Halstäcke på klippta islandshästar?

G

Glittnir

Har ni halstäcke på era klippta hästar?
Mina hästar är klippta på halsen och jag har inget halstäckte på dem.
Men idag så hörde jag att man bör ha det eftersom hästarna fryser där när de är klippta? Stämmer det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halstäcke på klippta islandshästar?

jag hade pållen helklippt förra året och hade ett täcke med helhals i början. de va skitkvalite på täcket så efter nån månad eller två gav jag upp lagningsförsöken och införskaffade ett sverigetäcke utan hals. de med helhals slet rätt mycket på manen. och jag tyckte inte att det verkade som han frös mer utan halstäcke. jämför med fullbloden och så. deras vinterpäls är ju ofta mindre varm än de klippta delarna på våra islänningar. å dom dör inte. så länge hästarna har plats att röra sig i hagen och mat att tugga på så... dessutom sitter det ju inga innre organ i halsen.

Jag läste för ett tag sen en artikel skriven av en forskare på SLU, enl henne var det inte nödvändigt med halstäcke även om hästen var klippt.
Tyvärr hittar jag inte länken nu, ngn annan kanske har den? Den handlade även om att en frisk vältränad häst hade mindre behov av täcken än en sjuk/skadad häst.

jag har iaf aldrig haft halstäcke på min helklippta häst och de hästar som vi bara klipper på halsen lägger vi aldrig täcke på alls!

Jag har nästan alltid halstäcke på mina, vintertäcke med hals ute, och fleece täcken med hals inne (om dom är svettiga förstås), det är bara på regntäckena jag har utan hals.

/malin

Jag har en islandskille på 9 år som är helt klippt på halsen och fram på bogen och jag har i stort sett aldrig täcke på honom alls. Han har enormt tjock päls i övrigt (ett par cm...) och tät.

Täcke har jag bara om han är svettig efter ridning för att torka i stallet en stund, eller om det är sådär 12 - 15 minus ute, eller riktig snål blåst.

Har fått tipset att har de att äta, mår bra och inte klippta på hela kroppen så behövs det inte om de har rätt hull på kroppen. Min kille är alltid varm när jag tar in honom trots klippt på halsen och kanske 7-8 minus ute. Det viktigaste är att de inte står timma efter timma och är dy blöta att det får en chans att torka, så regntäcke kan jag använda ibland när det regnar som allra värst.

Om man börjar med täcke kan man ju tyvärr hämma tillväxten av den tjocka täta vinterpälsen med sitt "under ull" närmast huden.
Har sett 2 islandshästar som från början hade tät fin päls, men dess ägare envisades med att ha täcke i "alla" väder, det slutade med att dessa två inte producerar lika mycket päls själva längre, kroppen reagerar ju så att den ställer om efter omständigheterna. Men det är desto svårare att ställa tillbaka.

Mitt tips alltså, så lite täcke som möjligt, våra lurviga vänner har bra fettlager i pälsen själva och tjockare och tätare päls än i stort sett alla andra raser, lite unika med det. (som allt annat.. :love: )

Liknande trådar

Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24