Halt häst igen...hur göra?

Emmahpemma

Trådstartare
nu är 19åriga Lajen halt igen..

Lite bakgrund:
i maj var vi till klinik och kollade upp en TJOCK has. hasen ultraljudades och fick en kortisonspruta...och skrittvila (skritta tills han kändes fräsch) med långsam igångsättning på fast underlag som rehabiliterings order..
Före veterinär besöket så var han inte HALT, men ofräsch...och ingen reaktion på något ben på böjprovet, inte heller i den dåliga hasen. Vet. sa att det var bland de fräschaste och smidigaste ¨så gamla hästben han sett och kännt! (stolt matte!!)

nu efter att jag hade tagit första galoppen så är han halt igen, hasen har blivit sin tidigare jättesize... så den verkar inte hålla...och enligt vet. så var det svårt att säja om det var någon idé att behandla fler gånger just eftersom att Lajen ändå har några år på nacken.. Men samtidigt så sa vet. att det är en skada som dom brukar bli fri ifrån..

men nu är han som sagt halt igen...
så min plan är att låta honom gå och skrota och kanske skritta ut i skogen nån sväng då och då....och nu juli-augusti får han gå på bete utan att göra nått alls...verkar han inte trivas med det så får detta bli hans sista sommar?

Gör jag rätt?? eller ska jag kolla upp hasen igen? ..vill inte känna att jag gav upp för lätt...

till saken hör att Lajen har bronkit/astma som har blivit sämre...men samtidigt så fick han ett preparat hos vet. nu senast som gjorde honom helt symptomfri...men frågan är ju hur länge den medicinen hjälper...kanske är bättre att han får vandra vidare nu när han är "frisk" från dom symptomen iallafall... :confused: :cry:

Sv: Halt häst igen...hur göra?

Vet du vad det är för typ av skada han har ??(eftersom ni ultraljudade), vad säger veterinären att det är?
Vad menar du med att han vid
återbesöket inte var halt men OFRÄSCH? Vad sa veterinären?
Nu när du börjat rida lite mer & han blivit halt igen... Har du ringt veterinären igen och hört efter vad han/hon tycker? Har hästen haft problem med sin has tidigare? Eller visade sig problemen först i maj?

Det är mkt att grubbla på...
Nu vet jag ju inte hur pass mkt han är tränad innan, men i regel så mår ju inte gamla hästar bra av att ställas av helt.
Jag skulle ha fortsatt skritta (om han känns fräsch i skritt vill säga). Ut & skritta i skogen ca 5-6 dagar i veckan, så att han får röra på sig...
Skulle nog ha behandlat hasen en gång till (om bronkiten/astman fortsätter att vara "problemfri"), men om han inte blir bra efter andra behandlingen så skulle jag nog fundera på att ta bort honom.
Rådgör med din veterinär...
LYCKA TILL!

Vet du vad det är för typ av skada han har ??(eftersom ni ultraljudade), vad säger veterinären att det är?
han har förmodligen sprungit i snön, och så har underlaget släppt igenom, så att det har blivit en sträckning/uttöjning i hasen..

Vad menar du med att han vid återbesöket inte var halt men OFRÄSCH? Vad sa veterinären? har alltså endast varit på en vet. undersökning med hästen, och det var före det han var ofräsch:
hästen var inte halt, alltså, det syntes inte på honom att det var fel på honom, men det kändes att han inte tog i lika mycket med det benet när jag red...svårt att förklara!
Men nu är hästen HALT. även i skritt, så frågan är om han inte har gjort samma sak igen, fast inte i snö denna gång då :smirk:

Nu när du börjat rida lite mer & han blivit halt igen... Har du ringt veterinären igen och hört efter vad han/hon tycker? Har hästen haft problem med sin has tidigare? Eller visade sig problemen först i maj?
han har inte haft problem med hasen tidigare...eller, han har vart lite gallig, men inte så att jag har brytt mej om det nämnvärt mycket, han är ju som sagt gammal.
Jag har inte pratat med vet. än, men tror nog att jag ska ringa och höra bättre vad han tycker att jag ska göra.

Hästen rör på sej mycket i hagen, han går på bete med ett gäng andra hästar och dom vandrar rätt mycket iom alla insekter. men jag vill inte rida, då jag inte vill belasta hasen mera, han är väldigt "på tårna" när man rider och är lätt i framändan, så han belastar ju bakbenen rätt så rejält när man rider. :smirk:

OJ, är han halt i skritten t o m nu...(då förstår jag att det inte känns bra att rida) Fortfarande lika tjock i hasen eller har det gått ner?
I dina skor hade jag nog i ett sista hopp omn att få honom bra tagit ut en duktig Equiterapeut som kan känna igenom honom. ev skulle man kanske kunna använda sig av laser (alt. akupuktur) på bakknäet. Ökar ju cirkulation & läkning .. och se om svullnaden går ner, & att hästen blir bättre (mindre halt)?
Det fungerade på min häst när hon var öm i ett bakknä, men hon vägrade låta oss spruta :banana: (veterinären fick inte komma i närheten :crazy: )... Kan ju hända att han blir mkt bättre på nån vecka också om det nu är så att han har "slagit upp" skadan igen...
Bara att hoppas, men samtidigt förbereda sig på det värsta... :(
Lycka till!
MVH

Glömde ju....
Tycker absolut att du ska ringa vet. & rådfråga...
Sedan såg jag ju fört nu att du bor i luleå :D
Får man fråga vilken vet. ni åker till?
*nyfiken*

Stackars lajen, jag hoppas att det löser sig... han som är så fin.. :cry:

vi åker till Uleåborg...finns inga andra acceptabla alternativ tycker jag! :smirk:

SVAR till alla:
jag har bestämt mej nu, det blir dom evigt gröna ängarna.. hästen är olycklig redan nu av att inte ha något att göra... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 945
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 450
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama