Hamnat i jobbig sits!

Ellanamde

Trådstartare
Vet inte hur jag ska börja, känner mig för tillfället helt uppriven och behöver verkligen någon av er hästkunniga att prata med!

En vän till mig har sin häst uppstallad här. Sedan november har hon inte betalt NÅGOT för hästen (hon står för kraftfoder och strö, allt annat står jag för).
Hon har däremot gett mig en klippmaskin (3490 kr) och träningar (för sammanlagt 1250 kr).
Hon kommer nu att vara bortrest i två månader och för detta ger hon mig 1000 kr för att jag tar hand om hästen (detta ska täcka all hö och all service).

Hur i hela friden ska jag göra? Jag kan varken betala med klippmaskin eller träningar? Jag behöver KONTANTERNA.

Och ska man vara extra petig så har hon faktiskt en ponny här som också är hennes (den betalar jag ALLT för).

Som student med studiebidrag på 1000 kr i månaden håller inte detta längre.

Människan har mycket skinn på näsan dessutom, har ingen annan i min omkrets som kan hjälpa mig.

Kan någon underbar själ hjälpa mig ur denna röran? :(
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Inget avtal (tyvärr, jag har alltid litat på mina nära vänner). Blev så paff när jag fick reda på vad jag skulle få betalt för allt jag gjort, att jag inte fick ur mig ett ord. Hur jag än framför detta för henne så menar hon hela tiden på att hon har redan lagt ut för klippmaskin och träningar. :(
Funderar på att hiva ut henne och hennes hästar ur stallet, det har bara gett mig merkostnader och merjobb
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Ja det tycker jag du ska göra, det är inget roligt att känna sig utnyttjad.

Du kommer känna dig bättre till mods när hon och hästarna flyttat. Vad ska man med en vän till som bara utnyttjar en?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Låter som att det bästa är att säga upp henne. Hon vill inte göra rätt för sig, vill att du ska ta hand om hennes hästar gratis och lyssnar dessutom på dig. Det låter som att det inte finns en enda anledning till att låta henne vara kvar.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Men vadå litat på? Har du inte avtalat någon hyra med henne, hur kan du då uttala att det handlar om "lita på"?

Hade det inte varit ärligare från din sida att från början säga vad du vill ha betalt? Det är ju jättesvårt att veta vad folk vill ha om de inte säger något.

Lämna tillbaka klippmaskinen, meddela att du betalar träningarna och att du vill ha xxxxx kr/månad per häst hon har hos dig. Det är väl inte överdrivet svårt?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Ja, att man litar på sina vänner? Varje månad har jag gett henne exakta utgifter för hästen och varje gång meddelat att inte ens mina tjänster är inräknade. Jag har meddelat om kallhyran i stallet och allt detta vet hon. Detta har ignorerats från hennes sida eftersom hon menar på att "klippmaskinen räcker". (Klippmaskinen fick hon dessutom låna av mig för att använda till sin egna häst)...
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Det krävs mycket för att hålla isär affärer och vänskap, och detta är ett typexempel på just det. Om du inte kan hålla relationen affärsmässig, avsluta den delen. Eller vänskapen för den delen. Men uppenbarligen fungerar det inte för dig att köra båda parallellt.

Be henne flytta och reglera sin skuld, skicka med henne klippmaskinen.
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Ja, jag har jättesvårt för att hålla isär det. Är så godtrogen av mig, men även jag har min gräns, och den gränsen har jag precis här...
Tack för att jag fick ventilera med er! :)
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

"Nu måste jag tyvärr säga att det här inte fungerar längre. Du respekterar inte att jag tar betalt för att du har hästarna här. Jag vill att du flyttar senast 31/1 och innan dess reglerar denna faktura. Slutfakturan lämnar jag samma dag som du flyttar, 10 dagar betalningsvillkor"
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Du skriver att du är student med 1000:- i studiebidrag, innebär det då att du bor hemma med dina föräldrar? Tänkte mest om du i såna fall kunde be dem om hjälp med att driva in pengarna?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Jo, jag bor hemma med föräldrar. Men med n sjukskriven, utbränd mamma, och med tre syskon så finns det inte mycket pengar att "driva in"... :/ Men det hela handlar om att hon som har sina upstallade hästar här, inte gör rätt för sig
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Jag tror lulski menar att kanske din mamma kan hjälpa dig att kräva din kompis på pengar, absolut inte att din mamma ska betala :)
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Hon har däremot gett mig en klippmaskin (3490 kr) och träningar (för sammanlagt 1250 kr).
Varför har hon gett dig klippmaskinen? Var det något du bad om eller ens behövde? Vem har du tränat för och varför har hon betalat tränignarna och inte du?
Människan har mycket skinn på näsan dessutom, har ingen annan i min omkrets som kan hjälpa mig.
Kan någon underbar själ hjälpa mig ur denna röran? :(
Den enda som kan hjälpa dig är du själv. Sluta bjuda in folk till att använda dig som dörrmatta. Antingen gör de det för att de inte förstår att det är det de gör eller så utnyttjar de möjligheten. Stå upp för dig själv det är ingen annan som kan göra det. Ju snabbare du lär dig det ju enklare får du det senare i livet. Man behöver inte födas med skinn på näsan man kan tillskansa sig det senare i livet, men det kräver träning ;)
Hur i hela friden ska jag göra? Jag kan varken betala med klippmaskin eller träningar? Jag behöver KONTANTERNA.
Hon kommer nu att vara bortrest i två månader och för detta ger hon mig 1000 kr för att jag tar hand om hästen (detta ska täcka all hö och all service).
Säg det till henne. Tala om att din häst kostar så här mycket i månaden och du får betala det eller se dig om efter en annan stallplats. Jag har inte råd att sponsra ditt hästägande. En klippmaskin går inte att betala foder med.
1000:- i helinackordering i 2 månader skulle jag bara skratta åt och säga att det där täcker ju kallhyran till det kommer foder och skötsel på X000:-/månad.

Och ska man vara extra petig så har hon faktiskt en ponny här som också är hennes (den betalar jag ALLT för).
Varför står ponnyn där gratis. Har du den på foder eller har den bara smugits in?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Har ni inget avtal så säg upp henne med omedelbar verkan och annars börja fakturera för ditt arbete via kronofogden (?)...
Vänner som gör över en och utnyttjar en är inga riktiga vänner, släng ut dom ur ditt liv! :)

Lycka till!
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Finns många många många exempel på just den här problematiken och det är aldrig roligt att få en parasit om halsen.
När man börjar ställa hårt mot hårt kommer det inte sällan argument som: "jamen du som har ditt stall GRATIS kan ju låna ut en stallplats åt mig" och personen har helt glömt av att INGENTING är GRATIS här i världen!

Värsta sortens personer som gärna kallar sig för "vän" när det passar. Och ger saker i betalning som man inte vill ha eller som är värdelöst eftersom de själva förmodligen fått det som betalning eller köpt på faktura/kredit som de inte kan betala...

Nä, ut med människan genast och bra argument och exempel på vad du ska säga har du ju redan fått från Lovisaleonora_

Lycka till och gör dig snabbt av med problemet! :)
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Men vänta nu. Lite korrekta kan vi väl ändå vara? Fakturera via Kronofogden? Hur i hela friden går det till?
 
Sv: Hamnat i jobbig sits!

Man skickar en faktura om man vill fakturera. Det gör man inte "genom" någon, om man inte känner för att sälja fakturan. Vilket i det här fallet blir någonstans mellan svårt och omöjligt, i o m den osäkra fordran det innebär.

Om man sedan inte får betalt, kan man söka via KFM, men det innebär att man får betala ansökningsavgift och utan mer underlag än vad som framgår här hade jag inte rekommenderat det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Från november månad fick jag hem en häst till vårat stall pga osämja i ett annat stall där jag även själv red 2 hästar. Tjejen till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 233
Senast: Jettan
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 562
Senast: Betsy
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 797
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp