Halvhalter och avsaktningar i galopparbetet...

S

space_cowgirl

Jag funderar lite över galopparbetet. Jag har hört en hel del åsikter om på vilket ben man skall fatta galopp - både från Kyra, Bent och andra tränare, men inte hört alls lika mycket om när man "skall" ta halvhalterna och, fram för allt - avsaktningarna! Jag börjar disskussionen med lite teorier :D

För att samla galoppen på rakt spår skulle jag nog lägga halvhalten på innerbak, i den fasen där jag kräver mer hasböjning (är det en häst med tendenser till att skjuta bakdelen innanför spåret, hamnar halvhalten på ytter istället).

Som förberedelse till en snävare sväng eller volt skulle jag nog lägga halvhalten på ytter bak för att få hästen i bästa balans och hindra den ifrån att lägga sig innåt.

Vid galoppombyte (detta tar jag bara ur minnet eftersom det var tre år sedan jag red ett galoppombyte sist :crazy: ) skulle jag ta halvhalten på innerbak så att jag kan släppa fram det "nya innerbak".

Det jag funderat mest över är när man skall lägga avsaktningen från galopp till trav för att få en så balanserad övergång som möjligt. Vad tror ni?

Mvh/Marie

Sv: Halvhalter och avsaktningar i galopparbetet...

Tja, för att diskutera kanske man måste klargöra det där med halvhalt först och främst... Det betyder olika för olika mänskor ju. Samma med förhållning, vad menar du med förhållning?

Men intressanta funderingar, ser fram emot svaren :)

Hursomhelst - rent tekniskt så påverkar ju egentligen inte förhållningen bara det bakbenet som är i marken eller är på väg dit.
Jag har skit-svårt för vänstergaloppen, och för mej funkade det på min gamle (emellanåt iaf) ifall jag tog en kort förhållning på innertygel just när inner fram var i marken (dvs den fas då frambenet är ensam i backen). Det funkade fasligt väl. Dvs han balanserade till sej, blev inte så "kantig" utan kom upp. Det var ju då innan svävmomentet och ytter bak sätts ner, gissar det påverkar ytter bak på något sätt, men säker är jag inte.

Ang avsaktningen, även där tycker jag det känns logiskt att lägga hjälpen just i fasen då hästen "står på ena frambenet" - då kommer bakbenen in strax och man har ett bra utgångsläge för att förändra takten. Men det beror lite på vad man pratar om för avsaktning - är det till skritt, halt, trav, eller något annat?
Jag vill minnas att övergångarna piaff-galopp-piaff kräver lite annorlunda tajming motför en övergång tex galopp-halt, men numer kämpar jag mest med medryttarpållen om att få vettiga avsaktningar från galopp till trav - en nog så stor utmaning :)

Hej Evis!
Det var visst inte så många fler som ville disskutera detta :crazy: Kom igen nu hörrni!!

Jag gick inte direkt in på vad en halvhalt betyder för mig fr då är risken att hela diskussionen börjar handla om halvhalter istället för om galopparbete men jag tar risken...
En halvthalt gör jag genom att stanna upp min kropp så mycket jag kan. Jag håller mjukt om hästen med låren för att be den sätta under sig lite samtidigt som jag kramar mjukt om tygeln. Jag försöker att alltid välja vilket ben jag vill påverka. Som du säger så påverkas ju inte bara ett ben utan förhoppningsvis hela kroppen :D Men jag finner att om jag tar halvhalten när bakbenet är i luften och snart skall sättas ned så ökar det hasvinklingen och ger bra balans till det hela. Att tänka att man bara tar på ett steg gör dessutom att jag blir snabbare på att ge eftergift när hästen svarar.

Så som du lägger halvhalten skulle jag säga att det påverkar ytterbak mest. Att sakta av till skritt eller göra halt i det läget måste väl funka rätt bra, men hu blir det till trav? Kanske blir det bra med tanke på att det är de diagonala benparet som redan är på väg i galopp (om nån fattade det där :p). Samtidigt så tänker jag att om man tar mer på inner så får man det andra steget på diagonalparet och det känns som om det borde ge bra balans för den fortsatta traven...?

Jag får helt enkelt ge mig ut och testa lite mer. När man rider på pållar med extra gångarter blir det ju extra viktigt att avsaktningarna blir balanserade. Annars flänger man fram i något som "vanliga ryttare" brukar kalla femtaktig trav :smirk:

Mvh/Marie

Alltså, jag har inte tränat mycket samlat galopparbete :crazy: MEN jag har läst en bok ;) :D
Ett sätt att göra avbrottet är att låta hästen "falla" liite fram på bogarna och ta motsatta tygeltag i vardera tygel när frambenen sätts ner (alltså ta tygeltaget i takt med galoppen men motsatt sida) om man rider på stång antar jag att man tar dubbelkramningar i takt med galoppen.. "kram-kram" det lät väl fint? ;) eftersom galoppen är en samlad gångart antar jag då att man vill släppa fram den lite för att återfå travbalansen, särskilt om man har väldigt höga frambenslyft i galoppen..

Halvhalt skulle jag göra i svävmomentet, särskilt om det gäller avsaktande halvhalt. Om man bara menar en kramning i tygeln eller flexning av nacken är det ju en annan sak. Eller gud vet vad vilka halvhalter det kan gälla ;) Det är ju lätt att störa galopptakten annars. Sen är ju frågan om man har ett särskilt syfte med halvhalten, t ex som du säger att man ska göra ett galoppombyte, om hästen jobbar lite ojämnt med bakbenen osv då får man ju gå efter vilken typ av korrigering man vill åt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka