Sv: Hålvägg, vad är det??
Hej!
En hålvägg är ett hålrum mellan hovväggen och ehh... det innanför:-).
Som jag förstått det är man inte överens om varför det kommer, vissa hästar verkar ha lättare att få det. Som jag förstått är det större risk om hovarna växer snabbt och på höjden. Det som dom tror händer är att bakterier kommer in och börjar äta på vävnaderna.
När man verkar upp hålväggen gör man miljön för sagda bakterier mindre trevlig och man hoppas då att de ska sluta växa och äta.
Min pålla har en hålvägg vi verkade upp i höstas. Hon har stått hela vintern i liten sjukhage/box och får inte gå i lera. På henne verkades så mycket att hon måste ha sko för att inte balansen i benet skulle bli fel, tyvärr är det inte så lätt att hitta nåt att slå i sömmarna i eftersom hovväggen är borta.
Vi räknar med att hon ska bli helt frisk och gå att använda utan problem.
Min förra hade hålväggar när hon gick barfota. På henne satte vi bara på skor och så läkte dom ut själva.
Det jobbiga med hålväggar är att det tar sån tid att växa ut... Man hinner bli galen för mindre..
Jag har lagt upp bilder på min pållas hov från början till nu ungefär.. Sök på hålvägg så hittar du dom nog.
/Lavinia