Sv: Hälta

Jag skulle ha låtit hästen vila en dag eller två och sen ringa veterinären om det inte skedde någon förändring till det positiva.

Jag såg det inte förrän igår (han har haft en 3 dagars vila, och han har på 2 år aldrig ens varit svullen så jag kollar ju honom inte för hälta varje dag precis... Märkte det nör jag red) men idag var han ännu värre. Han ville knappt stötta på benet...

Jag har ringt vet och han skulle ringa tillbaka, men det har han inte gjort!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag såg det inte förrän igår (han har haft en 3 dagars vila, och han har på 2 år aldrig ens varit svullen så jag kollar ju honom inte för hälta varje dag precis... Märkte det nör jag red) men idag var han ännu värre. Han ville knappt stötta på benet...

Jag har ringt vet och han skulle ringa tillbaka, men det har han inte gjort!
Har jag missuppfattat eller blev hästen halt när du red igår?

Det är ganska svårt att upptäcka en hälta i skritt. På honom ser man det bara i trav. Igår tänkte jag inte heller på om han stod och lutade sig på benet eller inte.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är ganska svårt att upptäcka en hälta i skritt. På honom ser man det bara i trav. Igår tänkte jag inte heller på om han stod och lutade sig på benet eller inte.
Nej, du bör skriva att du har svårt märka rörelsestörning i skritt.

Hur som helst är det bra att du ring veterinären! :bow: Hoppas det inte är nå allvarligt :crazy:

Min syrras häst har vrickat sig x antal ggr och inte vet har heller sett hältan förrän i trav. Det är inte omöjligt att se den i skritt, men det är mycket lättare att se det i trav. Och på han ysns det endast i trav och på att han inte vill stödja på benet när han står still.

Ringde jourkliniken nu och de sa att det inte alls lät bra och ville helst ta in mig akut...:crazy: Ska försöka komma in imorgon...

Diabolical_Kitten skrev:
Min syrras häst har vrickat sig x antal ggr och inte vet har heller sett hältan förrän i trav. Det är inte omöjligt att se den i skritt, men det är mycket lättare att se det i trav. Och på han ysns det endast i trav och på att han inte vill stödja på benet när han står still.

Ringde jourkliniken nu och de sa att det inte alls lät bra och ville helst ta in mig akut...:crazy: Ska försöka komma in imorgon...
Oftast så handlar det om träning och sen självklart beroende på grad. En duktig vet ser minsta (halv grad) rörelsestörning i skritt, men som sagt träningssak ;) Och visst har du rätt i att det är lättare att se i trav
Fast det brukar vara mycket lättare att känna när man sitter på..

Försöka? Har du problem att ta dig dit?

Jag är bara 17 och har ju d¨inget körkort. Och med en syrra som min så får min fjäska för att hon ens ska göra nåt för min skull. Och min farsa jobbar...

Tänkte inte på hur det kändes i skritten, han var väl bara lite stelare i andra varvet (höger varv, han är halt höger bak) men i traven kändes det sm att han var halt på båda bakbenen och om om ena bakbenet vek sig under honom....

Diabolical_Kitten skrev:
Jag är bara 17 och har ju d¨inget körkort. Och med en syrra som min så får min fjäska för att hon ens ska göra nåt för min skull. Och min farsa jobbar...

Tänkte inte på hur det kändes i skritten, han var väl bara lite stelare i andra varvet (höger varv, han är halt höger bak) men i traven kändes det sm att han var halt på båda bakbenen och om om ena bakbenet vek sig under honom....
Va jobbigt! :crazy:
Finns det ingen veterinär som kan komma ut o kika på hästen?

Du ser, du kände ju av att han inte var ok i skritten oxå ;)

Nja, jag tror inte det finns det faktiskt... Och för att få en bra behandling måste jag ändå till klinik.... :(

Jo, men jag kände ju inte att han var halt.. Förrän senare..
Jag kan ju inte heller låta han stå i en konvalescenthage, han blir ju helt psycho då. Får hoppas vet bara säger till mig att han ska vila i ett par dar...
Så jävla typiskt att det hände just nu. Jag och hästen ska iväg och träna 3 vecker om en månad och vi måste ju hårdträna liksom. Jag ska dessutom resa bort fr.o.m. fredag och är hemma bara ett par dagar i veckan.... Suck.... (har en medryttare, men hon är ju inte på samma nivå som jag...)

Var hos vet idag... Tydligen har min häst vrickat sig i hovleden.. Suck... Får börja skritta om 3 veckor efter återbesök.
Kul kul......

Även om du är besviken så tycker jag nog att du ska skatta dig lycklig att det inte var något värre! Min förra ponny (för över 20 år sedan) fick senskidsinflammation. Blev blockhalt och fick stå på djursjukhus i 10 dagar. Sedan var det relativt lång konvalecens (kommer ej ihåg exakt eftersom det var länge sedan). Det var dyrt och jobbigt, så kanske du ska vara glad att du "bara" har en vrickning på din häst...

Jovisst är jag glad att han kommer bli bra (konvalescenstiden beräknas vara 7 veckor) men det känns ju ändå pissigt att det har blivit såhär.. :(

har samma problem, har en häst som är ohalt i skritt men 1 grader i traven 3 grader efter böjprov, har haft ute vet varit på klinik, han är fri röntgad och inte svullen eller varm, troligtvis en vrickning, men det är oerhört frustrerande att inte veta han blev sprutad i hovleden eftersom hältan släcktes när det bedövade honom där men han visar ingen förbättring efter en vecka vilklet vet sa att han skulle, ET kommer på söndag och massören på onsadg, kanske kan de hitta ngt som veterinären missat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: tara
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix