämnar tillbaka den.
Du kan ju inte säga att den smugits in?! Skulle det då vara din vän som skulle bestämma åt dig att nu tar jag tillbaka din foderponny, för du har ingen nytta av den, det blir ju helt snurrigt. ;)

Jag tror att du kanske tycker du sagt klart vad du vill ha och vännen inte uppfattat det, jag kan ha fel...

Skriv ett kontrakt med kallhyra, foderkostnad och om du vill ta betalt för sköttselkostad. Skriv ditt kontonummer och vilket datum du vill ha in hyran och vad som gäller om inte hyran betalas kontant.
Sen ringer du upp och säger att "jag har skrivit ett uppstallningsavtal med hyra och lite till som jag skulle vilja att vi kikar på kan du komma över"
Sen diskuterar ni igenom det, kommer överens och skriver på var sitt ex.

Det som har hänt har hänt och det får du se som passerat. Men framtiden kan du bestämma över, tex nu när hon ska bort. Se till att få det du vill ha före hon åker om hon inte skriver på kontraktet innan. Det framgår ju inte när hon åker och rimmligen borde man få lite betänketid (någon v.) att fundera på om hon ska skriva på eller flytta hästarna till annat stall.

- Hon har ett antal gånger försökt överlåta ponnyn till mig. En gammal häst med tidigare fång, kronisk bronkit och kroniska eksem... Nu har hon rest iväg igen (min helg är räddad). Sa till henne att jag nu är i princip utbränd (mina föräldrar har börjat hjälpa mig i stallet) kommentaren på detta blev "vad bra att dina föräldrar är här ute, din lillebror skulle kunna ta in min häst, den är snäll"...
Har i en vecka bestämt tider där vi ska sitta ner och gå igenom detta, men plötsligt "kan hon inte"... Förlitar sig helt på att jag ska passa hennes hästar. Igår blev jag arg på henne och sa till henne precis vad jag tyckte och tänkte, då vände hon på PRECIS ALLTING till sin fördel. Precis som att hon inte FÖRSTÅR vad man säger 0.o
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Vad sa du när hon flyttade in o vad sägs vid träningen?
Tror hon att du tar träning istället för hyran? Tror du att hon ger träning gratis?

Det verkar som om ni inte kommunicerar alls.:crazy:
Då blir det så här o om en part sätter sina egna villkor o man inte svarar får man nog stå sitt kast.
PRATA med henne o skriv kontrakt även på ponnyn.

Nu är hon plötsligt bortrest över helgen, kan inte nå henne. Inte kan jag låta hästarna svälta (vilket hon vet)... :meh:
När hon kommer tillbaka ska ALLT detta ordnas :sneaky:
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Håller med övriga! Dålig vän om hon utnyttjar dig på detta viset... Du har gett henne lillfingret och hon tog hela handen typ :/

Svårt med både släkt och vänner att ha installade. Själv har jag inte haft kontakt med min syster på 3 år nu pga hon kunde inte acceptera de regler JAG satte upp i stallet. Hon tyckte jag var FÖR petig (tja hon är inte så ordningsam av sig..) och att det skulle råda demokrati i stallet. Dessutom fick hon BETALA!? Hon fattade inte att el, vatten, snöröjning, sladda ridbanan m.m. kostade? Ändå är hon över 40 år gammal..
Hon fick dock "bara" betala hälften av hyran mot för vad vi tar av de andra, så tjänsterna fick hon gratis då (in- utsläppi veckorna+ fodringar i veckorna). Det slutade med ett jävla liv rent utsagt och nu har vi ej pratat på 3 år som sagt. (trots att vi bor i samma by). Blev kanske lite off topic.. men lika om en vän skulle vilja stalla upp här, de här reglerna är satta här, såhär vill jag ha det- det får de från början i handen.

Tack! Känner igen det väldigt väl! Men det är detta jag är lite rädd för, att tappa kontakten helt med henne (som du har gjort med din syster). Jag behöver ju min tränare och kunskapen hon faktiskt besitter.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Tack! Känner igen det väldigt väl! Men det är detta jag är lite rädd för, att tappa kontakten helt med henne (som du har gjort med din syster). Jag behöver ju min tränare och kunskapen hon faktiskt besitter.

fast det fattar jag öht inte i sammanhanget.
om du har ett problem enligt det du beskrivit och tagit upp det och det är konflikt enligt det du beskrivit och det du beskrivit är rätt gravt.
nej: du behöver inte henne som tränare eller kunskap i sammanhanget. om det är så du tänker så fattar jag att det blir problem för tänker du så samtidigt som du har betalnings/ inackorderings problem så självklart kan du inte ha kakan för den delen och samtidigt bli av med den.? det blir omöjligt.

så utifrån din sista kommentar så backar jag på det jag skrivit tidigare. om det är det som är haken för dig? då har du inget case liksom i sammanhanget öht? endera är det som du skrivit till viss del, och övervägande, problemet att du står med en inack som inte betalar öht, och det är problemet.

eller så snurrar du in dig på att denne ändå ger dig klippmaskiner och tränar dig osv som betalning.

det är där det blir rörigt.
tycker utifrån sista rapporten du skriver att det nog är två deltagare i sammanhanget att det blivit som det blivit. eller? förklara gärna om jag är ute och snurrar.......
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Hej!

Det låter som om du sitter i en svår sits här. Du har en vän som är din tränare och som utnyttjar din "snällhet". På något plan måste du bestämma dig för vad som är viktigast för dig, att ha din tränare kvar (det finns ju fler därute), att ha er "vänskap" kvar eller att faktiskt ha ork och ekonomi att hålla dina egna hästar.

För att göra det lättare för dig att prata med henne kan du tex räkna ut exakt vad hennes hästar kosta dig, i både foder och arbetskostnad. Det blir svårt för henne att ignorera rena kostnader presenterade på papper. Om hon inte är villig att betala är nog dina enda alternativ att antingen säga upp henne (och riskera dina lektioner- men igen- det finns fler tränare!) eller leva med att vara utnyttjad.

Jag avundas inte din situation.

/Lavinia
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Vore det inte enklast att hon betalar dig i reda pengar för stallplats foder och tjänster efter en överenskommen prislista och att du sen betalara henne i reda pengar för träning hjälp med transport till träning klippmaskiner och annat också det efter en i förväg uppgjord prislista? Tycker ni krånglar till det för varann genom att gå runt och tro att ni är överens när ni inte gjort upp spelreglerna innan? Och uppenbarligen är ni inte överens överhuvudtaget jag gissar att hon är lika sur på dig och besviken som hon är på dig.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Du måste helt enkelt säga som det är, att det inte går längre och att du inte har råd.

Sen kan du på ett enkelt sett räkna ut/sätta upp en kalkyl för att visa din kompis hur en månads budget ser eller sett ut och sen kan ju din kompis försöka motivera dennes utbyte mot klippmaskinen, träningar eller andra tjänster..Lycka till att handla foder, strö och andra utgifter genom byteshandel..det är enl mig faktiskt rent sagt ett väldigt omoget och löjligt önsketänkande!
Tjänster måhända att man kan utbyta sinsemellan men inte faktiska kostnader för inköp

Kan din kompis inte förstå, så är det inte en kompis.

Däremot vet jag inte om du kan kräva för kostnader som varit utan där får du nog tyvärr stå ditt kast kan jag tycka eftersom att ni inte verkar ha kommit överens om något tydligt, för då skulle denna situation aldrig ha uppkommit. Se till att ta fram avtal i samma vända och säg "detta kräver jag from nu". Alternativet är ju att hon flyttar omedelbart
 
Senast ändrad:
Sv: Hamnat i jobbig sits!

*kl*
Du skrev: "Har i en vecka bestämt tider där vi ska sitta ner och gå igenom detta, men plötsligt "kan hon inte"... ´"

Boka upp en lektion då, sen före lektionen så säger du att jo, jag har avtalet med mig här nu eftersom du inte hade tid innan. Så har du färdigt två avtal som ni skriver under på plats eller så säger du upp hennes stallplats från och med nästa månad och ber henne skriva under det pappret istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Från november månad fick jag hem en häst till vårat stall pga osämja i ett annat stall där jag även själv red 2 hästar. Tjejen till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 233
Senast: Jettan
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 562
Senast: Betsy
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 797
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp