halt häst *nojig*

Lena

Trådstartare
tog nyss in hästarna från hagen och upptäckte då att min lilla två åring var halt på ena frambenet. Har rådfrågat min syster och min pappa (också hästmänniskor) och dom tyckte jag kunda avvakta till imorgon och kontakta veterinär då om hon inte var bättre. Tänkte jag skulle kunna rådfråga även er kloka människor på bukefalos.

Benet hon haltar på är en aning varmare än övriga ben. Hon står på alla fyra men vill helst inte att man lyfter upp det andra frambenet. Just under knät, på insidan, har hon en mjuk svullnad som går ner ca 5-10cm. Jag får trycka och hålla på med benet så hon är inte överdrivet öm.
Har inte lyckats hitta något sår eller liknande. Min tanke är att hon har trampat fel i hagen eller snubblat över nån trädrot eller liknande så det slitit till vid knäet. Hästarna är inte direkt försiktiga när dom kommer i full fart tvärs genom hagen... Det jag är orolig för är att hon ska ha lyckats skada senorna på något sätt. Vill gärna att ni delar med er av era åsikter och erfarenheter.

Sv: halt häst *nojig*

Det är nog smartast att kontakta vet och beskriva skadan så får denne avgöra om det skall åtgärdas eler icke. Om det skulle vara något allvarligt kan ju skadan komma under behandling i god tid och kanske inte ger några men...

Jag skulle avvakta till imorgon. Hästen står på benet och är alltså inte blockhalt. Den blöder inte så den måste sys eller liknande heller. Jag tycker helt enkelt inte att en häst som är något varm och svullen + halt låter som ett akutfall.

*uppdatering*
I morse när hästarna släpptes ut hade svullnaden nästan lagt sig helt och hästen hade kvar en liten hälta som knappt märktes om man inte kollade efter den. Hon verkar inte alls påverkad och är lika glad och alert som vanligt så det verkar inte ha varit något allvarligt iallafall.
Nån som har nåt förslag på vad som kan ha hänt?

Tycker att du gjorde helt rätt som avvaktade.

Var säkert bra en litn spark, sträckning eller så har han farit omkull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För 20 minuter sedan så körde det en traktor förbi våra hästars hage, en väldigt stor sådan. Mitt sto fick total panik och började...
Svar
6
· Visningar
965
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka