Halt 6-åring, hur ska jag göra?

Z

Zamantha

I april-03 åkte jag med mitt då 5-åriga hbl-sto upp till Strömsholm då hon börjat "tjafsa" när jag red och så och jag misstänkte då att hon var halt. Det visade sig sedan att jag hade rätt. Hon hade en inflammation i vänster bakknä (leden). Det blev behandling direkt i leden och sedan några dagars boxvila. Efter det ett par veckor ute i en liten hage samtidigt som jag började skritta henne. I juli var hon i kondition igen och gick jättebra (jag satt och grät på henne för att hon gick såååå bra!) på dressyrträningarna. I slutet av augusti började hon dock "tjafsa" igen, och jag valde då att sluta direkt och tog ut en veterinär som sa att hon hade början till kotledsinflamation på BÅDA fram. :( Han sa att han kunde spruta henne men tyckte att vi först skulle se om "moder natur" kunde läka det själv genom vila. Hon stod sen under större delen av september fram tom. slutet på november-03. Då började jag skritta henne, och nu runt nyår satte jag igång att trava korta korta stunder.
Det jag har tänkt nu är att hon ska böjas igen nu i januari, och är hon inte "ren" då vet jag inte vad jag ska göra... :confused: I och med att hon bara är 6 år verkar det ju inte så lovande för framtiden tyvärr. En knäledsinflamation och två kotledsinflamationer redan... Hon skulle kanske kunna gå som avelssto då hon har en bra stam (e Bellini 817- Cyrano 457), men jag tvekar på om hon skulle trivas med det då hon är lite av en "arbetsnarkoman"... Jag vill inte ta bort henne, men ibland känns det ändå som att det vore den bästa lösningen tyvärr. Jag menar, vilken garanti på att någon inte rider på henne får jag om jag säljer henne? Känns som en chansning.
Hur skulle ni göra? Jag har försökt att ställa mig in på att hon inte är ren då det bara kan bli bättre därifrån. Hon är varm om åtminstone en kota från och till både före och efter ridning vilket nästan gör mig ännu säkrare på att hon inte går igenom.
Dessutom vet jag inte om jag vill lägga pengarna på en stor hältutredning och behandling på en 6-åring som redan haft mycket problem med benen. Trots att jag älskar henne.

Har även hört ett rykte att Bellini-avkommor ofta har "dåliga" ben, stämmer det (överlag alltså)?

Snälla HJÄLP mig med Ditt/Dina råd!!

//Z

Behandla vidare!

Hon är ju inte behandlad mer än 1 gång eftersom ni provat läka ut frambenen själva. Är hon kollad efter det så inte den hältan är kvar än? Oftast behöver dom ju lite hjälp. En del hästar behöver både 2-3 behandlingar innan dom blir helt bra och sen kan dom hålla sig friska hur länge som helst.

Det är i varje fall alldeles för tidigt att ge upp.

Jag tror säkert att en del hästar fått 2-3 behandlingar och
sedan varit friska i tid och evighet. Det känns bara som att jag varken orkar eller har pengar till behandlingar just nu. Känns så meningslöst på ngt sätt... Låter jättekonstigt jag vet, men det är så jag känner det. Tanken på en ny konvalescens och igång-sättning roar mig definitivt INTE... Det är därför jag även har tankar på att sälja henne som avelssto eller som en häst som man kan "leka" lite med typ i skogen och så.

Numera blir man ju mer förvånad om en person har en häst som är hel, än om någon som har en som är halt...
//Z

och vad är det som säger att den NYA hästen inte får problem och konvalescens med? Dvs att du inte slipepr ifrån det ändå.
Det finns tyvärr inga garantier =/ (fråga mig, jag vet. jag prenumererar på elände. Och för varje ny häst blir det mer elände. Och det är inget som JAG orsakar utan ren otur. Men köpa en ny häst för att slippa skador, behandlingar och konvalescens är INTE en lösning med några som helst garantier, det kan bli etter värre!)
jag vet hur du känner det dock, min valack var mer konvalescent än frisk under flera år (i samma ålder som din).

Och, är hästen röntgad? Finns det någon anledning till inflammationerna?

Du skriver att hon gått jättebra på dressyrträningarna, kanske är det där problemet är, hon gick för mycket för fort, elelr hon kanske måste ha längre tid på sig än normalhästen innan man kan börja rida på böjt spår igen.

Jag skulle utreda ordentligt, på klinik. Och som Tasja sa, många hästar kräver mer än en sprutning för att bli bra, och kan behöva betydligt längre igångsättning än normalt.

Jag har inte haft en tanke på att köpa en ny om jag skulle sälja denna! Det gör jag kanske, men det är inte så att jag vill bli av med den som jag har nu, för att jag ska kunna köpa mig en frisk häst! Absolut inte!

Undersökning på klinik, visst, men det KOSTAR, och det är det jag skrivit tidigare; jag vet inte om jag vill lägga pengarna på det, och dessutom har jag troligen inte råd med det just nu heller!

Men jag får väl fortsätta skritta henne och ta ut en vet nu snart så får vi se hur det blir.

Just nu känns det som att jag slutar med hästar... =( Orkar inte med alla hältor och skit. När det inte går så bra nu så är det inget roligt att gå ner till stallet för det mesta (har ett eget 20 meter från huset). Men jag vet att gick det bara lite bättre skulle det vara mycket roligare. Både hon och jag hatar detta, att bara jogga korta stunder, så båda är ibland tjuriga och så och det är absolut INGEN bra kombination...
//Z

Hon är ju trots allt bara behandlad i EN led EN gång. Alla chanser finns fortfarande att hon ska kunna bli bra. Dessutom kan jag inte på något vis tänka mig att något försäkringsbolag skulle godkänna utdömning (o jag tror inte många veterinärer skulle döma ut hästen heller) och vara villiga att betala ut liversättning för en häst som man inte gjort större ansträngningar för att försöka få frisk.

Förstår att det är jobbigt; Jag har det precis lika dant själv just nu. Hästbeståndet i mitt stall ser för närvarande ut som följer: Ett nyköpt hbl sto (glädjen o förväntningarna var STORA när hon kom efter att jag låtit vet bes henne UA för två månader sedan) med kotledsinfl i hf o vb, en blockhalt ettåring (gjort sig illa i hagen o verkar inte bli bättre- vet tyckte vi skulle åka till klinik för röntgen om han inte var bättre den 15, o dit är det inte långt) o en, tack o lov, ännu så länge pigg och frisk 20 årig korsningsponny (nåja, hon fick en akut senskada i somras, men den verkar ha läkt ut kanonfint).

Så, som sagt jag vet hur surt det är att bara mocka, fodra o oroa sig, men tyvärr ingår det och det är bara att bita ihop och göra sitt yttersta för att få dem friska igen, om det överhuvudtaget finns någon möjlighet.

Hoppas det löser sig!! Och, som sagt, det kan behövas flera behandlingar. Många vet rekommenderar ju heller inte att låta bli att behandla ledinflammationer, just för att chansen till god läkning är så VÄLDIGT mkt större med behandling och vila än enbart med vila.

Okej, jag fattade det som att du ville ha häst, men inte trasslet med undersökning och konvalescens etc.

Ang klinik so jo det kostar, men är inte hästen försäkrad? I SLUTÄNDAN brukar det dock bli billigare på klinik, eftersom de har tillgång till allt man behöver "direkt". Istället för 3 undersökningar, böjprov och sprutningar hemma och sen remiss till klinik och där en ny genomgång och röntgen som gör att det blir en helt ny inställning till det hela, så man kan på klinik direkt göra de undersökningar som krävs.

Dessutom så är ledbedövningar oslagbara somdiagnosverktyg vid ledinflammationer, och det brukar man inte göra i stallet.

Sen, om du väljer att ge upp så är ju det förståeligt, men fråganär om du ens KAN sälja henne nu? =/

Och som sagt, är hon inte försäkrad? Då blir ju klinik inte så mycket dyrare än veterinär hemma, om du är över självrisken.

/Alexandra - som med diverse hästar, varav två inte är i livet nu, åkt jojo in och ut på klinikerna de senaste FYRA åren. Vilket raserade min ekonomi så hemskt att jag stod inför att behöva slakta för att jag inte hade råd längre. Nu löste det sig, men jag vet mycket väl hur det är, antagligen (tyvärr) i än större omfattning än dig.. Så jag sitter inte bara och tycker "äh, ryck upp dig", jag försöker peka på möjligheter (och problem när sådana finns).

Det låter som min. Först bakknäna och sen fram (+haser). Byte av klinik kan rekommenderas... dessutom försök hitta GRUNDFELET. I min hästs fall var det hovslagaren som var boven. Inflammationer i lederna är ju bara symptomen, försök hitta orsaken! Jag tror nog du kan ha stor nytta av din häst i framtiden trots att hon är behandlad nu.

Sälja som avelssto ? Betäcka ??
Är det så klokt med tanke på att hon inte håller, risken att det blir en avkomma som inte heller funkar att rida på är ju ganska stor.

Ge inte upp ännu !

Det jag tycker verkar viktigast är att försöka komma på orsaken till ledinflammationerna; är skoningen bra, framskrittnings- och avskrittningstider, välanpassad sadel, underlag vid ridning, hur hårt tränas hästen.

Efter att min häst hade knäledsinflammation bf för några år sedan blev jag väldigt noga med framskrittning och avskrittning och ridningen i övrigt. Hästen har (peppar peppar) varit ohalt sedan dess.

Det behöver alltså inte alls betyda att det är HÄSTEN det är fel på, utan kanske "skötseln".

Lycka till !

Tycker nog som de andra att du inte skall ge upp än. Det tar ofta tid för saker att läka ut och i stallet har vi en häst som först efter tre år av behandlingar och noggrann rehabilitering är i full gång. Skall kanske tillägga att den hästen kom från Estland och var ordentligt felhanterad under sina tidiga år. Men attans vad han är fin nu. Själv har jag också en sexåring efter Bellini så jag vet vad du menar med arbetsnarkoman.. ;). Peppar, peppar så har han varit helt frisk i benen under de två år jag har haft honom. Jag var lite orolig eftersom han växte mkt och sent, men det verkar gå bra än så länge. Känner ett antal andra Bellinihästar och de har alla varit ok i benen så jag har inte fått uppfattningen att Bellini skulle ge svaga ben, fast det är ju alltid svårt att veta..

Hoppas att det löser sig med hästen din!

Lite tips från mig!
Jag vet att det är jobbigt att ha en häst som är skadad och kanske har lätt för det med. Men det finns otroligt många hästar som är behandlade mer gånger än vad din är!

En ordentlig undersökning kan vara bra att göra, då det kan sitta ett fel någon annan stans som orsakrar hälterna.

Se över skoningen! ev se till att få hästen omskodd oftare.

Var noga med var du rider och hur du rider.

Skritta mkt på hårdare underlag så att benen stärks.

Värm upp länge så att hela hästen blir mjuk och fin.

Undvik att rida allt för mkt på volt i början, och undvik även små volter.

Jobba hästen från marken, med bla tömkörning.

Variera ridningen.

Trist när det blir så här men ge inte upp, håller med de andra.

Jag blev lite nyfiken på stammen på ditt sto. Vi har själva haft ett Cyrano sto som vi använde Bellini till några gånger o det blev verkigen bra, inga problem med ben o hältor alls! Vad är det mer i ditt sto, kan de vara släkt? Vill du så maila mig privat eller svara här.

Lycka till, Ann
Stuteri Stubbäng

Sv: Halt 6-åring, hur ska jag göra?

Förstårr hur jobbigt det är min förra ponny hade käledsinflamatin fram och tillbaka i 2 år(bara 4 år vid första falet) så vid 6års ålder beslöt jag de svåra beslutet att ta bort hobnom:S

6 år är ingen ålder på en häst, kolla hästen en gång till som du planerat. Sen kan du fundera på vad du ska göra.
Finns det någon försäkring? -isåfall utnyttja den!

Kolla hur sadeln ligger, bettet, hur är du själv i kroppen?
Vänd ut och in på allting.

Du sa att hon hade bra stam (jag kan noll om halvblodsavel)
du kanske kan betäcka henne ett år och ge henne tid att bara ta det pyjamas :idea: Avkomman går säkerligen att sälja om stammen är den rätta.

En annan grej är att skippa dressyren ett bra tag och endast promenadrida :idea:

Sv: Re: Halt 6-åring, hur ska jag göra?

Zamantha skrev:
Undersökning på klinik, visst, men det KOSTAR, och det är det jag skrivit tidigare; jag vet inte om jag vill lägga pengarna på det, och dessutom har jag troligen inte råd med det just nu heller!

Har du inte hästen försäkrad? Som alla andra så tycker jag att det för tidigt att ge upp efter en behandling.

Jag kan faktiskt bli lite ledsen när jag läser detta......
Du säger att du älskar hästen......
Men följ då alla de goda råd du fått här ovan!!Min erfarenhet säger mig att efter 8års ålder brukar de flesta hästar stabilisera upp sig.

Det är ju inga slit och släng saker vi pysslar med!!Utan djur!!Annars hanske du kan överlåta hästen till någon annan,som är införstådd med problemet,och kan lägga upp träningen på ett sådant sätt att hästen blir hållbar.

Kanske det är så att du tröttnat över huvud taget........ :smirk:

Skulle innte ge upp nu.
I dag fik jag gå från vet med en frisk häst efter snart 2år efter först 4 behandlingar och sedan vila då jag tog ett föl efter henne sedan nu två behandlingar i höst.

När jag behandlade henne nu i höst blev jag orolig att hon inte skulle bli frisk efter en behandling men då sa han bara att det är väldigat ovanligt med endast en hehandling utan man måste oftas spruta 2-3 gånger innan hästen blir helt frisk.

Men som en annan skrev kolla ALL utrustning, hovslagare och ett annat tränings upplägg och i gånngsättning och foder.

Läste att hästen blev behandlad i bak knät men blev blev hon friskförklarad efter det?

Ge inte upp och lycka till.

Sv: Re: Halt 6-åring, hur ska jag göra?

Splittan skrev:
Lite tips från mig!
Jag vet att det är jobbigt att ha en häst som är skadad och kanske har lätt för det med. Men det finns otroligt många hästar som är behandlade mer gånger än vad din är!

En ordentlig undersökning kan vara bra att göra, då det kan sitta ett fel någon annan stans som orsakrar hälterna.

Se över skoningen! ev se till att få hästen omskodd oftare.

Var noga med var du rider och hur du rider.

Skritta mkt på hårdare underlag så att benen stärks.

Värm upp länge så att hela hästen blir mjuk och fin.

Undvik att rida allt för mkt på volt i början, och undvik även små volter.

Jobba hästen från marken, med bla tömkörning.

Variera ridningen.
Mkt bra tips.
Har själv en 5 åring (blir 6) som just nu håller på att sättas igång efter kotledsinflammation i ALLA FYRA.
Skynda långsamt. Hästen behöver inte vara igång efter ett par månader. Folk har försökt stressa mig för hon anses ligga efter i utveckling osv men det är väl lite typiskt "halvblodsfolk". Hästarna ska vara färdiga för både det ena och andra (typ kvalitet, breeders msv mm) alldeles för fort och det håller de inte för. Det kan vara så att hästen har ridits under en växtperiod och det räcker för att ställa till det rätt så bra. Jag vet, för jag lämnade hästen till en jätteduktig ryttare på tillridning. Hon trycker verkligen på "rätt knappar" och får hästen att gå som hon vill men ingen som helst koll på unghästens växtperioder och exteriör. Så nu rider jag min egen häst i den takt vi själva vill för att båda ska må bra. Och förhoppningsvis har jag henne kvar lika frisk och fräsch som gammeltanten hemma (25år). Jag ger inte upp förrens den dag det ev inte finns något mer att göra. Den skyldigheten tog jag på mig den dan jag köpte hästen.. Tröstekramar och lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 752
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka