Sv: Halstäcke på klippta islandshästar?
Jag har en islandskille på 9 år som är helt klippt på halsen och fram på bogen och jag har i stort sett aldrig täcke på honom alls. Han har enormt tjock päls i övrigt (ett par cm...) och tät.
Täcke har jag bara om han är svettig efter ridning för att torka i stallet en stund, eller om det är sådär 12 - 15 minus ute, eller riktig snål blåst.
Har fått tipset att har de att äta, mår bra och inte klippta på hela kroppen så behövs det inte om de har rätt hull på kroppen. Min kille är alltid varm när jag tar in honom trots klippt på halsen och kanske 7-8 minus ute. Det viktigaste är att de inte står timma efter timma och är dy blöta att det får en chans att torka, så regntäcke kan jag använda ibland när det regnar som allra värst.
Om man börjar med täcke kan man ju tyvärr hämma tillväxten av den tjocka täta vinterpälsen med sitt "under ull" närmast huden.
Har sett 2 islandshästar som från början hade tät fin päls, men dess ägare envisades med att ha täcke i "alla" väder, det slutade med att dessa två inte producerar lika mycket päls själva längre, kroppen reagerar ju så att den ställer om efter omständigheterna. Men det är desto svårare att ställa tillbaka.
Mitt tips alltså, så lite täcke som möjligt, våra lurviga vänner har bra fettlager i pälsen själva och tjockare och tätare päls än i stort sett alla andra raser, lite unika med det. (som allt annat..
)