Elisha

Trådstartare
"Kan" man ha bädd med halm?! Hur blir det? Ska nämligen byta stall där man kan välja på torv eller halm och jag personligen gillar halm bättre, har haft det förut dock ej bädd.

Sv: Halmbädd

Kapar tråden lite med liknande fråga;
Alla säger att man brukar göra bädd när man har halm, men jag vet inte riktigt hur man ska lyckas med det utan att det blir äckligt där inne. Särskilt om man har en häst som "skiter för tre hästar"?? Hur gör man, något tips? Låter kanske töntigt, men har ju inte stått med halm innan, någonsin, bara spån, alltid.

Jag har mockat halmbädd men har inte använt det till min egen. Jag personligen gillar det inte. bättre med spån eller torv.. men klart det går att ha halm, men om dte var jag så skulle jag som sagt välja torv då jag inet gillar halmbädd

"Kan" man ha bädd med halm?! Hur blir det? Ska nämligen byta stall där man kan välja på torv eller halm och jag personligen gillar halm bättre, har haft det förut dock ej bädd.
Halmbädd funkar om man verkligen kan ha tjock bädd ( alltså typ djupströbädd). Tyvärr räcker ofta inte takhöjden i stall till för att man ska kunna ha det. Varför inte ha torv och lägga halm som extra pyssel bara? Visst, torv ger ett smutsigt intryck och så, men det är trots allt betydligt bättre på att suga upp urin och binda ammoniak än vad halm är. Och det är ju egentligen det som är viktigt i en bädd eller hur...

Ja det kan du. Har själv haft det för länge sedan. Du tar bort skiten och se till att du plattar till bädden i början. Vet inte om din pålle brukar kraftsa runt och härja mkt, men det ser du. ev kan du hjälpa till med ett lager spån i botten för att kunna binda bädden fortare. Om det kan vara ok för stallägaren. Hör efter. För mig funkade det. Ibland får man nästan låta lite skit ligga kvar, kanske inte i högar men att man kanske lämnar lite, just för att lättare binda. Strö rikligt i början tills du ser att det binder, til en bädd.

Lycka till på ditt nya ställe.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur