Diabolical_Kitten
Trådstartare
Hästen är megahalt på höger bak men han är INTE varm eller svullen nånstans. Inte varm i hoven heller. Nåt man kan göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ta o ringa veterinären!Diabolical_Kitten skrev:Hästen är megahalt på höger bak men han är INTE varm eller svullen nånstans. Inte varm i hoven heller. Nåt man kan göra?
Har jag missuppfattat eller blev hästen halt när du red igår?Diabolical_Kitten skrev:Jag såg det inte förrän igår (han har haft en 3 dagars vila, och han har på 2 år aldrig ens varit svullen så jag kollar ju honom inte för hälta varje dag precis... Märkte det nör jag red) men idag var han ännu värre. Han ville knappt stötta på benet...
Jag har ringt vet och han skulle ringa tillbaka, men det har han inte gjort!
Så han var inte halt i skritt?Diabolical_Kitten skrev:Han kan omöjligen ha blivit halt när jag red, men jag märkte det så fort jag började trava.
Nej, du bör skriva att du har svårt märka rörelsestörning i skritt.Diabolical_Kitten skrev:Det är ganska svårt att upptäcka en hälta i skritt. På honom ser man det bara i trav. Igår tänkte jag inte heller på om han stod och lutade sig på benet eller inte.
Oftast så handlar det om träning och sen självklart beroende på grad. En duktig vet ser minsta (halv grad) rörelsestörning i skritt, men som sagt träningssak Och visst har du rätt i att det är lättare att se i travDiabolical_Kitten skrev:Min syrras häst har vrickat sig x antal ggr och inte vet har heller sett hältan förrän i trav. Det är inte omöjligt att se den i skritt, men det är mycket lättare att se det i trav. Och på han ysns det endast i trav och på att han inte vill stödja på benet när han står still.
Ringde jourkliniken nu och de sa att det inte alls lät bra och ville helst ta in mig akut... Ska försöka komma in imorgon...
Va jobbigt!Diabolical_Kitten skrev:Jag är bara 17 och har ju d¨inget körkort. Och med en syrra som min så får min fjäska för att hon ens ska göra nåt för min skull. Och min farsa jobbar...
Tänkte inte på hur det kändes i skritten, han var väl bara lite stelare i andra varvet (höger varv, han är halt höger bak) men i traven kändes det sm att han var halt på båda bakbenen och om om ena bakbenet vek sig under honom....