halmätande häst

T

torpsgordon

hej hur ska man göra för att inte hästen ska äta halm? han får 9 kg hö/dag. 3 kg på kvällen även om jag har fyllt på en hel halmbal så är det upp ätet på morgonen. vet nån hur man skulle kunna göra föratt hästen inte ska äta så mkt halm för det kan ju inte vara bra?:grin:

Sv: halmätande häst

Byt strö, till spån eller torv.
Annars kanske du kan se dig för efter mindre smaklig halm, typ korn eller råg. Du kanske har havrehalm, det brukar de tycka vara smaskens.

han har torv under. men ingen av våra andra hästar äter det är bara han:d

tror inte den skulle äta upp en hel halmbal då. Hästen känner sej mätt efter ett visst antal tuggningar= den tuggar tills den känner sej mätt om den kan.
En stor häst äter upp 3kg hö på typ 2h, tkr iaf att det tyder på nånting om hästen äter så mkt halm.
Varför inte prova att ge den mer hö och se om den äter mindre halm ?
Om man nu räknar på kvoter så kan de ju bli helt konstiga om hästen äter typ 5 kg halm under natten, dels får den kanske i sig mer enregi än den skulle ha fått om den åt mer hö.

Vad är det för häst?
Och inte bra att äta halm, halm är ett sorts grovfoder precis som hö, hösilage osv. Så inte dör din häst av att äta halm. I den mån det har gått har jag låtit mina få fri tillgång både på hö och halm. :)

Ge mer kvällshö. :idea:
Ge bara fräscht halm till hästen, det får inte vara dammigt eller lukta illa. Det är bara dåligt med halm om det är dålig hygienisk kvalitet.

Äter han upp hela boxen så får du väl byta strömedel då... :)

Som de andra har sagt, prova att ge mer hö på kvällen. Och använd bara torv som strö och lägg in ett par kilo halm som "nattpyssel" istället. Det är ju inte skadligt att hästen har nåt att tugga på hela natten, tvärt om. Men det låter ju inte så bra att hästen vill äta upp ALL halm, så då saknas nåt - troligen för lite grovfoder. Om det är hösilage du ger så kan ju 3 kilo vara pyttelite om det är väldigt blött. (Lite = går fort att äta = hungrig resten av natten = äter halmen.)

Han är ett varmblod, 165 mkh. han går ute 24H/dygn fortfarande men när vi tar in han så får jag väll prova att ge han mera hö;) så det är inte farligt om han skulle äta så mkt halm?

är ju bättre ahn får hö om han behöver då får den ju i sig protein oxå... får ju bara MJ från halmen. Hur ser hästen ut i hullet ?

Det är inte farligt att äta halm men ge den mer hö 9 kg på en häst som är 165 låter väldigt litet.... Ge den mycket hö och blir den överfodrad dra ner på kraftfodret istället....

Halm är annars också bra- du får väl räkna in 1 bal halm i foderstaten är det havrehalm så kan det finnas korn kvar det är jättegott :d

är ju bättre ahn får hö om han behöver då får den ju i sig protein oxå... får ju bara MJ från halmen. Hur ser hästen ut i hullet ?

han är jätte fin i hullet. lite rund och fin :) men han rids inte så ofta ty 3-4 gånger i veckan och vi är oftast ute i skogen eller tar det lite lungt på banan.

3 kg på kvällen låter väldigt lite.. Tar oftast inte längere tid än en timme så är varenda strå borta, tänk sen att de står utan hela natten.

Är det hö eller silage du ger? Är det silage kan han behöva komplettera med halm för att "torka upp" i magen ifall det är blött. Dessutom är nio kilo silage i minsta laget.

Själv tycker jag det är jättebra med halm. Fiberrikt och bra men givetvis behövs det ett rejält hö för proteinet också.

det är hö! men nu senaste halvåret va han sjuk och stog ute dygnet runt runt med hösilage. självklart fick han mer än 9 kg då ca 15;)

Senast ändrad av en moderator:

Byta strö kanske då ifall han äter allt han får. Dock hade jag inte bytt till korn eller råghalm. Korn kan innehålla hakar som kan ställa till det i magen (behöver dock inte göra det). Råghalm kan ge svullna ben.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka