A

Aniie

Min häst har snart varit halt i 2 veckor.
började med att han såg oren ut och fick vila. dagen efter var han halt men inte svullen eller varm någonstans. ömade lite vid strålen vid tryck. kan ju berätta att han går barfota och är väldigt ömfotad på grus.
sedan så fick han vila men fick endå gå i hagen men blev inge bättre (han lekte då mycket i hagen och sprang, även fast han haltade) så han fick boxvila, redan dagen efter så var han ren i skritt men visade i trav. Han fick en till dags vila till box och han visade nästan ingenting i traven. så dagen därpå fick han gå ut i hagen igen. (vill säga igår) idag är han halt igen, och har nu svullnat upp lite vid senan. vad kan detta vara??
har jämfört båda fram och han är inte jätte svullen och inte jätte halt, kände efter pulsen idag men den kändes knappt, de var lika som på de andra fram.

slog med hammare på hovarna idag och han reagerade mer på båda fram än på bakbenen. men han är inte varm eller så. (han är ömfotad i fram men inte lika mycket i bak)

väntar på hovslagaren, ska kolla om de är en hovböld, om de inte är de så tar ja ut veterinären dagen efter hovis varit ut.
någon som har en aning om vad de kan vara?

Sv: hälta

någon?....

kan ju tilllägga att han haft en hovböld förut på samma ben som han nu är halt i...

Kanske skulle sätta på skor? Tycker nog du ska kolla upp hästen eftersom den har varit halt ett tag nu. Bättre en gång för mycket än för lite...

Kontaktade vet, idag och dom tyckte att han skulle stå inne i boxen tills på onsdag då hovslagaren kommer ut. Då han inte är mycket halt. haltar nu bara när han trampar på sten eller grus. annars så går han rent på asfalten. Kan vara så att han har en hovböld då han blev lite svullen igår i benet och halt efter att fått gå ute. stod inne i natt med lindor och är nu icke svullen och ren igen förutom på grus då. Han blir ståendes i box tills på onsdag, är de inte en hovböld eller om hovslagaren icke kan hitta felet så kommer vet, ut på torsdag.

någon som haft nån häst som varit lika dan?

Jag skulle nog börja som du har gjort nu och ta ut hovis för o kolla att det inte är en böld. Skulle det inte vara en böld så blev det nog kliniken.

// f

Jag skulle nog börja som du har gjort nu och ta ut hovis för o kolla att det inte är en böld. Skulle det inte vara en böld så blev det nog kliniken.

// f

jo precis det är så jag har tänkt. Pratar med förra ägaren idag om detta och han hade varit lika dan förra gången han haft hovböld men hon sa att de gick bort av sig själv efter ett tag. Men nu vill jag att man gör någonting åt de så de inte kommer tillbax igen. på något vis hoppas ja de är en hovböld för annars kan de ju nästan va vad som helst :(

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024