Halt efter vila

chimichanga

Trådstartare
Hej!
Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet.

Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser sig efter att ha legat och vilat. "Värmer ur" snabbt och har fram till i helgen inte direkt verkat påverkad varken hemma eller ute på promenad. Efter lite längre och mer ansträngande tur i helgen har det blivit värre (mer markant haltning, något fler steg) och jag funderar på om det är direkt till vet som gäller eller bara vila och se om det blir bättre?

Han är röntgad, HD B och ED ua så jag har svårt att tro på google-diagnosen artros utan tänker snarare överansträngning. Hunden är en mycket aktiv variant som gärna hoppar och skuttar åt alla håll. Försöker vara noga med uppvärmning inför mer ansträngande grejer men får erkänna att det ibland blir fullt ös medvetslös från början, speciellt när han är hos hundvakt. Har stretchat honom efter varje promenad nu i helgen utan nån direkt smärtreaktion.

Vad tycker ni?

Hej!

Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser sig efter att ha legat och vilat. "Värmer ur" snabbt och har fram till i helgen inte direkt verkat påverkad varken hemma eller ute på promenad. Efter lite längre och mer ansträngande tur i helgen har det blivit värre (mer markant haltning, något fler steg) och jag funderar på om det är direkt till vet som gäller eller bara vila och se om det blir bättre?

Han är röntgad, HD B och ED ua så jag har svårt att tro på google-diagnosen artros utan tänker snarare överansträngning. Hunden är en mycket aktiv variant som gärna hoppar och skuttar åt alla håll. Försöker vara noga med uppvärmning inför mer ansträngande grejer men får erkänna att det ibland blir fullt ös medvetslös från början, speciellt när han är hos hundvakt. Har stretchat honom efter varje promenad nu i helgen utan nån direkt smärtreaktion.

Vad tycker ni?
Tänker OCD, eller osteoartrit eller båda.
En hund ska inte halta bara för att den sprungit runt mycket och hoppat eller skuttat. De är gjorda för det.
Boka en hältutredning.

Hej!

Vad tycker ni?
Min schäferprinsessa hade HD A och ED ua - men fick ändå spondylos. Så jag är team kolla upp.

Ändå blir väl lite konstigt ordval tänker jag?
HD/ED status har ju inget med spondylos att göra, vilket din text får det att låta som.
Skälet att jag skrev var att TS tog upp ledstatus som ett motargument mot artros. Då ville jag berätta att jag varit med om att en hund haft ED 0 och HD A - men som fått artros i andra leder. Bra ledstatuts utesluter inte artros - det betyder "bara" att höfter och armbågar är bra konstruerade, vilket minskar risken för pålagringar där

PS På ett sätt hänger det faktiskt ihop- eftersom det handlar om pålagringar dvs atros. När det gäller ED är det ju pålagringar i armbågsleden man tittar efter - när det gäller HD en instabil led, vilket i sin tur bl.a. leder till ökad risk för problem med pålagringar. Spondylos är pålagringar kring SI-leden i ryggen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 873
Hundhälsa Med risk för att låta lite överdrivet virrig eller något.. Jag behöver lite tips och råd kring hur jag ska tänka nu, men jag vill att ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 192
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka