Det behöver inte synas alls om en häst har problem med halskotpelaren.
En av mina vänner hade en häst som det var en del problem med under längre tid, bland annat var hon väldigt svår att rida in, vilket man skyllde på humör, uppfostran o liknande. (det VAR en väldigt ohanterad häst med en hel del humör, ja...)
Hästen ifråga kollades veterinärt flera gånger och även "alternativt". Efter behandling blev hon väl bättre men funkade aldrig helt tillfredsställande ändå.
Vid ett tillfälle skulle jag sko hästen (ordinarie hovis hade förhinder av nåt slag) och det var stört omöjligt att hålla upp bakbenen på hästen, hon klarade helt enkelt inte av att stå på bara ena bakbenet utan att tappa balansen

. jag frågade ägaren om hon brukade vara sån, varpå ägaren också försökte. Och nej, hon brukade inte vara sån, detta var betydligt värre än vanligt.
Hästen kördes in på klinik igen och DÅ såg veterinären direkt vad felet var. Dock ville veterinären inte uttala sig tvärsäkert förrän röntgenplåtarna även granskats av en expert, men det visade sig att det fanns en gammal skada (fraktur av nåt slag) på en av halskotorna som satt mellan bogbladen och skadan hade på något sätt akutiserats igen. Hästen hade alltså förmodligen nån nerv i kläm där och DETTA orsakade hennes balansstörningar. OCH var förmodligen roten till alla de problem som funnits tidigare också...
Och, som sagt, det syntes INGET på utsidan...