Halt häst- Hjälp mig att tänka!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare janniehansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 200
J

janniehansson

För att det inte ska bli några missförstånd så vill jag säga att jag har bokat tid på klinik men den är inte fören om två veckor så vill gärna ha lite hjälp att tänka.

Har ett litet sto som är 7 år. I april i våras fick hon diagnosen hovledsinflamation i båda framhovarna. Hon behandlades tre gånger för detta med två veckors mellanrum. Vid sista kontrollen gick om bättre men inte helt bra. Dock ville inte vet. behandla mer för ledens skull. (Det sliter mycket på leder att behandla)

Eftersom hon inte var helt bra bestämde vi att hon skulle få ett långt sommarbete och vila i höst. Efter sommarbetet tyckte jag inte det var bättre och i samråd med min tränare så tog vi kontakt med en av Sveriges bästa Hästmassörer och kotknackare. Det var värt ett försök helt enkelt.

Han har behandlat henne två gånger och hittade en hel del spänningar, framför allt i bogar och buk som tyder på problem i frambenen.

Vi har börjar sätta igång henne väldigt försiktigt med tömkörning i skritt i ca. 15min varannan dag. Har hållit på med detta ca. 3 veckor. Igår provade vi att trava lite och då var hon väldigt kort fram. Precis likadant som hon gick innan första behandlingen.

Det känns som att hon har fått sin chans nu och om hon inte är bra så ser jag ingen annan utväg än att ta bort henne. Man kan inte ha en häst som lider, samtidigt känns det väldigt långt borta men kan hon bli bra?

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Halt häst- Hjälp mig att tänka!

Jag tycker du ska börja med att byta veterinär. Min häst hade jag på klinik 10 ggr innan det beslutades om avlivning. Han var halt på 3 ben och vi behandlade honom i alla leder på båda bakbenen, samt kota och hela carpalleden fram...

Man kan även prova att spruta med olika medel, vet du vilket som användes?
Hur ser röntgenbilderna ut?

Har ni kommit fram till varför hästen blev halt?

Jag har bytt både veterinär och klinik nu. Hon har sprutats med två olika medel, kommer dock inte ihåg vad de heter.

Hon har broskbildningar en båda framhovarna och dom kan ha med det att göra. Förra vet. trodde inte det men jag tror inte riktigt på han längre.

Det finns ingen direkt förklaring till varför hon ha fått detta. Hon är inriden sent och sparsamt tagen. Jag har inte riktigt haft tid till henne så hon är bara riden i dressyr tills mars i år sen hann jag hoppa henne ca. 4 gånger innan vi kom fram till att något var fel. Hon är alltså inte "sönderriden" Broskbitarna kan vara anledningen, andra spekulationer är att hon har andra defekter sen födsel eller fosterstadiet.

Hur ser skoningen ut, det är ofta den som är boven i dramat. Har ni provat att tårikta eller ringsko?

Vad är det för broskbitar? Är det inte pålagringar?

Om hästen varken svarar för behandling eller blir bra efter flera månaders vila så finns det ju inte så mycket att göra. Men jag tycker att du ska börja med att se över skoningen. Med felaktig skoning så läker det aldrig (been there done that).

Någon som varit med om något liknande?

Nu säger jag inte att detta måste gälla på din häst men eftersom du ställer frågan.

Alltför många är för snabba, så som jag tycker att du är nu, med att tänka i "ta bort" banorna. Många hästar som tas bort/Tmärks skulle förmodligen bli helt återställda med LÅNG vila och LÅNG igångsättning.

Först måste man komma fram till varför hästen är har fått hovledsinflammationer. Har ni gjort det? Det behöver ju inte sitta i frambenen/hovarna. Gör en grundlig udersökning av din häst, rygg, bakben osv. Har det med träning, benställning, yttre våld, något annat att göra? Detektivarbete.

Förutsatt att vet har gjort och kollat det dom kan så hade jag i ditt fall velat se en längre vila, tex ett år, med massage, elektroterapi etc med jämna mellanrum innan jag hade övervägt avlivning eller annat -med den info du ger i ditt inlägg.

Jag har fått det förklarat att broskbitar är outvecklade pålagringar. Hon är tåriktad.

min har hovbroskförbening båda fram av grad 2, och har blivit frisk efter hovledsinflammation på båda fram :) hans berodde på att han är inåttåad och förra hovisen ej uppmärksammade detta. fråga hovisen på kliniken vad hon/han tycker om skoningen :)

Hon är ganska inåt tåad, jag har ifråga satt detta av min hovslagare men han påstår att det har med hennes benställning att göra. Jag ska absolut kolla på kliniken och tror jag ska be min tränares hovslagare kolla på henne med.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 131
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 224
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka