Pilo

Trådstartare
Hej!

Följande har hänt, min mamma ringde mig iförrgår kväll och sa att min foderhäst var halt på ena fram. Hon var ovillig att sätta vikt på och svullen. De ringde jourveterinär som kom ut och satte gips på hoven och gav smärtstillande/antiinflammatoriskt. De trodde då på hovböld alt. liten spricka i benet. Ingen feber.

Igår kom vet. ut och tog av gipset och undersökte. Ingen feber. Hon undersökte hoven med visitertång och det var svårt att avgöra om hon reagerade. Men vi tror hon gjorde det vid ena trakten. Hon satte på jod.lösning i sulan och bandage. smärtstillande/antiinflammatoriskt och boxvila.
Hon sa att om hon blev värre skulle jag ringa, men annars så kommer hon på måndag. Var hon detsamma som då kunde jag låta henne gå några timmar i hagen efter att medicinen slutat verka. Hon stödjer nu på benet och har enbart svag antydning till hälta. Vet sa också att det kan vara så att det är något i benet eller hoven som är svårt att se och då måste röntgas.

Idag när jag undersökte henne kunde jag konstatera. Ingen feber. Hon hade legat ner i boxen över natten, vilket hon inte gjort tidigare, men något som hon alltid gör annars. Ingen värme i hov eller ben. Något svullen.
Efter att stått inne i 24-25 h tog jag ut henne. (Det smärtstillande osv. fick hon ca 13 och verkar 14-18h)
Hon fick vara ute i 4 h. Sen tog jag in henne. Hon har travade till och gjorde en sprall i hagen, men verkade sen precis som vanligt. Det är ju inte bra att hon gjort det, det förstår jag med tanke på att hon är skadad. Men hon gick runt som en tok inne och hon lugnade sig fort i hagen för att sen stå still. Jag tyckte det var bättre att hon var lugn i hagen än stirrig i boxen.

Jag undrar om det kan vara så att hon vrickat sig?
Eller kan hövbölder försvinna med antiinflammatoriskt? Måste de inte skäras ut? Jag har aldrig stött på hovbölder innan.
Hennes svullnad har enbart varit mellan kotan och kronranden.

Tacksam för svar.
 
Sv: Halt sto

Hej! Mitt halvblodssto fick liknande sympton då hon på kvällen var precis som vanligt och på morgonen när jag kom ut så var hon näst intill blockhalt och svullen från kotan och upp till/överknät. Vi röntgade och gjorde ultraljud för att se om det kunde vara spricka/fraktur eller skada på sena men vet såg inget utan han trodde hon fått en smäll i boxen och fått benhinneinflamation/blodutgjutning. Det har nu gått två månader, hon var ohalt redan efter några dagar men fortfarande svullen när hon stått still under natten. Nu är det mkt bättre, svullnanden är liten på morgonen just där skadan sitter och vet säger att det är normalt och att det kan ta flera månader tills svullnaden lagt sig helt. Hon är som sagt inte svullen när hon gått i hagen/ridits. Hon fick dock en månads vila och är under igångsättning nu.
Så detlåtet ju lite liknande det som din häst råkat ut för...Hoppas det kan vara till nån hjälp :)
 
Sv: Halt sto

för ett halvår sen var min helt blockhalt fyra dagar i sträck. Ingen förstod varför men sen blev det helt bra över en dag och vi har inte märkt något sen dess :grin: lite skumt tycker jag
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 377
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp