@skiesabove
Du vet vad du pratar om! Kan du utveckla litegrann för en som inget vet?
Jag vill kunna ha halsring samtidigt som träns, men bromsa (och gärna svänga!) utan att ta i tygeln. Men jag har en stark häst, så halsringen måste vara tydlig.
Det är inte kraften du sätter i ringen som spelar roll, utan hur motiverad hästen är att lyssna på signalen.
Du kan inte "tvångsbromsa" eller "tvångssvänga" med halsring eller bettlöst som du kan med ett bett. Bett kan tillföra hästen såpass mycket smärta att den inte har något annat val än att lyda. Med mjukare verktyg måste du istället se till att grundträningen sitter. Att hästen vet vad du menar, och vill lyssna på det.
Själv lär jag in signaler med klicker och matbelöning. Min häst är väldigt matmotiverad, och har väldigt låg "arbetsmoral", så för han är det enklaste metoden att lära in signaler med.
Med hästar som är motiverade av arbete i sig kan det gå lika bra att lära in med tryck och eftergift och röstbelöning.
Börja med att öva på inhägnat område och långa tyglar på start, stopp, och sväng. Om hästen inte lyssnar på din signal, ta inte i hårdare - men fråga igen om några steg, och belöna *försöket* (släpp signalen, ge klapp och snälla ord och/eller morotsbit/lusern/vad du nu använder).
Med belöna försöket menar jag att om du tar i halsringen så det blir tryck på höger sida för att du vill svänga vänster, och hästen tar ett minikliv åt vänster - släpp och belöna!