Hälta på böjprov?

Svamlan

Trådstartare
Vi är nu inne på häst nr två som vet-besiktades i veckan inför vårt ev köp. Markerade 1/2-1 grad. Äg åkte på eget bevåg till klinik och där konstaterades att hästen haltade 1/2 grad efter böjprov på ett ben. Hästen är 13 år och har ej haft några problem med benen/hovarna/hälta under de år nuvarande äg haft den- enl deras uppgift. Den har varit igång, tävlats en del i LC/LB, tränats regelbundet i både hopp och dressyr.

Mina erfarna hästkamrater säger bl a att "köp den ändå" - fast äg vill ju inte sälja förrän de vet att de lämnar en fräsch häst, och jag vill ju oxå veta att jag får en hel. Hon menar dock att jag borde strunta helt i gårdsbesiktningar och bara ta över försäkringen (om detta nu inte blir av alltså, o vi kollar vidare).
Andra erf kamrater säger att en häst på 13 år kan få ha en halv grads hälta efter böjprov utan att det betyder nåt...
Vad säger ni?

Vi vill ju så gärna ha den...nu ska den behandlas och sen sättas igång, så det tar ju några veckor innan det blir åb hos vet-kliniken och vi får reda på om vi kan köpa den...Vill ju veta NU.

Sv: Hälta på böjprov?

vet de varför hästen har hälta?! jag skulle röntga hästen en halv grad kanske inte låter mkt. men kan vara början till något mkt värre tyvärr.

Min egen valack sen några år tillbaka, skulle jag låna ut nåt år sen, jag besiktade han, en markering som värmde ur, inget att bry sig om sa vet.. visst hästen åkte i väg, 9 mån senare helt oridbar, pga hälta, röntgen visa artros(pålagringar) i knä. i dag e den hästen sällskaps/prom häst.
artrosen hade då börjat säkert långt innan markeringen ens kom upp, men de syntes inte.

så röntga, om du vill så gärna ha hästen, min valack var 14 år då, inga tidigare problem

Tja, jag känner mig sådär till att skylla på ålder. Alla äldre hästar jag vet om som har besiktigats, bla min egen nu 16 år har gått igenom utan problem.
Sedan så vet jag att jag velade liknande när jag letade häst, men jag tror inte jag idag skulle tycka att det är ok.
Jag skulle helt enkelt inte klara av att koppla på känslan att hästen skulle ha ont i det dagliga, tycker jag oroar mig tillräkligt om ditten och datten ändå. Att ha en "verklig" potensiell ontkälla för hästen, ojoj då hade jag inte kunnat koppla av. :-)
men det är jag det

En 13-årig häst får lov att markera de första stegen när man gör böjprov men ska definitivt vara helt ren efter vändningen när man travar tillbaka. Denna häst kan ju inte ha varit ren någon gång eftersom den nu ska behandlas.

Det finns en uppsjö med hästar till salu för tillfället så gör dig själv en tjänst o leta reda på en häst som går igenom besiktningen utan problem. En häst kostar så mycket pengar bara att ha varje månad så du ska inte börja ditt hästägande med att köpa dig problem som du sen kan få iaf!

Fast har den ont då? Då borde den väl halta vid vanlig ridning, utan böjprovet?
Sen vill jag så klart oxå köpa en häst som gått igenom, det vill väl alla. Men ibland känns det som att ju mer man undersöker dem desto mer hittar man...

Ja, desto mer man undersöker hittar man.

Vi har en 19-åring med en framgångsrik tävlingskarriär bakom sig som är helt ren. Ska det vara markeringar vill jag se liksidiga markeringar (1/2 grad bägge fram t ex) om jag ö h t ska börja fundera på att låta det slippa genom nålsögat.

Ojämn markering visar ju på att hästen är hyfsat mycket oliksidig, vilket kommer att märkas både i ridning och i fysiken. Vet man hur mycket hästen är igång? Har den vilat eller gått lätt och ändå markerar hade jag tackat för mig.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 716
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2