Hälta/hältutredning/någon som kan ge råd??

Linaaa

Trådstartare
Jag var in till atg med min häst för ca 2 veckor sen då vi haft lite problem i ridningen med ostadighet, passgång, ovilja att trava osv plus att en massör jag hade ute veckan innan reagerade över att hon ömmade i ryggen.

Först gjordes böjprov och hon markerade på alla fyra vilket jag har förstått är en halv grads hälta?
Vänster fram visade en grad. Hon kändes igenom av vet som tyckte att hon kändes ok i rygg men jag bad dom ändå röntga rygg och det gjordes men ingenting konstigt hittades.

Vet rådde mig till att rida gansks mycket och kravlöst i ca en månad för att se om det blir bättre eller sämre och hon sa att en markering är inte att bekymra sig över.
Min fråga är, är det verkligen INGENTING att bekymra sig över att hon markerar på alla fyra och det dessutom på ett ben är en grad?!

Grejen är den att hon beter sig konstigt iblad under ridning, mycket passgång och kan småhalta precis som att hon skulle fått en sten i skon eller nåt, detta visar sig ofta mot slutet av ridpasset.
Igår när jag red var det en typisk sån här dag, det började jätte bra hon skrittade på fint och vi travade lite, lugnt och fint och hon hittade takten. Sen efter ca en halvtimme är hon helt annorlunda, småhaltar om vart annat och när jag smackar på för trav så är de precis som att hon inte fattar alls vad hon ska göra, passar alt hoppar till med ena fram typ som att hon ska börja men sen avbryter.

Borde jag följa vets råd och bara rida på trots att hon uppenbarligen är lite småhalt (för markeringar är ju inte att bekymra sig i) eller har nån något annst förslag?
Vet inte vad jag ska göra längre...

Sv: Hälta/hältutredning/någon som kan ge råd??

Jag kan tycka det är lite oseriöst att inte djupare undersöka problemet, du beskriver ju att hästen är ofräsch så uppenbarligen är den påverkad av tillståndet.

Och haltar den mer på ett ben, kommer den att snedbelasta sig och få ännu mer problem. Antar att ni inte har släckt led för led och på så sätt ringat in problemområden att titta närmare på?

För en "second opinion". När min häst var halt tog det TRE olika veterinärer för att äntligen få rätt på var problemet satt. Alla veterinärer är inte lika skickliga, alla veterinärer är inte experter på samma sak och sist, men inte minst, alla veterinärer är inte lika bra på att lyssna på hästägaren.

Den första veterinären jag anlitade (på välkänd klinik) hittade ingen hälta utan "bara" en rörelsestörning som han inte utredde vidare. I ärlighetens namn fanns det kanske ingen hälta då, utan den kom kanske senare. Veterinär nummer två (erkänt duktig även han) konstaterade kotledsinflammationer fram, trots att jag förtvivlat försökte förklara att jag upplevde problem även bak. Till slut, på klinik nummer tre, uppdagas grundproblemet och det var hasproblem som i sin tur hade påverkat frambenen. Hon var då halt på vb och hf.

Man måste ibland "envisas" en hel del innan det blir rätt!

Vets tanke var att det är ett varmblod jag har och många såna även islänningar kan ha väldigt konstig gång och ha svårt att trava därav att jag kan tycka att hon kommer i otakt osv.
De gjorde ingen grundlig undersökning utan mest kollade igenom hästen, kände och klämde för att se om hon ömma, sen böjprov och till sist röntgen av rygg. Jag skulle få smärtstillande och rida henne på det under två veckor för att se om hon helt plötsligt travar på jätte bra och då skulle man gå in närmare, svarar hon inte på smärtstillande menar dom atthon bara är sån och inte har ont nånstans utan mer kan inte..

Låter oerhört märkligt! :meh: Jag var på hältutredning på klinik med min häst för 2 v sedan. Hon var 1 grad halt bak efter böjprov, bedövades sedan och då ringades kotleden in som problemet. Kotleden röntgades utan fynd och därefter behandlades hon med kortison och tuppkam i sin kota för kotledsinflammation. Hon ska vila 1 månad. Återbesök sedan och efter denna hälta är läkt gå vidare och utreda under bl a ridprov.

Tycker inte att det låter seriöst att inte behandla eller gå vidare när din häst markerar. Allra helst som den visat motvilja i arbete.

De har ju i praktiken inte gjort någonting som skulle kunna förändra din hästs motvilja eller smärta? Åk till en annan klinik! Det hade jag aldrig accepterat.

Senast ändrad:

Jag själv kan inte så mycket om hältor men det känns ändå väldigt märkligt att hon är en halv till en grad halt på alla.
De föreslog ju smärtstillande men att jag skulle ge det en chans först, hmm.. Undrar vad som skulle bli bättre på en månad som inte varit bra sen jag satte igång henne i februari.
Det spöregnade den dagen jag var inne på klinik därav att jag aldrig red henne på kliniken utan endast longerade.
Jag ser ingen hälta när jag longerar henne men känner av det under ridning.
Kommer att ringa under veckan och säga att jag inte kan fortsätta rida henne som hon är nu..

Jag själv kan inte så mycket om hältor men det känns ändå väldigt märkligt att hon är en halv till en grad halt på alla.
De föreslog ju smärtstillande men att jag skulle ge det en chans först, hmm.. Undrar vad som skulle bli bättre på en månad som inte varit bra sen jag satte igång henne i februari.
Det spöregnade den dagen jag var inne på klinik därav att jag aldrig red henne på kliniken utan endast longerade.
Jag ser ingen hälta när jag longerar henne men känner av det under ridning.
Kommer att ringa under veckan och säga att jag inte kan fortsätta rida henne som hon är nu..

IR TERAPI säger jag bara. Testa det och se om du märker någon förändring. Jag har en häst nu som jag behandlar med det. Han är sprutad i strålbensbursan 3 ggr. Sprutad i bogen 1 gång. UL i benet, hoven och bogen. Kotknackad och lasrad. Inget av detta har hjälp. Detta var förra ägaren som gjorde. Jag köpte honom som konvalecent häst. IMp från Holland från början. Han har fått 2 behandlingar IR terapi nu och han är mycket bättre. Positiv och glad häst som bara är 6 år. Så jag tänker ge honom tid och vila och be till gud att han blir bra igen. Han reagerade på ryggen och sadel läget. Även fram i bogarna när IR killen kände igenom honom. Senast han var här nu så märktes det inget i ryggen, lite i bogen kvar bara. Så han ska komma snart igen och behandla.
Lycka till

Vets tanke var att det är ett varmblod jag har och många såna även islänningar kan ha väldigt konstig gång och ha svårt att trava därav att jag kan tycka att hon kommer i otakt osv.
De gjorde ingen grundlig undersökning utan mest kollade igenom hästen, kände och klämde för att se om hon ömma, sen böjprov och till sist röntgen av rygg. Jag skulle få smärtstillande och rida henne på det under två veckor för att se om hon helt plötsligt travar på jätte bra och då skulle man gå in närmare, svarar hon inte på smärtstillande menar dom atthon bara är sån och inte har ont nånstans utan mer kan inte..

Om en veterinär har uttalat sig om det fetstilta, så blir jag nog snudd på förbannad. Om en islänning plötsligt ändrar sitt rörelse schema och inte vill trava om den tidigare har gjort det, så är det helt klart något fel som bör tas på allvar. Det sker inte bara för att, så absolut tycker även jag att du ska försöka få en second opinion av annan klinik. Skulle aldrig acceptera en sådan diagnos.

Min erfarenhet är att om hästen är halt på alla ben så måste man göra flertalet bedövingar och ev kanske behandla i omgångar innan man hittar ursprungliga felet. Min valack var halt på alla fyra och efter att först ha behandlat sekundär hältorna så hitta vi att problemet eg satt i höftlederna. Han är behandlad med kortison i höftlederna nu även om det går långsamt så ser vi en förbättring. Så åk till en annan klinik och be dom göra en ordentlig utredning!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka