halt,svullen om kotan och varm?

barrjol

Trådstartare
Har precis köpt en jätte fin kallbodstravare 16år, han var inte i gångsatt när vi köpte honom, första veckan inga problem skrittade honom varje dag och klättrade. Släppte honom på betet i början av andra veckan och nästa dag var han väldigt varm och visade hälta. Han var svullen om senan och kotan lät han villa, kylde och lindade benet. Efter ca 4 dagar så var han mycket bättre var bara svullen om kotan och väldigt lite om senan, tog av stöd bandaget som jag hade på vänster bak vill säga motsatta benet. Dagen efter så var han tjock som en timmerstock på vänster bak och svullnaden och hältan var kvar i högern. Lindar, spolar och sörjer med liniment 2g om dagen nu. Är väldigt rädd att det är en senskade:( eller värre vad tror ni?:confused:
/väldigt orolig nybliven hästägare

Sv: halt,svullen om kotan och varm?

Absolut att du ska kontakta veterinär.
Helst åka till klinik där det finns bäst förutsättningar för en korrekt diagnos.

Sv: halt,svullen om kotan och varm?

Det är ingen bra idé att ha på liniment, kyl hellre!
Är det senskada ska hästen dessutom ha zinkbandage och inte lindas.
Kontakta du veterinär för att få en bedömning!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 529
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden