Halt häst, oansvarig ägare...

B&B

Trådstartare
I stallet finns en häst som nu varit halt i flera månader.

Ägaren hade ut veterinären tre gånger i början av hältan.
Jag vet inte om de kom fram till vad det var, det var både vänster och höger fram, men vid olika tillfällen. Hon fick i alla fall upprepade penicillinkurer.
Det gick på några tusenlappar och eftersom hon hade felförsäkrat (hade A7) så fick hon inte ut något på försäkringen.
Nu vill hon inte lägga ut mer pengar på hästen :mad:
Hon låter henne nu gå halt i vänster fram, och dessutom bli riden så; hästen har en fodervärd, ägaren kommer en gång i veckan.

Jag säger åt fodervärden att rida lugnt eller inte rida alls, medan ägaren säger åt henne att om hästen bara får stå kommer hon aldrig bli bra.

Jag vet inte hur detta ska lösas...
Jag skulle vilja ta ut veterinären igen men då blir väl jag tvungen att betala...
(Har redan lagt ut 25000 på veterinärvård åt min egen i år så plånboken är ganska tom :crazy: )

Det är mer med denna hästs ägare som gör att jag skulle vilja strypa henne men det går jag inte in på nu...

Vad skulle ni gjort i min situation?

Sv: Halt häst, oansvarig ägare...

Fråga ägaren vad det är som är felet. Du kan ju inte bara spekulera.

Man kan inte ta ansvar för andras hästar. Bedömer du att det är vanvård så anmäl. Annars är det inte mycket du kan göra. Om hon har anlitat vet så finns väl en diagnos på problemet, fråga vad den heter.

Jag skulle inte ge mig på att ge rekommendationer till fodervärden om hur hästen ska ridas om du inte vet vad diagnosen är och hur rehabiliteringsplanen ser ut. Risken är ju att du ger helt fel rekommendationer.

Enligt djurskyddslag får man inte utsätta en häst för onödigt lidande. Om hästen haltar har den ont, görs inget hade jag anmält.

Jag har pratat med ägaren, men hon vet ju inte felet. Hon säger bara att hon inte tänker lägga ut mer pengar på henne.
Hon går ju att rida på så då tycker hon att hon får gå så, och blir hon sämre tar hon bort henne, men det ska mycket till eftersom det också kostar.

Jag var där andra gången veterinären var där, och då sa vet att hästen enbart skulle ut och promeneras med.
Fick sedan höra efter tredje gången att de skulle höra av sig igen om inte penicillinet hjälpte, och hon blev bra.
Blev hon bra kunde de rida som vanligt. Men hon blev ju inte bra!

Herregud, det syns att man inte ska rida henne, jag ger garanterat inte fel rekommendationer. Det finns ju ingen rehabiliteringsplan!

Jag får väl försöka mig på att prata med henne igen då, men hon blir väl så tvär så hon gör min häst halt med då antar jag, sån är hon :crazy:

Cecely skrev:
Enligt djurskyddslag får man inte utsätta en häst för onödigt lidande. Om hästen haltar har den ont, görs inget hade jag anmält.

Men vart anmäler man då? Tar polisen hand om såna här fall?
Hon lider, men det skulle nog inte de anse eftersom hon ser fin ut förutom att hon är halt...

Du anmäler till djurskyddsinspektören på miljö- och hälsa i din kommun. Och hjälper inte det till polisen. Tycker du ska tala om för hästägaren att du kommer anmäla om hon inte låter hästen komma under vård. Det är ju inte hästens fel att ägaren inte kan försäkra rätt... Jag har själv hotat med detta till en hästägare som levde i någon konstig förnekelse, oj vilken fart det blev sen... Nu är hästen frisk och mår bra men ägaren är fortfarande sur på mig. Jag tar det så gärna, bara jag vet att hästen mår bra.

Hmm förstår inte riktigt vad det är med hästen, varför ge pencellin till en häst som är halt? Pencelin brukar man ju inte ge då utan smärtstillande och antiflamatioriskt medel. Pencelin som till oss om vi har en infektion i kroppen tex förkylling eller liknade.

Jag har hört om en annan häst som fått pencelin för hälta, visade sig att det var just för att det är antiflammatoriskt.

ja kanske, men i mitt fal var det faktiskt så...

Det var för trolig inflammation i benet...
Jag tror de trodde att det var lymfangit, och efter första kuren med penicillin och något mer blev hon bra men det gick över i det andra benet, plus att hon fick stora sår på alla fyra benen.
Vet gav samma medicin igen men den gången hjälpte det inte.

Min häst fick något mystiskt i ett ben i våras, och blev blockhalt. Mot det fick han också penicillin, och något som hette typ Cronyxin... Fast han var inte sjuk på annat vis. Men jag litade på att veterinären visste vad hon gjorde, och han blev ju bra i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar