Halvblov vs fullblod

A

aina

Hej!
Är ny här och visste inte riktigt vart den här tråden hör hemma, men chansar på hästvård eftersom det är det min fråga egentligen rör..

Jag har haft ett otal hästar i mina dar, bl a angloaraber, araber och halvblod med rätt mycket fullblodsinslag (50-75%).
Nu funderar jag på att skaffa mig ett fullblod (engelskt) så småningom och blir lite fundersam när alla jag pratar med säger att de skadar sig så himla mycket lättare än tex halvblod och att veterinärkostnader ligger på nästan det dubbla. Stämmer verkligen detta?

Är fullblod verkligen så känsliga? Jag har inte märkt någon större skillnad mellan de hästar jag haft i min vård, oavsett ras.

Vad säger ni med erfarenhet av både halvblod och engelskt fullblod?

Tacksam för svar!

Sv: Halvblov vs fullblod

jag håller inte med om att fullblod skadar sig oftare än halvblod, däremot kanske ett sår som på ett halvblod inte skulle märkas kan orsaka lymfangit på ett fullblod.
Om man ska generalisera så är den STORA skillnaden i kostnad FODRET, det krävs oftast betydligt mera mat till ett fullblod!Men jag som är "fullblodsidiot" och inte kan tänka mig någon annan ras är förståss lite partisk :love:

Jag förstår vart du fått det ifrån att fullblod skadar sig mycket oftare osv, för jag har också hört det, och jag känner en del som har fullblod som det verkar stämma på.

dock har jag inte den erfarenheten av mitt tidigare, samt nuvarande fullblod. han är lika frisk som halvbloden i stallet. dock erfar jag som Toughcookie skriver att när de HAR nåt små sår så kräver det petigare vård än kanske på ett halvblod, då de lätt svullnar upp för minsta lilla osv.

Jag har fullblod, men har aldrig haft halvblod. håller med toughcookie om att de inte skadar sig oftare (iallfall inte mitt) men att småsår lättare blir infekterade. Men föredrar det framför diverse senskador och hältor ;)

Foderkostnaderna *suck* nämn det inte men kan säkert avhjälpas med att man är lite noggrannare vad man köper in för grovfoder. Kan inet säga att jag ångrar mitt köp av fullblod för roligare häst att rida har jag aldrig varit med om :)

Mitt fullblod var en olycksfågel, men det mesta var nog ren otur. Lymfangit fick hon dock vid varje sår...

Angående foder så var min mager när vi köpte henne, men sedan fick vi ha henne på diet för hon blev så tjock. Mitt halvblod är mer svårfött än vad hon var.

Alla tänker vi olika! Jag säger FULLBLOD med hög gäll röst!! Visst dom kan vara tunnare i hud osv och därmed få skråmor alt lymfangit lättare, men som gammal klinikpersonal kan jag säga att halvbloden leder med hästlängder i mängden skador och hältor!!! Iom att min tankegång går ut på att en häst ska ha fyra friska ben i grunden, tycker jag halvblod är ganska menlösa. Fullbloden har en friskare benstomme.
:d

o alla hästar jag sett utdömda för skador, har varit halvblod... men det är nog helt beroende på erfarenheter hur man tänker. :)

Tack för era svar!

Så generellt kan man kanske säga att fullbloden inte är mer skadebenägna, men känsligare när skadan väl har hänt?
Hoppas jag har förstått er rätt...

Jag skulle nog sammafatta det som att fulllbod har lättare att få infektioner i sår men har mindre benägenhet för att få sen/led och liknande "skador".

Precis! Iom sin tunnare hud (som samtliga fullblodsraser har, engelskt fullblod,egyptisk arab, akal-theke osv) så får även mindre repor lättare större konsekvencer, men överlag är dom otroligt mycket tåligare och friskare. Veka hovar kan dock förekomma, men det går ju alltid att åtgärda med barfotagång/plastning beroende på hur mycket hästen måste ridas för stunden. :)

Barfota?? Hm skulle aldrig kunna ha mitt fullblod barfota, ömfotad, tunna sulor, och flisar sig lätt i kanterna, det avskräckar mig.

Visst mitt fullblod har haft otaliga tappskor och usla hovar när jag tog över honom. Men fullblod kan ha bra hovar, börjar äntligen få ordning på min hästs hovar, men det beror mycket på hovslagare och foder. Ett undernärt fullblod påverkar hovarna så mycket mer än tex en nordsvensk (som ofta har bra hovkvalitee och tjocka hovväggar). Jag fick byta hovslagare för min fd kunde inte bryta den onda cirkel som tappskor bildat.

Håller med. Har också ett fullblod med riktigt vettiga hovar för att vara fullblod, men det har också tagit en duktig hovis och noggran hovvård i över ett år.

skulle dock ALDRIG kunna fixa honom genom barfota gång. :eek: det är han för plattfotad för!

Har också fullblod, hon varken skadar sig lätt eller svullnar direkt om hon skadar sig. Har riktigt bra hovar också (peppar peppar). När det gäller maten så får min mer eller mindre fri tillgång till ensilage och ganska så lite kraftfoder. Och hon är fin i hull och päls.

Mitt fullblod går barfota och han flisar sig inte eftersom jag raspar 45 grader.

Han har fått från tunna sulor till att klara betydligt robustare underlag och hornet, som var som tunt och skört när skorna togs av är väldigt mycket tjockare.

Vad gäller plattfötterna så välver sig sulorna av barfotagången. Min var plattfot med en eländigt utfluten framhov. Nu ser det väsentligt bättre ut.

*hugger senaste knappen*
Min hingst har gått barfota hela sommaren när han har varit skadad, han har varit öm men på ett sätt har det varit positivt då han inte brallat runt i hagen!
Hovkvaliten har förbättrats AVSEVÄRT av barfota gången och hovis var mkt nöjd!
Men det är däremot omöjligt att rida honom barfota, det skulle nog vara snudd på djurplågeri (åtminstonde enligt honom :D ).
Har försökt ha honom barfota bak under igångsättningen och det har bara gett en häst som gått och spännt sig och slängt all tyngd fram så nu har han skor runt om och är jätte nöjd :) .
men om han skulle bli konvalecent igen så skulle skorna ryka direkt!
Mitt avelssto däremot klarar INTE att vara barfota (möjligtvis bak om hon inte rids) hon är det enda stoet på betet som går med skor, hon mår verkligen skit dåligt om man tar bort skorna.

Glömde tillägga det att min är oskodd bak och har alltid varit och där har hon kanonhovar!

Oops.. sorry dubbelt..
Glömde tillägga det att min är oskodd bak och har alltid varit och där har hon kanonhovar!

Senast ändrad av en moderator:

Min förra medryttarhäst vad 25% fullblod och hon hade så otroligt känsliga ben.

Tappade hon en sko blev hon öm och halt, dessutom slets hovarna ner jättefort utan skor... Men trots detta så säger jag bara :love: fullblod! :)

Men det här med tunnare hud och lättare för att få sårskador/läker långsammare..
Jag har ju som jag tidigare nämnde haft hand om både araber och angloaraber samt halvblod med rätt rejält inslag av engelskt fullblod, men aldrig ens märkt de här tendenserna.. Inte jämfört med de halvblod jag har haft i alla fall.

Och vad gäller hovkvalitet så har jag bara lagt märke till en angloarab som hade halvkass hovkvalitet, men med skor runt om så höll de sig helt ok. Testade iofs inte att plocka av skorna på särskilt många av hästarna, men de jag gjorde det på klarade sig utmärkt.

Men om jag nu ska köpa mig ett fullblod (engelskt) så ska jag mao se upp med hovkvaliteten. Nåt annat ni rekommenderar att jag håller utkik efter och aktar mig för?

Har väl funderat på att i så fall ta en relativt ung som kanske gått löp tidigare och som går att skola om efter mina önskemål (lättare träning och tävling i ffa dressyr, men även lite hopp samt uteritter, en bra allroundhäst helt enkelt).

Att ta en unghäst som inte gjort sig på banan eller en äldre häst kan jag bara rekomendera... har haft några som tillridningshästar o dom är för söta o ofta välhanterade, en aning hetsiga i början då... men vi har brukat ställa av dom ett tag på bara grundkrafft som inte hetar upp dom o sen börjat markjobba , och vi har aldrig haft problem med dom. :)

angående hovar o hovkvalitet, att ha ett fullblod barfota kräver ju ofta en avställning, just pga deras plattfothet (gäller ju de flesta fullblodshästar). Men har man en möjlighet att ha dom avställda länge, då pratar vi halvår typ så brukar det bättra hovkvaliteten märkbart. Detta fungerar ju om man köper ett ungt fullblod på typ två tre år. Då får man ju bara markhantera den tiden.
Sen är det ju så att dom oftast inte håller för ridning barfota, utan kräver sina skor. Märren jag hade gick med aluminiumskor efter som dom är tunnare och lättare så tappas dom inte lika lätt. Vi plastade tom på skorna nån gång när hon var riktigt trasig efter en tappsko. Kan dock säga att denna häst var en kanonpingla utan like, helt fantastisk häst men otroligt mycket go i. Vig som en katt o följsam som en skugga. Så att dom har lite veka fötter tycker jag kompenseras bort av alla deras goda sidor.. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: KickiH
·
M
Övr. Grenar Hej! Jag funderar på att som nästa häst köpa ett fullblod, ev. före detta galoppör och skola om till dressyrhäst. Det verkar som man...
2
Svar
35
· Visningar
9 606
Senast: shady
·
Övr. Grenar Har seriösa planer på att köpa häst till sommaren. Och har fått för mig att jag vill ha ett fullblod. Men kan jag verkligen klara av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 459
Senast: juni_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter