Halse/Halsband

brandkattis

Trådstartare
:nailbiting:
Blir väl halshuggen men så får bli.

Otroligt vad hundägare kapas vid fotknölar o huvuden ska rulla för att de har halvstryp/stryp o t.o.m. vanliga halsband på sina hundar.

De blir otroligt dåligt bemötta o måste börja förklara o bortförklara..

Det är fullt legitimt att ha på hundarna, övervägande hundar som har halsen av olika slag som jag sett har inget problem med hundar som drar.

Men mentaliteten hos folk överlag har blivit bedrövlig.

Tycker inte du eller gör inte du som jag då är du dum i huvudet o djurmisshandlare.

Själv tycker jag det är väldigt bra att vi alla är olika,
det är det som utvecklar oss som människor.

Sv: Halse/Halsband

Va?
Jag har aldrig sett/hört någon bli halshuggen för att de har halvstryp eller vanliga halsband på sina hundar? Vad kommer det ifrån?

Däremot är det många som reagerar på helstryp. Med all rätt, känner jag dårå. Nu har jag personligen aldrig halshuggit någon som har helstryp men när det kommer hundar på mina kurser som inte kan andas rekommenderar jag dem något annat på hunden, absolut.

Jag hade en sån granne innan som jag undvek till max.. :meh: Hon skulle nämligen varje gång hon såg mig med min chihuahua påpeka hur dåligt det är med halsband på småhundar och sa till mig exakt vilket märke av sele jag skulle köpa och i vilken butik...

Jag hade för övrigt oftast sele på honom men på våra korta rastningsrundor var det snabbast/bekvämast att bara sätta på honom halsbandet (vanligt halsband, ej stryp), o eftersom han inte drog det minsta så såg jag inget problem med det. Tycker isåfall det är värre med flexikoppel, men det är en helt annan diskussion..

Enda gången jag blivit "påhoppad" av någon som haft åsikter om vad jag haft för utrustning på hundarna var när jag hade sele. Sele var kaos och katastrof nämligen, halsband var det enda rätta ;)

Det är bra att du tar en normal disskusion med folk :D

Tjaa, jag är inte mycket för att hoppa på folk på gatan angående deras val, men som sagt; att andas är ju en hyfsat grundläggande kroppsfunktion. Nästan lite A och O i livet typ, så det värnar jag om. ;)

En hund som ligger på, ligger på lika oavsett vad för halse eller sele.
Men det är klart att ett helstryp dras ju åt.
Men hundar som ej drar, då ligger inget åt på något.

För många verkar det hellre vara ett sätt att slippa jobba med kontakt.
Det är legitimt att dra då sele är på oavsett modell :P

Ser mycket av många olika modeller.

Men det verkar blivit så att folk smyger med att de använder fast det inte finns något dragproblem.

En hund som ligger på, ligger på lika oavsett vad för halse eller sele.
Men det är klart att ett helstryp dras ju åt.
Men hundar som ej drar, då ligger inget åt på något.

För många verkar det hellre vara ett sätt att slippa jobba med kontakt.
Det är legitimt att dra då sele är på oavsett modell :P

Ser mycket av många olika modeller.

Men det verkar blivit så att folk smyger med att de använder fast det inte finns något dragproblem.

Japp, den ligger på oavsett; därför trivs jag inte med stryp på dragande hundar. Tycker det är obehagligt, helt enkelt, och inte OK. För hundar som inte drar spelar det ju ingen roll som sagt, men jag upplever tyvärr att oftast är det så att de som drar som dårar - de har stryp på sig...
Eller så märks de bara mer, jag vet inte.

Jag använder själv sele när jag vill att min hund ska dra.

Det sista förstår jag inte tror jag, vad menar du att man smyger med och varför?

Alltså de törs inte använda stryphalse bland folk,
törs inte stå för att de använder det, men har det annars.

Visst finns det ett par som jag sett som man tror håller på att strypas,
men om man pratar med dom på normal nivå så verkar det gå in.

Det är ju fullt lagligt att ha så det är ju bara dumt att hugga någon,
istället för att prata o ge råd om kontaktövningar o koppelträning.

Jag är lika lite impad (eller hur jag ska uttrycka mig) över en hund som sliter o drar oavsett vad hunden har på sig,
halse, antidragsele, halti, sele ja, oavsett.

Jobba med hundarna o åter jobba igen :D

Alltså de törs inte använda stryphalse bland folk,
törs inte stå för att de använder det, men har det annars.

Visst finns det ett par som jag sett som man tror håller på att strypas,
men om man pratar med dom på normal nivå så verkar det gå in.

Det är ju fullt lagligt att ha så det är ju bara dumt att hugga någon,
istället för att prata o ge råd om kontaktövningar o koppelträning.

Jag är lika lite impad (eller hur jag ska uttrycka mig) över en hund som sliter o drar oavsett vad hunden har på sig,
halse, antidragsele, halti, sele ja, oavsett.

Jobba med hundarna o åter jobba igen :D

Okej jag har nog aldrig hört någon som använder det i smyg. Är det verkligen ett sådant stort problem att folk blir halshuggna? Alltså jag har verkligen aldrig varit med om det, tror jag.

Sedan förstår jag att folk reagerar på stryphalsband. Jag tycker som sagt själv att det är kass och förstår inte att det fortfarande finns och är poppis.

Jag bryr mig inte om att andras hundar drar. Varför ska du bli impad eller inte impad över det?

Helt ärligt förstår jag nog inte diskussionen överhuvudtaget. :D
Vem blir halshuggen och varför är det ett problem för dig om du ser en hund i sele som drar?

Jag har ofta stryp på mina hundar som tillhör dvärgraser,av 2 anledningar,bekvämt bara att dra över huvudet så är vovven klar och att mina raser visas i stryp på utställning så dom måste vara vana vid det.
Visst har det hänt att någon komenterat det.

Samma här. Många är tillfällena när jag fått försvara valet av sele inför både publik och instruktörer på vallhundskurser och tävlingar. Jag ser inte poängen i att dra på dem ett halsband om de ska rastas i en situation där jag inte kommer vara fokuserad på dem. Lika lite som jag skulle få för mig att promenera hästen med stångbett.

Använder i princip uteslutande sele när de ska koppelpromeneras. Undantaget är när vi går promenader här i hemmakrokarna och hundarna är lösa. Då har jag ett hemmagjort "retrieverkoppel" med ett brett halvstryspshalsband som är så stort att det aldrig drar åt. Får plats i fickan och åker på Frodo för syns skull om vi möter nån.

Senast ändrad:

Jag är glad att jag har en helt annan upplevelse än du, samtliga våra hundar har helstryp och har faktiskt aldrig behövt försvara mitt val annat än möjligt här på buke men det är ju ett diskussionsforum av en anledning och alltså inget jag normalt skulle ta som kritik för mitt val. (Men som andra skriver har jag fått höra folk som fått försvara sitt val av sele)

Jag har dock endast en gång rekommenderat någon annan att använda helstryp av den anledningen att jag tycker man inte ska använda stryp tex om man har en hund som drar och man inte vet hur man ska använda det utan risken finns att hundarna bara får gå och "hänga sig själv". Den gången jag rekommenderade det ansåg jag att det var en väldigt akut situation då ägaren hellre släppte hunden (bokstavligen) än att riskera att hon själv gick sönder när hon provade hålla i hunden. Men jag sa också väldigt tydligt att stryp bara skulle vara en säkerhetsgrej och att hon omedelbart skulle söka hjälp på närmsta hundklubb.

Men ser helstryp på samma sätt som att rida med kedja och stång, vet man inte hur inverkan fungerar och när det kan hjälpa ska man inte använda det heller...

Min åsikt.

Okej jag har nog aldrig hört någon som använder det i smyg. Är det verkligen ett sådant stort problem att folk blir halshuggna? Alltså jag har verkligen aldrig varit med om det, tror jag.

Sedan förstår jag att folk reagerar på stryphalsband. Jag tycker som sagt själv att det är kass och förstår inte att det fortfarande finns och är poppis.

Jag bryr mig inte om att andras hundar drar. Varför ska du bli impad eller inte impad över det?

Helt ärligt förstår jag nog inte diskussionen överhuvudtaget. :D
Vem blir halshuggen och varför är det ett problem för dig om du ser en hund i sele som drar?

Många forum o många bli det IRL
Förstår inte varför de väcker så starka reaktioner på hundar där det hängar slakt
Jag ogillar hundar (eller inte hundarna i sig, situationen) som jag möter som drar vare sig de har halse eller sele, där förare måste hålla emot o ser ut att behöva kämpa för att hålla hunden.
De som använder sig av halsen av olika modeller av halsen oavsett om de drar eller ej. För att det är ingen trevlig situation som jag beskrev ovan.

Många forum o många bli det IRL
Förstår inte varför de väcker så starka reaktioner på hundar där det hängar slakt
Jag ogillar hundar (eller inte hundarna i sig, situationen) som jag möter som drar vare sig de har halse eller sele, där förare måste hålla emot o ser ut att behöva kämpa för att hålla hunden.
De som använder sig av halsen av olika modeller av halsen oavsett om de drar eller ej. För att det är ingen trevlig situation som jag beskrev ovan.

Aha, ja nej det är klart att det inte är trevligt att möta någon som ser ut att kunna tappa sin best när som helst. Men det gäller ju som du säger oavsett vilka prylar vovven är klädd i.

Har nog haft tur kanske, för jag har aldrig varit med om att någon gafflat på mig varken när jag haft halsband eller sele på hundarna.

Att det blir diskussioner på forum är ju inget konstigt, de är ju gjorda för det. Och att stryp väcker reaktioner ( t ex på forum) tycker jag egentligen inte är så konstigt heller. Många upplever ju faktiskt att stryp är direkt otäckt och skadligt, och då är det klart att man reagerar. Att däremot attackera människor ute på grund av deras val är ju inte så charmigt.

Jo det har du rätt i, det är klart folk har rätt att reagera, huvudsaken de agerar på ett bra sätt, så ser jag en diskussion öga mot öga som positivt om nu folket reagerar.

Det är bra om folk pratar (går ju inte då det gäller forum men istället för att bete sig som vissa gör) o kan lära av varandra :D
Men de tillfällen (flertal) som jag vet om så har de blivit riktigt illa bemötta.
Trots att deras hundar går utan att dra e.t.c.
Men, men.
Sen måste inte alla tycka lika eller använda lika, men för det så behöver ingen vara "idiot" heller för att de tänker eller använder sig av olika :)

Det är synd att det ska gå till angrepp :S

Jag har vanligtvis halvstryp pa mina rottisar, men har ocksa helstryp ibland. Helstryp i kedja som later mycket sa de (fast annu ar det bara den aldsta som har det, den lilla kan vara lite oberaknelig och kan dra fortfarande da hon inte ar vuxen annu) hor och vet exact vad som kommer sedan.
Jag ar liten och orkar inte halla en rottis som drar, sa jag har fatt lara mina att inte dra helt enkelt.:p Jag gor det dock sa latt for mina hundar som mojligt att veta exact vad nasta steg ar ... jag drar och det blir obehagligt ... EFTER att jag lart dem att inte dra, men de fortfarande "glommer" ibland.

Hanen funkar bara i någon form av halsband, oftast stryp/retrieverkoppel för att det är smidigast att ha på.

Den lilla tycker selen är extremt obehaglig, och därför har det blivit halsband på henne också. Hon har dock ett läderhalsband som standard, samt något lite bredare i tyg. Ibland har jag stryp/retrieverkoppel på henne också, för smidighetens skull.

Har jag aldrig varit med om.
Mina har halvstryp för att det är enkelt att ta på, bara dra över huvudet. Fullt åtdraget sitter de som vanlig halsband, mao inte särskilt hår.
Oftast har vi dock sele :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka