Det som händer (gissar jag) är att du är obalanserad och ger dubbla signaler. Hästen (om den är erfaren och inte blir osäker) väljer då det som passar den bäst för tillfället.
Det här är skälet till att jag tyvärr inte kan sätta upp vem som helst på mitt sto.
I skritt kan hon bära små barn och hästrädda nybörjare varsamt och hur bra som helst men om någon skulle försöka trava och inte ha den stabilitet som krävs för att rida balanserat i takt så hade hon blivit stressad och gasat = ryttaren hade hamnat ännu mer i obalans = hästen hade gasat ännu mer.
Det är just detta med dubbla signaler som är så klurigt innan man tränat upp sin kroppskontroll ordentligt.
Att knipa med benen för att motverka att ramla av p.g.a den ökade takten betyder ju fortfarande öka tempot.
Ett "one rein stop" funkar ju nästan alltid i nödfall, även om jag själv är mer för "den barska tvärniten".
En bra nybörjarhäst för mig är därför en som är lite nonchig/lat, och inte tar alla signaler för på stort allvar utan tolkar dem lite som den känner för,
typ; "Hmm, nu gasar och bromsar hon samtidigt, jag provar att sakta av så hoppas vi att det är rätt" haha
Och till sist, prata med ridläraren. Lektioner är dyra och du skall absolut kunna känna att du får valuta och goda råd för de pengarna.
Så länge man inte blir rädd eller riskerar att skada någon så tycker jag att det är bra att man får rida dessa lite "svårare" hästar också, eftersom det ger väldigt mycket positivt till ens balans och utvekling överlag. Men då menar jag inte att man skall ta sig vatten över huvudet.
Lycka till! Det kommer säkert att lösa sig galant.