Hålväggar och strålröta.

prinsonemmy

Trådstartare
Min nordsvensk har både strålröta (Bak är nästan inget, fram är desto värre) och även lite hålväggar, som jag såklart vill återgärda. Vad är era bästa tips? Jag vet att det kan funka att spraya äppel-cidervinäger (Eller var det ättika? :P) på för strålröta, men vill ändå gärna ha andra tips. Mot hålväggarna vet jag inte alls vad som går att göra..

Jättetacksam för svar, så jag en gång för alla kan få bukt på dessa problem! :)

När min ena häst hade hålväggar (dock ingen strålröta) såg jag till att göra rent varje dag, skölja med jodsprit i hålen och kladda rejält med hovtjära på kvällen som fick verka över natten. Tidigare hade jag försökt med gips i hålen, med diverse andra medel men inget hjälpte som jodsprit och tjära. Sen gällde det att verka bort det som gick så att hålen inte var större än nödvändigt = lättare att hålla rent. Ta även bort hästen från lerig hage om den går i det, annars kommer det ta lång tid att få bort.

Det enda sätter är att skära upp så det kommer in luft som dödar bakterierna och få bort all infekterad hov. Jag har själv fått åka till klinik och skurit upp min och och hon ska nu behandlas varje dag med virkon S i hålväggen på veterinärs inrådan.
Man ska inte behandla med tjära då det stänger in dom mikroskopiska svampar och bakterier som orsakar hålvägg.

Min hovslagare skär upp hålväggarna och trycker i tjärdrev/tjärpasta eller vad det nu heter. Sen får jag byta ut det varje vecka.
Barfotahäst.

Tror det blir ett något annorlunda tillvägagångssätt med skor på men principen är densamma.

Barfota. Hon verkas lite för sällan, men har bytt hovslagare nu så det blir ändring på det. (När jag menar lite för sällan handlar det om kanske, någon vecka eller så)

Hej!

Hålväggar kan man lösa på två sätt (ja eller det finns såklart fler, men de jag testat...). Förra hästen hade en jättedjup hålvägg, dåvarande hovslagare rensade ur den och petade in tjärdrev och så växte hoven ut och hålväggen blev mindre. Skor på för att inte stenar och skit skulle komma in och slita mer på den underifrån. Häst blev frisk rätt så direkt (dvs det blev aldrig sämre efter att vi upptäckt hålväggen).

Nuvarande häst har haft en hålvägg de senaste 2.5 åren. Vi har testat att tvätta med hibiscrub, virkon, jodopax, äppelcidervinäger, citron och bara vatten, hålväggen verkar strunta i vilket. Till problemet hör att hästs hovar växer lite som de vill (extremt snabbväxande) och en teori är att det blir mer belastning på sambandet mellan hovvägg och lameller (på nåt vis) så det blir sämre igen. En annan teori är att eftersom hennes hovar gärna växer sig höga ökar belastningen (osv). En annan teori är att hovslagarna helt enkelt inte tar bort tillräckligt i kanterna och därmed ger bakterierna en enkel väg in i hovväggen. Därför är det viktigt att se till att det är ordentligt uppverkat, att alla kanter verkligen är hårda och inte det minsta svampiga. Det innebär att varje gång vi skor får vi verka bort lite till av hovväggen så det alltid är torrt. Hur vi ska sko häst tvistar olika klinikhovslagare om, så vi får se hur det blir i slutändan. Barfota får hon iallafall inte vara pga snedbelastningen som blir när vi verkat upp.

Just hålväggar finns det mängder av ideér på hur man kan fixa, det viktigaste verkar vara håll rent och torrt, men inte för torrt...

/Lavinia

Tack för dina svar Lavinia! En fråga till er alla, det finns inget man kan göra med hovtjära? Eller vad är det man använder det till egentligen?

Bakterierna som skapar hålväggar trivs i syrefattig miljö, så är det djupa hålväggar är det svårt att göra något annat än att skära upp hovväggen för att för att få in syre.

Är det grunda hålväggar kan preparat hjälpa för att hålla det intakt så det tillslut går att verka bort. Tjära funkar, men det finns något som heter Thrust Bhuster som är mycket effektivare. Vet ej om det finns att få tag på längre, men vet att det ska finnas något liknande om du googlar lite.

Jag kör med en del klorin och två delar vatten i en sprayflaska som jag har på varannan, var tredje dag.

En häst har haft hålväggar så hon fick bli uppverkad på klinik. Den andra hade en upp till kötthoven under hösten, hon fick sko och sula medan den växte ner och när skon togs bort fortsatte jag behandla med klorin. Ingen av dem har fått tillbaka det.

Barfota. Hon verkas lite för sällan, men har bytt hovslagare nu så det blir ändring på det. (När jag menar lite för sällan handlar det om kanske, någon vecka eller så)
Just där har du ett STORT problem! För att komma ikapp ev obalanser i hoven och verka bort angripet horn tillräckligt ofta kanske du behöver verka minst var tredje/fjärde vecka på en barfotahäst!
Man behöver ligga ett steg före.

Verkning är viktig,närmiljö,behandla med lämpligt preparat,tarmflora i balans,bra mineraler.
Om det är det grus som packas in som skapar hålväggar och hjälper bakterier och röta att växa till så skulle jag sko upp den fram så frisk horn hinner växa ner.
Hur gammal är hästen förrässten?

Tack för dina svar Lavinia! En fråga till er alla, det finns inget man kan göra med hovtjära? Eller vad är det man använder det till egentligen?
Hovtjära är mkt bra för att förebygga röta och bakterieangrepp i lamellranden .
MEN vid aggressiv röta vill jag snabbt ha syre intill angripet horn,om man tar trätjära över bakterier och rötan kan du istället skapa en syrefri miljö och få motsatt effekt!
Hovslagare skall skära bort angripet horn (nogrannt!)Sen behandla med lämpligt medel,sen fortsätter hästägaren fram till nästa verkning att behandla .
Var isåfall noga med att först skrubba rent uppskuret område ,behandla med tex Virkon som tar både svamp och bakterier,sen isåfall tex trätjära.Vilket kan va bra vid leriga hagar.
Trätjära kan funka extremt bra förebyggande,men först göra rent noga!
Vanlig grönsåpa är suveränt och bra att skrubba bort bakterier med utan att hoven torkar ut.
Glöm inte hela hoven ,sula,stråle och strålfåror kan samla mkt bakterier ..använd fingret ,peta och lukta!
Luktar det illa = skrubbelutta!

Just där har du ett STORT problem! För att komma ikapp ev obalanser i hoven och verka bort angripet horn tillräckligt ofta kanske du behöver verka minst var tredje/fjärde vecka på en barfotahäst!
Man behöver ligga ett steg före.

Verkning är viktig,närmiljö,behandla med lämpligt preparat,tarmflora i balans,bra mineraler.
Om det är det grus som packas in som skapar hålväggar och hjälper bakterier och röta att växa till så skulle jag sko upp den fram så frisk horn hinner växa ner.
Hur gammal är hästen förrässten?

Håller med! Börjar det krångla med barfotahovar kan man få hålla på med väldigt täta intervall. Hovis kanske kan visa TS hur man kan hålla efter lite själv mellan verkningarna. Bara att skrapa lite extra kring hålen om de börjar smula sig kan göra stor skillnad.

Framgår det hur närmiljön ser ut och övriga yttre faktorer som leder till mer eller mindre sjukdomsförlopp i hovarna??

Att bara åtgärda det synliga problemet brukar tyvärr inte räcka om man inte gör något åt den/dom utlösande faktorerna.

Word.
Vi har bytt stall till ett där hästarna (på lösdriften) står på (ren) betongplatta när de äter(vilket är ganska stor del av dygnet ;) och nu är snuskigt luktande hovar ett minne blott.

När min shettis fick hålväggar så sköljde vi med väteperoxid och fyllde hålen med bomull + kopparsulfat efter min hovslagares rekommendation och det funkade jätte bra!

Så, nu har jag beslutat att sko framhovarna (som är värst), behandla bak och fortsätta behandla strålen fram. Hoppas att detta hjälper. Tack för alla goda råd! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 328
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka