Hälp igen då...

S

Sellan

Min häst ignorerar mig!
tränade lite NH igår. följde efter han tills han vände sig om och suckade (;) ) sen följde han efter mig, men så fort jag bad han backa osv så sprang han bara iväg och proceduren upprepades om och om igen i ca en timma... tillslut fick jag honom att backa och sen följa efter mig igen och då slutade jag när det började gå åt rätt håll... hur får jag han att hålla sitt intresse för mig? eller är det bara att nöta nöta nöta denna övning?

han stannar även när han rids, dvs han VÄGRAR att trava.. stots att den som rider behöver banka sig gul och blå skrittar han sakta och har öronen spetsade framåt som om ingenting händer :confused:
(inte jag som rider)

vet inte vad jag ska göra med han.. ingen som kan svara?
läs gärna min tidigare tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5758591

Sv: Hälp igen då...

Hejsan!

jag måste erkänna att jag skrattade lite smått när jag läste din tråd:rofl: Inte för att vara elak utan för att jag har varit i en liknade situation med min pålle....Jag känner igen mig. man står där som en idiot och vet inte vad man gör för fel, dessutom är man arg på sig själv för att det inte fungerar.

Jag är ingen expert men sysslar med NH för att det fungerar för mig och min häst i vardagen.

Du undrar hur du ska få honom att hålla intresset uppe för dig. När man jobbar från marken tycker jag att det är roligt att göra olika övningar. Hästarna brukar tycka att det är mkt roligare när de får anstränga sin hjärna lite.

jag har själv använt mig utav böcker där jag har hittat roliga övningar med hjälp av bommar, bildäck mm.

riktningsändrings övningar är bra om hästen tappar fokus på dig under ett ögonblick. Dvs att du vänder dig mot hästens bakdel och håller handen i riktning mot bakdelen(samtidigt som du går mot den) Hästen kommer då att flytta bakdelen, men vända framdelen mot dig.
Hoppas du förstår vad jag menar:)

sedan tycker inte jag att du ska tragla dessa övningar, utan gör korta pass lite då och då. Annars är det lätt att hästen tröttnar.
Precis som du skrev ovan kan det vara bra att att sluta när det går som bäst:banana:

Blev lite långt, hoppas det var till ngn hjälp.

Sv: Hälp igen då...

Hallojsan, hur tränar du nh? har du hästen lös eller i lina? om du hade hästen lös när den stack ifrån dig så är mitt råd att sätta på rep och grimma. Din häst är inte trygg med dig och därför väljer den att springa iväg, det är när du tar av linan som det verkligen märks hur bra kommunikation du har med din häst. Många hästar springer iväg så fort linan blir bort plockad, då är det bara att fortsätta traggla med rep och grimma tills samspelet och tilliten blivit bättre.
Jobbar du med friendlygame?
Att jobba en häst lös kan vara livsfarligt om man inte kommit så pass lågnt i utbildningen... Du skulle nog tycka det vore kul med parelli, det är ett speciellt utbildningsprogram inom nh... Gå in på www.parelli.se så kan du läsa mer!
Ha det så bra:banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar