Halt efter tappsko

V

Verity

Min häst tappar skor ganska ofta, han blir sällan öm och därför brukar jag kunna rida lite lugnt. I tisdags tappade han vänster framsko och allt var som vanligt, inget öm och jag red en sväng på onsdagen och släppte ut honom i sommarhagen över natten.
I dag när jag tog in honom markerade han på höger fram (alltså den med sko), i traven haltar han något. Han är torr och fin i höger fram (med sko) men väldigt svullen och varm i vänster fram (utan sko).
Vad tror ni? Har han överbelastat höger fram eller kan det vara något helt annat?

Sv: Halt efter tappsko

Spontant: Gå över till barfotaverkning. Din häst verkar ju inte bli ömfotad utan skor, samtidigt som han tappar skor ofta (som du skrev). Ok jag vill inte omvända nån (orkar inte ta den diskussionen, men för mig fungerar det alldeles ypperligt (verkar själv t.o.m.)), men man kan se det som ett alternativ.

Annars kan det vara så att om det är något som inte stämmer i ena hoven eller benet eller musklerna i bogen på den sidan (för den delen), typ överbelastning, så kan det komma till uttryck i det andra benet, precis som du antog.

Sv: Halt efter tappsko

är du säker på att det var höger han haltade på?

Jag skulle byta hovslagare om han får tappskor hela tiden.

Ring veterinären om svullnaden inte ger sig på ngn dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 511
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?
  • Just nu funderar jag på... Del 3