malumbub

Trådstartare
Min hund har varit lite ovanligt loj till o från senaste tiden o bara allmänt inte riktigt varit som hon brukar.

Min brorsas fästmö tyckte det luktade "halsont" ur henne + att hon ömmade så som det brukar vid halsont. Jag har försökt titta i munnen på henne för att se mandlarna, men hon "kan" (vill) inte öppna tillräckligt för att jag ska se.

Nu undrar jag vad ni bukefalister har för erfarenheter av det halsont hos hund? Jag vill ju inte att min husky ska gå runt o ha ont, men tyvärr har min mamma inte lyckats ringa o boka tid hos veterinären. (Själv kom jag hem från semestern i Finland igår.) Ska ringa veterinär imorn o prata + boka tid.

Nån vars hund haft ont i halsen? Symptom? Behandling?
Finns det nånting jag kan göra i väntan på tid hos veterinären? Nåt som lindrar en ev halsont? (som t ex halstabbletter kan lindra hos människor)

Tacksam för alla hjälp!!!

Sv: Halsont?

Hur luktar halsont ?? Har hunden feber ? Svårighet att svälja mat/vatten ? Den kanske har tonsillsinflammation. Ganska vanligt...men det är bara en gissning.

Jag vet inte hur halsont luktar. Det var hennes gissning, grundad på att hennes kompis hund ofta hade ont o luktade precis så.
Jag har inte upptäckt nån feber på min hund. Och vad gäller svårighet att svälja mat eller vatten, så kan jag inte heller svara på det, eftersom hon alltid ätit lite som hon känns för, d v s rätt så oregelbundet. Det kan gå 3 dagar utan att hon äter, utan att det märks på henne.

Hur märks tonsillinflammation? Finns det nåt jag kan göra för att lindra?

Ok, äta gräs o klia sig runt halsen gör hon. Sen ömmar hon lite också om jag ska klia...
Men då vet jag lite mer.
Tack!

tonsillerna är ju inte ovanligt att dom får ont av...hade en som jag fick behandla 2 ggr och tredje gången så opererade vi bort dom...men min blev sjuk och fick feber när han hade problemen....

Ok. Min har ingen feber. Och nu har pälsbytet börjat, så nu är alla symptom som skulle kunna märkas ännu mer otydliga, eftersom hon ändrar sig lite under själva pälsbytet...

Näe, det blir helundersökning hos veterinären...

Min Schäferkille fick tonsillerna bortopererad i våras.

Jag hade då hela hösten/vintern tränat lavinträning med honom men det ville sig liksom inte riktigt. Olika saker felade varje gång och han var loj och inget var liksom riktigt kul. Hmmm, tänkte jag -vad är det med min hund?
I övrigt var han precis som vanligt, glad -matfrisk mm.
Jag sparkade rätt mycket med honom och han drog som en galning varje gång.
Efter tre månader med lavinträning och vi inte kom någonstans så började jag att tro att den här hunden blir det nog inget av. Var på årliga kursen och det gick åt........
När jag kom hem därifrån så skulle jag ut och sparka med honom igen, hade då inte gjort det på ca 3 veckor (motionerat på annat sätt) och nu drog han bara 150 meter sen la han av.
Provade igen, eggade honom och likadant, 150 meter sen vaggade han bara fram.
DÅ först förstod jag att någonting var fel med hunen.
Dagen efter slog det mig som en blixt att det kan ju vara halsen så jag och en kompis hjälptes åt att kolla honom i halse och USCH!
Tonsillerna var som stora stoppljus!
Han fick en penicilinkur, blev lite bättre men inte mycket så tid beställdes för operation.
Första operationen gick bra, redan efter 3 dagar så skällde hunden på kommando - något jag provat lära honom i 6 månader :angel:

Vi for på återbesök efter en månad för att se om man behövde ta mer (kan tydligen vara svårt att få bort alla fläckar "infektion" vid första op) och det hade blommat vidare i halsen.
Här begår då min veterinär ett fatalt misstag - hon opererar honom med en infektion i halsen!
Tre dagar senare var hans underkäke och tunga helt förlamade.
Det tog honom 45 minuter att äta för att inte tala om hur golvet såg ut efter mat och vatten.....
Ilfart upp till djursjukhuset, endast 40 mil bort, där behövde veterinären bara läsa hans journal som jag fått med mig för att se vad som hänt.
Han hade blivit opererad med en pågående infektion i halsen vilket hade gjort att man fick en rejäl eftersvällning när man skar i detta området. Detta gjorde att tungnerven kom i kläm.
PANIK, en kraftig cortisonbehandling och mycket tuggträning blev det. Efter en vecka kunde han äta någolunda.
Men eländet var inte slut där, efter en månad så hade han inte en enda muskel kvar uppe på huvudet. Tänk er, en Schäferhane med ett kranium med skinn på!
Han såg inte klok ut!
Ilfart till djursjukhuset igen men dom kunde inte göra nåt, var bara att vänta och se om nerverna skulle återhämta sig och mycket tuggträning igen.
Nu, 4 månader efter andra operationen så har han fått tillbaka 60% av huvudmusklerna. Han har fortfarande inte nog skalle för att ställas ut men har jag tur kommer det!

Vad jag ville säga med allt detta egentligen är att man behöver inte märka så mycket av en halsinfektion. Jag trodde mer han hade brist på arebetslust men nu efteråt så ser jag ju att han har hur mycket jobbiver som helst. Han var lite loj innan men jobbade ju bra i dragselen. Han skällde inte på kommando, men ute kunde han skälla på hästarna. Han luktade inte ur munnen, eller han kan ha gjort det men med hans konsumtion av 2 kg hästskit per dag så vet man ju inte VAD som luktar :p
Men efter operationen så fick jag en helt ny hund!

OCH skall du operera så se till att hunden får penicilin i minst tre dagar före operationen (om den är infekterad i halsen) och även efter operationen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama