C
callie
Någon som har erfarenhet av föl med hovbensfraktur alt hovböld/blödning i hoven?Behandling?Gå ute eller boxvila?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte än.Tänkte faktiskt vänta lite,har ingen visitertångsreaktion men väldigt "ont i foten"när han går.Har faktiskt pratat med en som haft fraktur på ett par föl och där gjordes inget utom boxvila..
Nej inte än.Tänkte faktiskt vänta lite,har ingen visitertångsreaktion men väldigt "ont i foten"när han går.Har faktiskt pratat med en som haft fraktur på ett par föl och där gjordes inget utom boxvila.Hoppas på en blödning det är ju stenhårt ute,finns däremot inget att göra en fraktur på.Just nu är han ute men står mest still eller ligger så jag tror kanske det är bättre än inne där det blev en himla cirkus på hans mor.
En strålbenshälta är helt uteslutet,det är ju ett FÖL.Det är ingen hovledsinfl. heller.Han går rätt bra på foten nu så det är nog bara ett tryck på sulan.Smärta vid isättning av foten är tillräckliga symptom för att misstänka hovbensfraktur/fissur eller hovböld. Eller kanske en strålbenshälta eller en hovledsinflammation.
Huruvida en hovbensfraktur/fissur behöver åtgärdas beror helt på hur den ser ut och om leden är involverad. Om ditt föl har en fraktur som berör leden kommer du, genom att lyssna på vad som hänt andra föl, att försinka behandlingen så att en artros sannolikt är oundviklig. Därmed föder du upp en promenadhäst.
Vill du ta den risken?
Personligen skulle jag aldrig chansa med en så ung individ utan genast boka tid på klinik. Förhoppningsvis rör det sig inte om en fraktur.
En sak..
Man väntar inte med föl. Man åker omgående in och kollar.
AM
Varför skulle man inte kunna vänta med ett föl???Även om det skulle vara en fraktur gör en eller två dagars väntan ingen skillnad på utgången.Dessutom undrade jag om någon hade PERSONLIG erfarenhet av detta.Huruvida jag skall röntga idag eller om två dagar bestämmer jag själv.Har haft halta föl tidigare som alla faktiskt blivit bra utan röntgen.
Nu var ju inte det där till mig, men man väntar inte pga risken för t ex septisk artrit. Risken för att frakturer kan påverka tillväxtzoner och göra hästen obrukbar.
Vad gäller hästar som "blir bra utan röntgen" - ja, självklart, röntgen är ett diagnostikum och inte en behandlingsmetod.
Vad andra har för personliga erfarenheter hjälper inte ditt föl öht.
Har försökt bidra men tolkar dina mothugg som att du inte är så intresserad. Hoppas det löser sig med fölungen.
Varför skulle man inte kunna vänta med ett föl???Även om det skulle vara en fraktur gör en eller två dagars väntan ingen skillnad på utgången.Dessutom undrade jag om någon hade PERSONLIG erfarenhet av detta.Huruvida jag skall röntga idag eller om två dagar bestämmer jag själv.Har haft halta föl tidigare som alla faktiskt blivit bra utan röntgen.