Halvt matvägrande häst...

M

Magrinette

För ca 1,5 vecka sedan flyttade jag min häst till ett, i mina ögon sett, underbart stall. Bra hagar, flera hästkompisar (12 totalt varav några som ej rids, till min häst som hatar ensamhet) ridhus och fina vägar. Det största pluset är att det är billigare och bättre än de andra jag stod i. *lycklig*

Till problemet:
Min häst stod fram till jag köpte henne för 2,5 år sedan på halm, sen efter det har vi stått på torv eller spån.

Innan jag flyttade stod vi på spån och hon fick hösilage, krafft och lite lusernhack. Nu har vi flyttat till ett stall med halm, min häst blev rent ut sagt överlycklig när hon såg det och är hela tiden och plockar i det.

De första dagarna åt hon som vanligt, hö och kraftfoder. Men nu vägrar hon äta lusernet och hösilaget. Hon pillar ur krafften, lusernet bryr jag mig inte så mycket om då vi trappar ner på det och ska ta bort det igen, hon är inte så tunn nu när vi står på halm, konstigt nog ;)

Men borde jag oroa mig för hösilaget? Igår hade hon nog ätit hälften. Jag vet inte hur mycket hon äter på morgonen då de får ute i hagen. Men några dagar har allt kvällshö legat kvar.

Kan hon va mätt av all halm? Kan det vara nyhetens behag?

Hon verkar trivas annars, ingen feber, nykollade tänder, pigg som 17 när hon rids...

Någon som varit i liknande sits?

// En något förvirrad Magrinette-ägare

Sv: Halvt matvägrande häst...

Hon äter nog bara en massa halm.
Vänta några dagar till är de fortf inte löst så får du kanske leta efter ngt annat underlag i hagen?

Hon är inte utstött i hagen eller liknande ?

Hon äter nog bara en massa halm.
Vänta några dagar till är de fortf inte löst så får du kanske leta efter ngt annat underlag i hagen?

Hon är inte utstött i hagen eller liknande ?

Det är inte i hagen, utan i boxen. Men hon har stått på halm i 13 år innan jag köpte henne och då var det inga problem.

Hon är ju ny i stallet så hon har säkert inte fått någon riktig kompis ännu, de går 3 stycken i hennes hage.

Kanske inte... hm tänkte säga att hästar förändras :P
Men inte alla som gör de kanske. :D
Men hon kanske saknat halmen ?
Nej jag vet inte. Men kan ju som du sa ha att göra med att det är ett nytt ställe och att hon faller tillbaka. För även tidigare så har hon säkert käkat av halmen men kanske inte fullt lika mycket som nu..
Står hon jämte dem hon går i hagen med? I stallet alltså..

Kanske inte... hm tänkte säga att hästar förändras :P
Men inte alla som gör de kanske. :D
Men hon kanske saknat halmen ?
Nej jag vet inte. Men kan ju som du sa ha att göra med att det är ett nytt ställe och att hon faller tillbaka. För även tidigare så har hon säkert käkat av halmen men kanske inte fullt lika mycket som nu..
Står hon jämte dem hon går i hagen med? I stallet alltså..

Ja hon står bredvid en av dem och snett mittemot den andra. Jag hoppas på att det är nyhetens behag. Strör jag inte med ny halm en dag så äter hon mer hö, men jag måste ju strö :smirk:

J*kla häst, hon ska alltid jäklas med mig. :) Men ändå älskar man dem.

Allting annat är förbättrat, hon är mycket lugnare och väver i stort sett aldrig nu. Bara ett par gungningar innan matdags.

Men kan det vara farligt med för mycket halm?

Om hon äter mkt halm är det ju ingen fara, då håller ju magen igång iaf. Men i längden kan det bli lite knasigt om hon bara äter en massa halm. Hon kommer då inte få i sig tillräckligt med protein eftersom halm i princip inte innehåller någon överhuvudtaget, bara energi. Så om det fortsätter får du nog byta kraftfodersort till något proteinrikare om du inte vill ha en omusklad och bukig häst. men se först hur det utvecklar sig med käkandet.

Om hon äter mkt halm är det ju ingen fara, då håller ju magen igång iaf. Men i längden kan det bli lite knasigt om hon bara äter en massa halm. Hon kommer då inte få i sig tillräckligt med protein eftersom halm i princip inte innehåller någon överhuvudtaget, bara energi. Så om det fortsätter får du nog byta kraftfodersort till något proteinrikare om du inte vill ha en omusklad och bukig häst. men se först hur det utvecklar sig med käkandet.

Det jag är orolig för med... Lusern har ju protein men den äter hon inte heller... finsmakare...

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Hon kommer säkert att börja äta sitt hösilage igen, när hon kommit på att halmen finns kvar i boxen varje dag. Jag hade en häst som gjorde precis som din. Han kom från spånbox och när han fick halm hos mig så åt han upp all ren halm varje dag i typ 2 veckor och åt då nästan inget hö alls. Sen en dag så tröttna han väll och då åt han sitt hö istället och lät halmen va. Visst pela han lite i halmen men inte som innan.

lägger du den nya halmen helt uppepå bädden?
om du kanske skulle blanda det lite så att det inte blir lika lätt att äta av den och lukten kanske avskräcker.

jag gör så med torven.. funkar rätt så bra.

Det låter inte som att de ska vara ngt att oroa sig över än tycker ja...
Har hon stått på halm i så många år innan så är det säkert bara så att hon är så överförtjust över att göra det igen så hon stoppar i sig lite onödigt mkt kanske, hon är säkert helt enkelt bara mätt...
Om ja va du skulle jag avvakta å se...ge de ngn vecka till...hösilage å kraft är ju trotts allt godast i längden så ja tror nog hon övergår till de igen när "nyhetensbehag" har lagt sig lite... :)

lägger du den nya halmen helt uppepå bädden?
om du kanske skulle blanda det lite så att det inte blir lika lätt att äta av den och lukten kanske avskräcker.

jag gör så med torven.. funkar rätt så bra.

Har bara lagt den ovanpå men din idé va bra! Ska nog prova att göra så ikväll och se hur det fungerar. Tack!

Tack för alla svar, ska försöka att inte oroa mig :angel: Min häst har alltid varit ett matvrak, nu äter hon inte ens hästgodisar :eek: Men får hålla det under uppkik ett tag till och se vad som händer.

Om inte annat så lär hon snart kunna rullas ut i hagen ;)

Min häst stod på torv innan jag flyttade till ett nytt stall för några månader sedan då jag valde att ha henne på halm. Min häst gjorde precis som din så efer kanske två månader bestämde jag mig för att ha spån i botten och halm över. På det sättet har hon något att göra samtidigt som jag kan bestämma hur mycket hon ska äta så att hon äter resten av maten med. Det var ett väldigt bra sätt för i alla fall oss :)

Höet kanske inte är så gott som det har varit i tidigare stall?

Min häst kan rata en massa hö för att det inte faller i smaken. När man öppnar en annan bal så vräker han i sig alltihop.

Höet kanske inte är så gott som det har varit i tidigare stall?

Min häst kan rata en massa hö för att det inte faller i smaken. När man öppnar en annan bal så vräker han i sig alltihop.

Får se, vi ska nog öppna en ny bal ikväll så då ser jag om hon äter det bättre :)

I går när jag kom ut till stallet hade hon faktiskt ätit upp i stort sett allt hö.
:banana::banana::bump::banana::banana:

Hon åt även höet hon fick i går kväll och struntade i stort sett i halmen, lite slinker givetvis ner.

Lusernet är fortfarande ingen höjdare utan hon plockar ut pelletsen. *finsmakare*

Hoppas på att det fortsätter så här nu, tror inte hon är en i gänget än, men det har bara gått 1,5 vecka sedan flytten och det tar nog längre tid innan de andra godkänt henne.

Stort tack för alla svar!! :bow::bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Men visst blöter du lusernpelletsen?! Annars riskerar du foderstrupsförstoppning!

Jag uppfattade att hon gav lucernhack ?
Och annan pellets... hm =) som du sa.. inte bra att ge lucernpellets oblött....

Jo jag förstod verkligen de :P Tänkte med på de när du skrev!
Men i första inlägget står de lucernhack (Jag va tvungen att läsa det igenf ör o se om jag va helt fel ute)

Häste får krafft och lucernhack, hon gillar itne lucernet utan pillar bara i sig krafftpelletsen. SÅ uppfattar jag det, och första inlägget står det att den får både krafft och lucern.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 673
Senast: tgd
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 937
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur