halvskodd (fram) vintertid?

dreamhorse

Trådstartare
Hej! har flyttat till lösdriftstall och där vill ägaren helst att man inte använder broddar bak vintertid.

Min häst är skodd fram nu och barfota bak. Aldrig varit barfota fram. Rider mycket på grusvägar.

Går det att att låta honom vara skodd fram med broddar vid behov till vintern. Och låta honom gå barfota bak?? //tack på förhand

Här hade det inte funkar. Vintern här består av att varva mellan slask och barmarksfrost (=svartis), snö mer än 1 vecka händer ungefär var 5 till 10 år typ.

Det är inte så ovanligt att bara ha skor fram, beror ju på vad du har för ridvägar osv men jag har knappt behövt brodd i hagen mer än på vårvintern när det är fruset slask.

Är också bättre grepp utan skor än med skor, så hade inte oroat mig :)

Hej! har flyttat till lösdriftstall och där vill ägaren helst att man inte använder broddar bak vintertid.

Min häst är skodd fram nu och barfota bak. Aldrig varit barfota fram. Rider mycket på grusvägar.

Går det att att låta honom vara skodd fram med broddar vid behov till vintern. Och låta honom gå barfota bak?? //tack på förhand
Min förra stallägare hade nästan samma regler: tillät inte brodd bak i hagen = jag valde att ha barfota i bak då det fanns risk för isfläckar i hagen och barfota är säkrare än obroddade skor på is.

Jag skaffade ett par broddade cavallo-boots aka sportskor åt hästen som jag broddade och hade på i bak endast vid ridning. Fungerade utmärkt!

Hellre oskodd vintertid än skodd utan broddar. Du kan absolut ha hästen framskodd med brodd och låta den gå oskodd bak. Det är bara att hoppas att det inte blir isgata, men då får väl stallägaren ta sitt ansvar och halkbekämpa om ni inte tillåts brodda.

Ett sådant stall hade jag inte ställt mig i, hur bra det än är. Oavsett om dom är skodda eller oskodda på ren is så kan dom skada sig rejält. Sett för många oskodda som gått omkull på is och sedan inte kommit upp, inte trevligt. Bor man dock där det är mest snö och så så tror jag det fungerar bra dock.

Det beror lite på vart i landet man bor och hur vintern ser ut. Skulle troligen fungera under stora delar av vintern att inte ha brodd bak här, men jag vill ha möjligheten att kunna brodda vid behov. För mig hade det stallet alltså inte varit aktuellt.

Efter den här vintern så NEJ. Vintertid när det är is så är det skor med brodd. Allt annat är totalt oansvarigt.
I vintras stod jag och skulle ta in två hästar som var barfota. De kunde inte ta sig till ledet på hagen utan att hålla på och slå halvt ihjäl sig. När man väl fick dit dem så var det vägen som var en skridskobana. Vissa kvällar så fick de gå lösa in för jag vågade inte leda dem då de inte bara var en fara för sig själva utan även omgivningen.

Min lånehäst har så, fyrbroddat med snösulor fram och barfota bak. Funkade jättebra.

Nu har jag eget stall, hagarna funkar till detta och skulle det behövas kan jag sanda där det så behövs.

Skulle aldrig ha skor utan brodd på vintern!

Hellre oskodd vintertid än skodd utan broddar. Du kan absolut ha hästen framskodd med brodd och låta den gå oskodd bak. Det är bara att hoppas att det inte blir isgata, men då får väl stallägaren ta sitt ansvar och halkbekämpa om ni inte tillåts brodda.
Hellre skodd med 4 eller 6 brodd per hov.

Från en som även har brodd på egna skor under vintern.

Jag skulle inte stalla upp en häst på de villkoren. Totalt meningslöst att ägna hundratals timmar åt att lära en häst att bära jämnt på fram- och bakdel och samtidigt neka den samma grepp och slitskydd som den får på framhovarna.

Min lånehäst har så, fyrbroddat med snösulor fram och barfota bak. Funkade jättebra.

Nu har jag eget stall, hagarna funkar till detta och skulle det behövas kan jag sanda där det så behövs.

Skulle aldrig ha skor utan brodd på vintern!
Kanske ska tillägga att hästen enbart är sällskap.
Skulle den ridits hade jag skott runt om vintertid.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
832
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar