Hälsodeklaration

Lupino

Trådstartare
Hur hade ni fyllt i en hälsodeklaration där det står att du ska intyga om nedanstående

”Har du under de senaste tre åren behandlats eller kontrollerats för besvär/symptom, sjukdom, skada Kompletterande uppgifter om ditt hälsotillstånd eller handikapp?”

Om du för 2,5 år sedan sökte läkare för ett kliande/rinnande öga (typ allergibesvär) där behandling blev receptfria ögondroppar. Året efter fanns lite besvär (inget läkarbesök) och i våras inga besvär alls.

Jag fattar att det RÄTTA är att svara JA på frågan och notera om vilken läkare besöket gällde och alla detaljer. Men hade ni gjort det? Brukar försäkringsbolag rutinmässigt kontrollera vid ev utbetalning om läkarbesök gjorts?

Definitift: JA. Och sedan beskriver man precis som du gjort ovan.

Om utbetalning ska göras är det MKT troligt att försäkringsbolaget kontrollerar.

Ett alternativ skulle vara att vänta ett halvår med hälsodeklarationen för att kunna svara nej. Är det strategiskt att göra det?

Vad gör de med hälsodeklarationen, kan resultatet bli att försäkringen inte får tecknas alls (detta är en tilläggsförsäkring kan man säga som faller ut vid mitt dödsfall), eller kan den bli med begräsningar.

Vad är sannolikheten att det allergiska ögat (som inte längre besvärar) är skäl för nekande/begränsningar i försäkringen?

Jag fick inga reservationer för min pollenallergi eller mina regelbundna naprapatbesök.
Däremot fick en annan familjemedlem reservation på en led som den fått ett ärr på. Trots att det bara var en ytlig skada...

Jag fick inga reservationer för min pollenallergi eller mina regelbundna naprapatbesök.
Däremot fick en annan familjemedlem reservation på en led som den fått ett ärr på. Trots att det bara var en ytlig skada...

Ok, låter lite godtyckligt. När jag tänker efter borde det väl för en livförsäkring (som jag tror detta klassas som) handla om den får tecknas alls eller inte? Dvs det kan ju knappast hänvisas till pollenallergi när jag dör och därmed inte få ut något på försäkringen?

Jag och sambon försökte ordna en livförsäkring till honom, men fastnade fort när man skulle rada upp alla VC/läkarbesök man gjort de 3 senaste åren. :cautious: Alltså, det är ju liksom inget vi har fört statistik över. Kan inte minnas att detta kriterium existerade för några år sen, men jag kanske minns fel? Hursomhelst kom vi ju fram till att vi inte kom ihåg när eller hur. Så han går fortfarande utan livförsäkring... :cool:

Jag och sambon försökte ordna en livförsäkring till honom, men fastnade fort när man skulle rada upp alla VC/läkarbesök man gjort de 3 senaste åren. :cautious: Alltså, det är ju liksom inget vi har fört statistik över. Kan inte minnas att detta kriterium existerade för några år sen, men jag kanske minns fel? Hursomhelst kom vi ju fram till att vi inte kom ihåg när eller hur. Så han går fortfarande utan livförsäkring... :cool:

Sånt har jag inte heller koll på. Jag tecknade ändå, det värsta som händer är att nåt inte betalas ut.
Hur i hela friden ska jag komma ihåg om jag sökt för en petitess? Typ haft nageltrång.

Jag har fyllt i sådana några gånger. Jag brukar skriva ungefär antal besök per ár ( typ1 eller kanske 2) och med anledning av " sedvanliga förkylnings-/allegisymptom". Däremot vara exakt med var jag vänd mig( vlken läkare/hälsocentral etc)

Nej, det där hade jag inte skrivit upp. Det låter ju som ett bagatellartat bekymmer och det är lätt att det får felaktiga proportioner. Det är knappast en relevant information för syftet.

Ok, låter lite godtyckligt. När jag tänker efter borde det väl för en livförsäkring (som jag tror detta klassas som) handla om den får tecknas alls eller inte? Dvs det kan ju knappast hänvisas till pollenallergi när jag dör och därmed inte få ut något på försäkringen?
Vi tecknade både extra olyckfall och livförsäkring vid samma tillfälle. Och nej, pollenallergin lär man inte dö av. Är dock vansinnigt allergisk mot getingar, vilket jag också uppgav eftersom medicinerna jag fått utskrivet i perioden även skulle tas upp. Mer troligt att jag skulle dö av det om jag inte har med medikamenter när olyckan är framme. Men fick ingen reservation för det. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka