stjarnfrugt

Trådstartare
Är det ett krav att man släpper handen när man ska hälsa på domaren? Eller räcker det med att man nickar?

Min häst och jag ska precis börja åka runt på lite programridningar och lägre klasser på vanliga tävlingar framöver. Vi rider för nuvarande LB. Min häst kan bli lite yvig och okoncentrerad, varpå jag tycker att det känns onödigt att släppa handen i halten då hon för tillfället behöver mer stöd av mig.

Någon som vet om man verkligen måste göra det? Jag har inte hittat nåt i TR om det, men kanske har jag bara missat det...

Sv: Hälsning

"Mom 228
Vid hälsning i början och slutet av ritten skall ryttare ta tyglarna i en hand och hälsa"

Jag har sett folk som hälsar med vänster hand i stället för höger, det är alltså tillåtet men ser lite knasigt ut, tycker jag.. :/

Ptja, det står ju inte vilken hand man ska hälsa med. Jag antar att man väljer den hand på vilken sida man inte har det största stödet i tygeln ;)

Ja, min häst har för tillfället nog svårt att behålla formen i halten, så att släppa ena handen är väl som att be om att hon ska gå upp med huvudet. Men det är en träningssak. Nu har vi bara pay and ride inbokade närmaste tiden så det är väl mindre allvarligt, det ger sig med tiden.

Fast det är inte hela världen om hästen tar upp huvudet när du hälsar. Så lönge den kommer tillbaka i form när du tar tygeln och rider ur halten.

Fick en kommentar av en medtävlande, men inte av domaren, för att jag hälsade med vänster eftersom jag hade spö i höger (programridning ej tävling). Men av vad jag ser i TR ska det väl inte spela nån roll?

Nej det spelar ingen roll alls med vilken hand du hälsar. Och inte HUR du hälsar heller (enligt TR iallafall) så länge som du släpper tyglarna med ena handen och hälsar med den andra. Jag pratade med en domare för ett tag sedan som sa att eftersom det bara står "ta tyglarna i en hand och hälsa" så fick man gärna vinka om man ville. Jag tror inte någon kommer göra det, och troligtvis skulle det kanske inte vara så uppskattat hos alla domare som är lite mer traditionella, men det vore lite kul att se på en dressyrtävling någon gång. :) Å andra sidan så tycker jag att det börjar bli vanligt med alla möjliga sorters krumelurer med händerna när folk hälsar. Speciellt hos ponnyryttarna. Nästa steg är kanske att vinka. ;)

Hahaha:D. Man kanske skulle göra sitt yttersta för att vinkning till domaren ska bli trendigt:D! Bland ponnyryttarna här uppe är supersnikrkliga hälsningar jättepopulärt. Det vevas runt med armen i alla möjligen snirkelmönster. Ser urfånigt ut.

Blir kanske att vinka nästa tävling, åtminstone vid avslutningshalten:D.

Jag har aldrig sett de omtalade snirkliga hälsningarna, men kanske beror på att jag mest tittar på hästdressyr? Kan ingen PMa en film eller nåt så jag får se vad som menas? :o

Hahaha:D. Man kanske skulle göra sitt yttersta för att vinkning till domaren ska bli trendigt:D! Bland ponnyryttarna här uppe är supersnikrkliga hälsningar jättepopulärt. Det vevas runt med armen i alla möjligen snirkelmönster. Ser urfånigt ut .

Aghhh jag ryser :o, kan väl ändå vara okej med ponnyryttare. Men här har vi även vuxenryttare på Msv nivå som vevar loss med armen...skämskudden fram!

Senast ändrad:

Nej det spelar ingen roll alls med vilken hand du hälsar. Och inte HUR du hälsar heller (enligt TR iallafall) så länge som du släpper tyglarna med ena handen och hälsar med den andra. Jag pratade med en domare för ett tag sedan som sa att eftersom det bara står "ta tyglarna i en hand och hälsa" så fick man gärna vinka om man ville. Jag tror inte någon kommer göra det, och troligtvis skulle det kanske inte vara så uppskattat hos alla domare som är lite mer traditionella, men det vore lite kul att se på en dressyrtävling någon gång. :) Å andra sidan så tycker jag att det börjar bli vanligt med alla möjliga sorters krumelurer med händerna när folk hälsar. Speciellt hos ponnyryttarna. Nästa steg är kanske att vinka. ;)

Jag vinkar (och har gjort i många år) på de domare som jag vet "tål" det. ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 204
Senast: QueenLilith
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: tuaphua
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Skällande hundar