Halta föl

C

callie

Någon som har erfarenhet av föl med hovbensfraktur alt hovböld/blödning i hoven?Behandling?Gå ute eller boxvila?:confused:

Sv: Halta föl

Vid hovbensfraktur så ska det vara boxvila ett tag. Specialskor och smärtstillande. Har du röntgat så du vet vad det är?

Nej inte än.Tänkte faktiskt vänta lite,har ingen visitertångsreaktion men väldigt "ont i foten"när han går.Har faktiskt pratat med en som haft fraktur på ett par föl och där gjordes inget utom boxvila.Hoppas på en blödning det är ju stenhårt ute,finns däremot inget att göra en fraktur på.Just nu är han ute men står mest still eller ligger så jag tror kanske det är bättre än inne där det blev en himla cirkus på hans mor.

Nej inte än.Tänkte faktiskt vänta lite,har ingen visitertångsreaktion men väldigt "ont i foten"när han går.Har faktiskt pratat med en som haft fraktur på ett par föl och där gjordes inget utom boxvila..

Smärta vid isättning av foten är tillräckliga symptom för att misstänka hovbensfraktur/fissur eller hovböld. Eller kanske en strålbenshälta eller en hovledsinflammation.

Huruvida en hovbensfraktur/fissur behöver åtgärdas beror helt på hur den ser ut och om leden är involverad. Om ditt föl har en fraktur som berör leden kommer du, genom att lyssna på vad som hänt andra föl, att försinka behandlingen så att en artros sannolikt är oundviklig. Därmed föder du upp en promenadhäst.

Vill du ta den risken?
Personligen skulle jag aldrig chansa med en så ung individ utan genast boka tid på klinik. Förhoppningsvis rör det sig inte om en fraktur.

Nej inte än.Tänkte faktiskt vänta lite,har ingen visitertångsreaktion men väldigt "ont i foten"när han går.Har faktiskt pratat med en som haft fraktur på ett par föl och där gjordes inget utom boxvila.Hoppas på en blödning det är ju stenhårt ute,finns däremot inget att göra en fraktur på.Just nu är han ute men står mest still eller ligger så jag tror kanske det är bättre än inne där det blev en himla cirkus på hans mor.

En sak..
Man väntar inte med föl. Man åker omgående in och kollar.

AM

Smärta vid isättning av foten är tillräckliga symptom för att misstänka hovbensfraktur/fissur eller hovböld. Eller kanske en strålbenshälta eller en hovledsinflammation.

Huruvida en hovbensfraktur/fissur behöver åtgärdas beror helt på hur den ser ut och om leden är involverad. Om ditt föl har en fraktur som berör leden kommer du, genom att lyssna på vad som hänt andra föl, att försinka behandlingen så att en artros sannolikt är oundviklig. Därmed föder du upp en promenadhäst.

Vill du ta den risken?
Personligen skulle jag aldrig chansa med en så ung individ utan genast boka tid på klinik. Förhoppningsvis rör det sig inte om en fraktur.
En strålbenshälta är helt uteslutet,det är ju ett FÖL.Det är ingen hovledsinfl. heller.Han går rätt bra på foten nu så det är nog bara ett tryck på sulan.

En sak..
Man väntar inte med föl. Man åker omgående in och kollar.

AM

Varför skulle man inte kunna vänta med ett föl???Även om det skulle vara en fraktur gör en eller två dagars väntan ingen skillnad på utgången.Dessutom undrade jag om någon hade PERSONLIG erfarenhet av detta.Huruvida jag skall röntga idag eller om två dagar bestämmer jag själv.Har haft halta föl tidigare som alla faktiskt blivit bra utan röntgen.

Strålbenshälta är ett ganska vitt begrepp. Fölet kan t ex ha fått bursan penetrerad av ett vasst föremål (strålbensbursit). Hovledsinflamamtion drabbar även föl.

Senast ändrad:

Varför skulle man inte kunna vänta med ett föl???Även om det skulle vara en fraktur gör en eller två dagars väntan ingen skillnad på utgången.Dessutom undrade jag om någon hade PERSONLIG erfarenhet av detta.Huruvida jag skall röntga idag eller om två dagar bestämmer jag själv.Har haft halta föl tidigare som alla faktiskt blivit bra utan röntgen.

Nu var ju inte det där till mig, men man väntar inte pga risken för t ex septisk artrit. Risken för att frakturer kan påverka tillväxtzoner och göra hästen obrukbar.

Vad gäller hästar som "blir bra utan röntgen" - ja, självklart, röntgen är ett diagnostikum och inte en behandlingsmetod.

Vad andra har för personliga erfarenheter hjälper inte ditt föl öht.

Har försökt bidra men tolkar dina mothugg som att du inte är så intresserad. Hoppas det löser sig med fölungen.

Nu var ju inte det där till mig, men man väntar inte pga risken för t ex septisk artrit. Risken för att frakturer kan påverka tillväxtzoner och göra hästen obrukbar.

Vad gäller hästar som "blir bra utan röntgen" - ja, självklart, röntgen är ett diagnostikum och inte en behandlingsmetod.

Vad andra har för personliga erfarenheter hjälper inte ditt föl öht.

Har försökt bidra men tolkar dina mothugg som att du inte är så intresserad. Hoppas det löser sig med fölungen.

Nu ville jag inte ha "hjälp med"mitt föl utan undrade faktiskt bara om någon haft ett föl med hovbensfraktur eller hovböld,men det verkar inte som någon haft det.Alla ev följder av det ena eller andra vet jag redan.Och någon septisk artrit kan bara uppstå om man har en öppen fraktur där det kan komma in bakterier.

Du kanske ska läsa på lite innan du briljerar med dina kunskaper. Septisk artrit kan t ex vara hematogen.

Då kan jag svara dig så här:
Infektion i leden kan komma av olika orsaker och inte enbart av öppna sår.
(den kan till och med UTAN symtpm få en rodokock i en led)

Fölungen kan börja med diffus hälta, får en tempstegring och SEN börjar fylla i det angripna området.
Ibland så släpar tempen efter. D.v.s. att den står still eller t.o.m. sjunker.

Då ungen visar diffus hälta så åker man omedelbums in.

Ifrån angreppet börjat tills att leden är förstörd så tar det inte så många timmar.
Spolning en eller flera gånger behövs.

Hältan ser då ut som allt från en vrickning till vad du kallar hovböld/fraktur.
Inte heller så väldigt vanligt att just föl får böld.
Men får dom det, så har du samma riskmoment som i en infektion.
Förrförra lördagen körde jag in en tre veckors unge till klinik.
Den var helt ok under dagen men markerade på kvällen.
När vi var in så togs det plåtar..
Resten är historia. Ungen är nu död.
Och vi var väldigt snabba in. Ungen var urstark, ingen speciell temp och var hur pigg som helst.

JAg kan väl också berätta att det finns föl som föds med infektion och har alltså "skit" i sig redan från start.

Hur du gör med din unge, struntar jag faktist i.
Du vill inte ta råd av dom som har erfarenhet.

AM

Senast ändrad:

Fattar inte vad du vill med denna tråden och dina otrevliga svar till folk som vill hjälpa dig. Måste säga att tråden börjar stinka lite nu.....

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka