Halsförlängare eller inspänningstyglar?

jenny_bella

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vilket väljer man? En kompis ställde frågan då hon blivit rekommenderad att använda under korta tömkörningspass, givetvis efter regelrätt uppvätmning. Hon har en häst som hon väl vill "hjälpa på traven" när det gäller att jobba rätt och sätta "rätt" muskler från grunden då de haft problem när hon först "hittade" honom.

Så vad är skillnaden och vilket väljer man? En häst som har lite dålig framåtbjudning som gärna får gå i "låg" form. Skulle uppskatta om detta ej blev en debatt om hurtillvida man ska eller inte ska använda sig utav hjälptyglar om man "inte vet man sysslar med".

Sv: Halsförlängare eller inspänningstyglar?

Om det är just vid tömkörning så kan man spänna tömmarna så att de hjälper hästen att söka sig neråt. Den "inspänningen" som blir kan man då reglera eftersom. Så jag skulle inte valt något av det, utan använt mig av tömmarna.

Inspänningstyglar kan ju spänna så du får ställning/böjning i hästen

Halsförlängaren å andra sidan är skonsam då den är elastisk och du kan sätta på olika sätt får att få olika form.

Men med båda finns en risk i att den rycker (straffar) hästen i munnen när den ger efter, även om halsförlängaren säkert har minst chans att göra det. Tycker det är bättre att sätta tömmarna så att man får lite gratishjälp med formen, då kan du ge efter och reglera själv. Ska du ändå ha inspänningstygel tycker jag halsförlängare!

Jag anser att inspänningstyglar är det bästa. Halsförlängare är ju gummiband och risken är att hästen går och "tänjer" i den och blir hängande och tappar bakkärran. Inspänningstyglar ska vara sådana med en gummiring på mitten som ger ett jämt fast stöd i bettet. Dessa kan/ska man skifta längd och höjd på flera gånger under passet.

Tömkörning är inte alltid så lätt om man inte är van och hästen inte är van. Så visst kan man använda inspänningstyglar när man tömkör. Har man tömmar kan man lättare reglera att de blir kvar på volten och inte faller in genom att ha ett fast stöd på yttertygeln.

Instämmer med den som säger att vid just tömkörning ska man spänna om tömmarna istället. Om jag ska välja mellan inspänningstygel och halsförlängare väljer jag inspänningstygel. Den ger hästen ett stadigt stöd och dessutom eftergift. En halsförlängare fortsätter att trycka eftersom den är elastisk, och jag har sett många hästar krulla ihop sig och fokusera sig på att komma undan trycket istället för att arbeta rätt.

Varför inte tömköra med en tömsättning som passar hästen? Att spänna in tycker jag är förkastligt, det går inte att ge eftergift och hästen spänner ofta emot istället för att ge efter på rätt ställe.

Tycker det verkar konstigt att få ett så ogenomtänkt träningsråd när det är så mycket bättre och lättare att hitta en tömsättning som fungerar.

Halsförlängare kan ge hästar ovanan att nicka..

Om hon vill hjälpa hästen att hitta en låg form skulle jag faktiskt varken använda inspänningstyglar eller halsförlängare. Kika på chambonen, hjälper hästens framåt/nedåtsökning men håller inte tillbaka näsan på något sätt. Uppmuntra din kompis att prova olika tömsättningar. Är man inte så haj på tömkörning kommer man snabbt fram till vad som funkar och inte, just för att man själv kanske inte klarar av alla tömsättningar.

Inspänningstyglar - ordet leder till att man uppfattar det som att man spänner in hästen. Det är ju inte riktigt tanken med hjälptygeln, utan att den ger ett stadigt stöd i bettet för hästen. Vill du ha hästen låg och ngt öppen sätter du tygeln där du vill ha hästen och den ska gå fram och ta stöd. Precis som när man rider så ska man driva hästen fram till att ta stöd på bettet, inte dra in huvudet och sedan sparka på.

Nu är jag nyfiken på vilken tömsättning man ska använda sig av för att uppmuntra hästen att söka sig framåt-nedåt! :)

Du får kika in i tömkörningstråden, på ridning!
Hade lagt in en länk här, om jag visste hur man gjorde!

Den är ju så låååång! :angel: Följde den när den var ny, men fick huvudvärk av alla tömmar hit och dit. :o

Fast det ser jag faktiskt främst som ett hand/tömproblem. Hästen måste ju från början söka handen, sedan kan man uppmuntra den på ett eller annat sätt utifrån varför den i så fall undviker handen. Men handsökningen är för mig något grundläggande innan man rider eller tömkör.

(det är förresten avsaknaden av det i kombination med för tidig inridning/arbete - när inte alla grundstenarna är på plats alltså - som gör att hästar kan gå genom hela livet utan att hitta en vettig form med över- och underlinje som samspelar och går att påverka)

Inspänningstyglar (...) ger ett stadigt stöd i bettet för hästen.

Detta är en allmänt ställd fråga; Är det bara jag som aldrig uppelvt att hästen kan ta ett bra stöd med inspänningstyglar? Speciellt de med gummiringar studsar ju upp och ner i takt med hästens rörelser, blir ett jäkla inferno i munnen varje gång tycker jag... :crazy: Ju mer ringarna studsar desto mindre kontakt söker hästen, desto mer studsar ringarna...

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 830
Senast: cristobal
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 862
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama