Hälta på bakben, bara på morgonen.

Hohallet

Trådstartare
Kraftig bakbenshälta varje morgon
För 3 månader upptäckte jag en morgon att min häst var jättehalt i vänster bakben. Något hade hänt under natten, alternativt i hagen dagen innan. Ute på stallbacken rörde sig hästen som vanligt, jag red den därför under 10 dagar efter denna händelse. Hästen fortsatte dock att vara halt vid uttag ur boxen. Jag åkte därför till en hästklinik och röntgades, man hittade inget i själva benet och ordinerade tuppkam. Man misstänkte någon form av inflammation högre upp. Morgonhältan bestod, men för övrigt var hästen inte halt. Efter 3 veckor gjordes ett nytt böjprov och hästen var ohalt, men hältan ur boxen är lika kraftig. Jag har skrittat och provat att trava igång och det är inga problem, hästen är inte halt när han rör på sig, men han fortsätter att vara nästan 4-gradigt halt när han går ur boxen. Tilläggas bör att hästen inte vill sätta ned trakten utan hela tiden väljer att vila på tån eller placerar benet under sig för att avlasta. Detta bakben är röntgat i hov, kotled, has utan några fynd. Jag har haft chiropraktorer som har försökt utan att hitta något, faktum kvarstår , hästen går mycket halt ur boxen och hältan värmer ur efter ca 20 meter. Ger gurkmeja varje dag. Någon som har någon ideé vad det kan vara?

Enligt vetrinär, är det ingen patella upphakning och det hjälper inte att backa honom. Nu vintertid är det ju inte lätt att låta honom vara ute dygnet runt, annars är han det sommartid. Fast då syntes det inget.

eftersom det bara är på morgonen när hästen stått på Box så är det ju uppenbarligen något som sker när hästen är stillastående, då hade jag själv faktiskt försökt lösa det så hästen kan vara ute.
Har ni ingen hage med vindskydd där hästen kan vara en period för att se om jäntan försvinner?

eftersom det bara är på morgonen när hästen stått på Box så är det ju uppenbarligen något som sker när hästen är stillastående, då hade jag själv faktiskt försökt lösa det så hästen kan vara ute.
Har ni ingen hage med vindskydd där hästen kan vara en period för att se om jäntan försvinner?

Tja jag är ganska säker på att den försvinner i så fall. Jag har ingen möjlighet att ha honom ute på det viset. Eftersom att hältan försvinner ganska snabbt när man släpper ut honom, så är det ju troligt att han inte visar upp samma symtom om han vore ute jämt. Frågan är ändå vad det beror på......

Det kan vara svårt att se vissa typer av frakturer, och även andra skador, om det sitter i hoven. Just hoven har jag varit med om hästar som inte varit halta trots fraktur, däremot om de stått stilla och tas ur boxen har man initialt kunnat se att de inte går rent. Precis som att de har stelnat till och att de sedan mjukas upp och inte känner av skadan efter att ha rört sig.

Är den ren på röntgen hade jag gått vidare med annat, typ MR. Som @rebus skrev är det svårt att se alla frakturer enbart på röntgen och mjukdelsskador syns ju inte alls.

Jag hade sett till att byta stall så du får lösdrift och kan du inte erbjuda lösdrift kanske de är bättre att sälja hästen till en som kan erbjuda lösdrift?.. Låter kanske hårt men vad gör man inte för att hästen skall ha de bra?
För det verkar ju vara lösdrift som är det bästa för hästen.
Alt är at du plåtar äten från topp till tå.

Jag skulle aldrig få för mig att sälja en häst med en svår hälta. Vad är det som säger att hästen magiskt kommer att må bra på lösdrift? Den kanske blir ännu sämre?

Det enda vettiga är väl ändå att uppsöka ny klinik för ytterligare utredning?

Hur har veterinären tänkt att ni ska gå vidare då? Dom kan ju inte nöja sig med röntgen som inte visar något. Eftersom hästen avlastar och helst inte sätter ner trakten så hade jag gissat lite på att det skulle kunna vara mjukdelar nere i hoven som spökar.

För övrigt tycker jag det låter som en väldigt dum idé att släppa ut en sådan häst på lösdrift. Hästen har ju uppenbart något som stör den väldigt mycket. Dessutom så vilar hästen hela tiden på bakbenet om jag förstod det rätt.

In igen på klinik och fortsätt leta efter vad det är som gör att hästen avlastar. Förr eller senare så kommer resten av kroppen att ta stryk av avlastandet.

Som en del andra sagt, sitter skadan i hoven syns det nödvändigtvis inte på vanlig röntgen utan man måste använda magnetröntgen.
Min häst fick förra året en senskada på djupa böjsenan i hoven, på det inflammerad bursa och så upptäcktes en defekt på strålbenet. Utan magnetröntgen hade kliniken inte kunnat ställa diagnos, mer än att det är något i hoven.

Skadan uppstod under våren. Hon var lite halt, inte mycket, ingen värme, ingen anmärkninsgvärd temp, ingen svullnad, dvs inga yttre tecken på att något var fel. Hältan försvann med metacam, men det var något som efter det fortfarande inte stämde. Ska ju tillägga att hon bara skrittades rakt fram eller vilade under den här tiden. När jag började lägga in lite trav så kändes det fortfarande fint, men när vi kom tillbaka efter ridturen ville hon inte belasta den där hoven under 10-15 sekunder. Det var det enda som visade att hon fortfarande hade ont. In till klinik igen, och under sommaren fick vi tid för magnetröntgen. F-bolaget betalade.

Hej!

Har veterinärerna sett hältan eller är det bara du som ser den på morgonen? Dvs syns den om hästen står på box ett tag på kliniken också eller är det bara efter en hel natt det syns?

Jag hade åkt med hästen till en annan klinik för en second opinion och jag hade inte släppt den på lösdrift utan att veta vad det beror på, det finns ju klar risk att problemet förvärras men maskeras eftersom hästen rör sig hela tiden så du inte ser att den är halt.

Jag hade också sett till att röntga knäna- de kan vara svåra att böja fram reaktioner i så kanske det är där problemet sitter?

Prata med behandlande veterinär och se vad de har för plan.

/Lavinia

Jag undrar som de andra - vad är veterinärens fortsatta plan för utredning? Finns ingen? Isåfall byt klinik.

Jag hade filmat hästen ett par dagar när den visar hälta för att kunna visa veterinären om hästen är ohalt på plats. Då får veterinären lättare att bedöma varifrån hältan kommer än att gissa utifrån en beskrivning. Alt. Om veterinären vill komma till stallet på morgonen och se själv och sen utreda därifrån.

För 3 månader upptäckte jag en morgon att min häst var jättehalt i vänster bakben. Något hade hänt under natten, alternativt i hagen dagen innan. Ute på stallbacken rörde sig hästen som vanligt, jag red den därför under 10 dagar efter denna händelse. Hästen fortsatte dock att vara halt vid uttag ur boxen. Jag åkte därför till en hästklinik och röntgades, man hittade inget i själva benet och ordinerade tuppkam. Man misstänkte någon form av inflammation högre upp. Morgonhältan bestod, men för övrigt var hästen inte halt. Efter 3 veckor gjordes ett nytt böjprov och hästen var ohalt, men hältan ur boxen är lika kraftig. Jag har skrittat och provat att trava igång och det är inga problem, hästen är inte halt när han rör på sig, men han fortsätter att vara nästan 4-gradigt halt när han går ur boxen. Tilläggas bör att hästen inte vill sätta ned trakten utan hela tiden väljer att vila på tån eller placerar benet under sig för att avlasta. Detta bakben är röntgat i hov, kotled, has utan några fynd. Jag har haft chiropraktorer som har försökt utan att hitta något, faktum kvarstår , hästen går mycket halt ur boxen och hältan värmer ur efter ca 20 meter. Ger gurkmeja varje dag. Någon som har någon ideé vad det kan vara?
Reagerade den högt på böjprov?
att den avlastar kan mkt väl bero på knä bäcken/ höft, SI-led.
Byt klinik o leta vidare eller kräv åtgärd.

Så mycket ute i hage som möjligt, och nypon.

Hur kan ni rekommendera utevistelse till en häst som kan ha en mycket allvarlig skada?!

Tror det har att göra med att den får ont av att ligga ner inte stå still. Hur gammal är den? Betänk att när hästen ligger är det som ett extremt hårt böjprov.

Hur snabbt försvinner det?

Exakt samma hände min häst. Ville knappt sätta ner benet på morgonen. När han hade gått lite var han som vanligt. Det slutade inte bra kan jag säga...

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 750
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 724
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 504
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024