halt på gräs

S

snell_hest

jag rider ett varmblod som är ca 176 cm mankhöjd och har jätte svårt att trava/galoppera på gräs. Han halkar och så med bakbenen och jag red på lektion med han ett tag, och där är de ju nå grus av nått slag, först i början var det "halt" åt han i hörnen, halka eller snubbla till och jag undrar om det finns nå övningar att göra eller om man ska träna upp nå speciella muskler så att det går bättre.

tack för svar...

Sv: halt på gräs

Vid ridning på gräs så rekomenderas broddar.
Testa det.

Cronis skrev:
Vid ridning på gräs så rekomenderas broddar.
Testa det.

Kan man inte träna pållen på något speciellt sätt? eller är det broddar som gäller?

I början halkade han inne i ridhuset också, där de då är sand/grus/spån... Men efter ett tag där så blev han bättre och mycket stadigare. Tänkte om man kan träna honom på gräs så han vänjer sig? Men det är ju inte så roligt om man skulle halka omkull!! =/

Jag skulle överhuvudtaget inte rida lektion på gräs utan broddar.
Hästen kan sträcka sig, halka och gå omkull.
Både du och häst kan bli allvarligt skadade. :crazy:
Dessutom är det en obehaglig känsla för både hästen och dig att uppleva dåligt fäste i underlaget.
Vilken häst kan slappna av i sånt läge?

Jag rekommenderar broddar på all ridning på gräs om det inte handlar om rakt fram i normalt tempo med lugna övergångar.
Jag skulle faktiskt undvika lektionsridning på gräs tills det att hästen har blivit mycket mer stabil.
Broddar funkar bra mot halka, men det är inte otimalt att behöva rida med det heller eftersom man förhindrar att hästen får en naturlig glidning i steget.
Detta ger i sin tur ökad belastning av senor och leder.

Finns det ingen ridbana du kan träna på?
Det skulle nog vara mycket trevligare för din häst eftersom han verkar ha det tillräckligt jobbigt att hålla rätt på sin kropp ändå.

Att hästen halkar i hörnorna beror troligen på att han är stor, oblanserad och har svårt att hålla galoppen på böjt spår.
Stärkande träning och att hästen går i en blanserad och bra form med vikt fördelad på bakdelen gör att den kan balansera sig bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 659
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV