Hålvägg, vad är det??

Ridtjejen

Trådstartare
är det ngt som kommer igen....el läker det och försvinner för gott?
Kan det ha ngn inverkan på hästens hållbarhet och användbarhet?
Påverkar det priset om man ska sälja el köpa en häst med en "uppverkad hålvägg"?

Sv: Hålvägg, vad är det??

Hej!

En hålvägg är ett hålrum mellan hovväggen och ehh... det innanför:-).

Som jag förstått det är man inte överens om varför det kommer, vissa hästar verkar ha lättare att få det. Som jag förstått är det större risk om hovarna växer snabbt och på höjden. Det som dom tror händer är att bakterier kommer in och börjar äta på vävnaderna.

När man verkar upp hålväggen gör man miljön för sagda bakterier mindre trevlig och man hoppas då att de ska sluta växa och äta.

Min pålla har en hålvägg vi verkade upp i höstas. Hon har stått hela vintern i liten sjukhage/box och får inte gå i lera. På henne verkades så mycket att hon måste ha sko för att inte balansen i benet skulle bli fel, tyvärr är det inte så lätt att hitta nåt att slå i sömmarna i eftersom hovväggen är borta.

Vi räknar med att hon ska bli helt frisk och gå att använda utan problem.

Min förra hade hålväggar när hon gick barfota. På henne satte vi bara på skor och så läkte dom ut själva.

Det jobbiga med hålväggar är att det tar sån tid att växa ut... Man hinner bli galen för mindre..

Jag har lagt upp bilder på min pållas hov från början till nu ungefär.. Sök på hålvägg så hittar du dom nog.

/Lavinia

Det beror lite på hur det uppkommit. Det finns många trådar i ämnet, här är en t ex http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1125527&highlight=h%E5lrum (med bilder).

Jag hade nog inte ens varit intresserad av hästen om det inte var utläkt alt. väldigt lite i omfattning.

Hej!

Håller med du!

Det läker, men tar tid och kräver en massa pyssel (jag tvättar vår med tandborste!) och gudarna vet när min får gå med andra i hage igen..

/Lavinia

Precis, det tar tid och pengar och beroende på hur det uppkommit - risk för återkommande problem. Det är aldrig roligt att ha en häst som inte är ridbar, men ändå kostar en passa pengar och pyssel (klinkveterinärer är ju t ex inte billigt, och ska det in med korta intervaller blir det i värsta fall flera tusen extra på hovslagare varje månad).

Och problem får man ju som bekant ändå, jag köper inte på mig dem med vett & vilja ;)

så en unghäst(ej riden) med uppverkat hålvägg och skodd ....kanske inte är så lämplig om man vill ha en häst med friska fötter som kan gå i hagen?

Min häst fick en hålvägg i en hov i vintras. Indikerades av varm hov men ingen hälta. Hovslagaren verkade upp och sedan gällde det att försöka hålla rent, sprayade med Virkon-S varje dag och borstade rent med tandborste. Skodd som vanligt och inte det minsta halt, har ridit henne hela tiden. Nu är det nästan helt igenvuxet, tog ca 5 månader. Hovslagaren tog inget extra för jobbet.:)

*kl*

Vi hade en unghäst som hade problem med hålvägg. Det verkades upp 2 verkningar tror jag bara (mycket första och bara lite puts andra där det inte blivit helt okej), vanligt intervall. Sedan var det borta. Vår andra häst fick aldrig liknande problem och inget annan sedan dess heller.

Utifrån den enda erfarenheten så skulle alltså hålvägg inte bekymra mig det minsta.

Dock så kom den här hästen ny till stallet innan oss. Innan den hästen kom dit hade ingen häst haft liknande problem. Efter att den hästen kom dit så fick många hästar liknande problem. Men det var alltså inget vi upplevde hos oss. Men utifrån det så hade jag varit väldigt skeptisk!

Jag vet dock inte alls hur det smittar (om det gör) osv. Det hade jag NOGA kollat upp!

Mitt sto råkade ut för detta förra året i början på augusti.
Först vänster bak, sedan bara någon månad efter, vänster fram. Hovis skärde upp så det blev luftigt. Så rengjorde jag varje dag, varannan gång med varmt vatten, varannan jodopax. Använde en spruta som gjorde att man lättare kom åt =)
Idag syns det ingenting och hon har inte påverkats alls på någotvis. Hon har gått barfota hela sitt liv och aldrig fått detta innan, hon är född -04.
Jag tror det är väldigt "sällsynt" med hålvägg. Liksom att man bara haft otur om ens häst får det.
Har hört att bakterierna "vaknar" när det blir lerigt i marken. Min andra häst som jag haft i 6 år har aldrig haft detta och han har gått barfota.

Bilder på bakhoven. Har ingen bild från framhoven, men det var inte lika allvarligt som denna.

198782_10150290694004857_572584856_7374064_2598772_n.jpg

285140_10150290694044857_572584856_7374065_4602326_n.jpg

Helt återställt efter 5 månader och 2 uppskärningar
404258_10150482501894857_572584856_8320914_1600615817_n.jpg

Min häst fick en hålvägg för någon månad sedan pga. att en annan häst i hennes hage haft en. Enligt min hovslagare så sprids det vissa bakterier med lera som tex. finns i hagar och har en häst en hålvägg med dessa bakterier och någon annan häst har någon spricka eller liknande i sin hovvägg så kan detta alltså smitta. Vi har tvättat med virkon varje dag och det blir bara bättre. Detta är enligt hovlagaren inget som påverkar hästens hållbarhet om det inte går väldigt väldigt långt och blir jätteilla.
Så tänkt på detta med att hålväggsbakterier faktiskt kan smitta andra hästar! Men dessa bakterier sprids i stort sett bara med lera.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass