Hältutredning?!

Masel

Trådstartare
Hej,

skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem.
Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar 2012.
Kom till mig för 6v sedan dåligt musklad och ganska smal.
Fodrat på och promenerat, började skritta efter 3v. korta sträckor. 5:e ggr när jag kommer ner på ridbanan ska jag av till vilket pris som helst genom bockning, stegring och bakutsparkar, detta stilla på ett och samma ställe, försöker alltså inte skena iväg eller så. Lyckas få stopp och hoppar av, men hoppar ändå upp ute på vägen mot stallet igen för att se vad som händer. Går hur bra som helst?!
Misstänker ryggsmärtor och tar ut en ET. Hon hittar inget direkt men vänstersidan är väldigt stel, får lite akupunktur och massage. Vet dock inte vad jag ska tycka om ET'n då hon gång på gång påpekade att det var så svårt då pälsen var tjock?!
Fortsätter promenader och nu även ledarskapsövningar med hjälp av duktig instruktör. Då vi är ute är underlaget dåligt så arbetar enbart i skritt. Hon är rätt labil i humöret. Ena stunden vill hon bitas, observera att detta händer som oftast när man böjer hennes huvud höger. Till att andra stunden stå med sitt huvud i ens famn.
Har precis blivit behandlad med Blaze vet. (fanns inget annat att få tag i) mot pälsätare då hon var full av dom och första såpabehandlingen bara tog bort dom för en stund. Kliar sig och är ju förstås lätt irriterad p.g.a. det.

Så i fredags åker jag med henne till ett ridhus för att se hur hon rör sig. Skritten är lite lite stapplig men hon är samtidigt spänd över att vara på ett nytt ställe men i traven går det itne att ta miste på att hon är halt, dock sitter det högt upp och "vandrar" mellan att vara mest på höger till mest på vänster?!
Min känsla säger bäckenet/korset.
Hon travar/töltar och tar även några galoppsteg i hagen, men ger efter ett tag upp då det säkerligen gör ont.

Lite input snälla.
pratat med distriktaren men dom visste inte riktigt. Har en klinik i närheten som har öppet imorgon så skall ringa dit.

Någon som har nån tanke och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Känner mig allmänt rådvill... Ställa henne på box eller låta henne gå på lösdrift?!

Tack på förhand :bow:

Sv: Hältutredning?!

När det gäller hältan skulle jag nog fundera på spatt. Det är ju vanligt bland islandshästar. Har du longerat den så du ser hur den rör bakbenen? Testa det annars för att se om den verkar stel i rörelserna. När min började halta på ett framben i höstas så visade det sig i slutändan vara spatt i båda bak som orsakade detta.
Tänk på om hästen känns bättre efter en stunds uppvärmning är också något du kan kolla upp. Jag fick rådet att värma upp minst 20 min tills han känns mjuk och jobbar bra med bakbenen nämligen.

Har oxå funderat över spatt men om jag har förstått det rätt skulle spatt upptäckas vid ett böjprov, stämmer det?! Ett böjprov är gjort UA för 6v sedan. Men det kanske inte spelar någon roll?

Mig veterligen kan spatt inte ses vid böjprov utan röntgen krävs.
Jag skulle inte lägga tid på spekulationer utan boka tid på klinik direkt, låt hästen stå innan du varit där.

Om hästen sedan visar sig vara frisk och felfri kan du ta itu med olaterna men innan dess - gör ingenting.
En häst som försöker få av sin ryttare pga smärta ska respekteras. Vill det sig illa sätter sig smärtan i huvudet förknippat med ridning och då, då har du ett megaproblem utöver skadorna.

Jag har fått kliniktid nästa onsdag och hon får vila tillsdess, hon har iof inte gjort något ansträngande innan heller mer än ledarskapsövningarna från marken då hon tenderar att gå över en vilket hon nu har slutat med.
Så nu återstår att se vad vet kommer fram till på onsdag.

Har oxå funderat över spatt men om jag har förstått det rätt skulle spatt upptäckas vid ett böjprov, stämmer det?! Ett böjprov är gjort UA för 6v sedan. Men det kanske inte spelar någon roll?

Vad jag läst mig fram till och fått veta är att ibland märks inte spatt vid böjprov för att den befinner sig i olika stadier så att säga. Nu började min halta men det är inte alltid dom gör det heller beroende på var i växtfasen av spatten hasarna befinner sig. Att din också är en islänning gör att jag funderar på spatt men det kan lika gärna vara något annat.
Hoppas du får besked på röntgen oavsett vad det är så du i alla fall vet vad bekymren beror på.

Tack! Ja inget är så jobbigt som ovisshet. :) Hoppas att vi ska få ett svar OCH att det inte är något som är allt för allvarligt. *hållertummarna*

Var på hältutredning för 1 1/2 vecka sedan. Det visade sig att hon var halt på inte mindre än 3! ben! :(
Förklaring till varför det var så svårt att se vilket ben hon var halt på. Det kom även fram att hon haft ett lättare fånganfall så sent som i dec. vilket tidigare ägare inte upptäckt :eek: och alltså inte behandlats för, Vet trodde dock att det var belastningsrelaterat troligare än att det var foderrelaterat.
Så hon har avlastat dom ömma frambenen med en omusklad bakdel som sen då fått infl. i båda bakknäna. sen för att avlasta bak har hon så fått en infl. i vänster fram knä.
Hon har efter att ha varit hos mig i 7 v inte satt en enda muskel eller visat en tendens till att gå upp i vikt vilket har oroat mig. Att hon inte satt muskler är ju iof inte så konstigt men hon är så mager så hon ser sjuk ut :(
Vet. misstänker metabolisk syndrom och gav mig inte så mycket hopp om att hon kommer bli bra då vi inte kunde behandla henne med kortison pga fångrisken. Nån med liknande erfarenhet och som ändå lyckats få hästen bra?

Viktigast är ju att hon inte har ont förstås. Ska tillbaka om mindre än en vecka för att få en dom och är väldigt nervös för det.

/Masel

Kanske skulle tillägga att hon är röntgad, inge spatt och ingen hovbensrotation.
Det är ju iaf positivt :)

Men hur fastställdes anaplasman (Ilischios) och behandlades hästen ?
Om inte hästen behandlades för det sist med 7 dagars Tetracyklinpreparat skulle jag se till att hästen behandlades nu oavsett vad vetrinärerna säger om kronisk infektion, dvs att den inte finns-det gör den!!

Min gick med en infektion länge i 2 omgångar som resulterade hälta i flera ben, belastningsfång och lågt antal vita blodkropparar, i mycket dåligt skick med andra ord.
Be dom kolla efter både borrelia och anaplasma och ligger den högt i titer skulle jag tvinga till mig en behandling på en klinik.
Se till att vetrinären går med på behandling och att denna får klartecken från ditt försäkringsbolag innan behandlingen.
Du kan om du vill, få en vet hemma nu att ta blodprover så har du svaren till du ska på återbesök hos din ordinarie vetrinär.

Oh tack DressyrMupp! Låter ju onekligen väldigt likt min häst! Jag vet faktiskt inte exakt hur länge hon behandlades eller hur dom fastställde det. Har skickat vidare frågan till förre ägaren och skall sen ringa försäkringsbolaget.

Vet inte heller hur försäkringsbolaget ställer sig till det hela då jag ägt henne en så kort tid. Anser dom då kanske att detta fanns redan innan köp och således vill återkalla köpet?!

Förra ägaren svarade att man tog blodprov och att veterinären var där flera dagar och behandlade henne. Jag får väl anta att man behandlade henne i 7 dagar då, Eller?

Så nu är återbesöket avklarat! Åkte med hjärtat i halsgropen och förväntade mig det värsta. MEN döm om min OCH veterinärens förvåning när hon visar sig vara helt ohalt! Jätte fina ben, inget motstånd vid böjprovet och mjuk och fin. Vet. trodde jag tagit med mig en annan häst ;)
Hans teori nu är att hon har EMS, inga blodprover har tagits men hon har ju ätit Prascend i 2v. och hårremmen är såååå mycket finare nu och hältan/inflammationen i knäna är som bortblåst. Hon hon får fortsätt att äta Prascend och jag får läsa på hur man hanterar en EMS häst medans hon skall skrittas 40 minuter om dagen innan det är dags att prova att sitta upp. Dock ville han gärna att hon rids i skritt redan nu men av lätt ryttare så barnen får börja rida :-D

Vilken vändning :)

ps. om någon har bra råd ang. EMS får ni mer än gärna dela med er. Hur fungerar dom sommartid exempelvis.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 653
Senast: majjijann
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Annna_91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka